Jihočeští vědci zjistili příčinu úhynu orlů bělohlavých v USA

Foto: https://brdy.ochranaprirody.cz/

Ilustrační snímek.

Vědci z českobudějovického biologického centra a třeboňského střediska Algatech zjistili příčinu úhynu orlů bělohlavých na jihovýchodě USA. Dravci více než 25 let umírali na neurologickou nemoc nejasného původu.

Vědci zjistili, že příčinou neurologické poruchy byl toxin ze sinic.

Orli trpěli poruchou zvanou vakuolární myelinopatie, která se vyznačuje nekoordinovanými pohyby a ochabnutím svalstva u postižených zvířat. Výzkum postupně ukázal, že původem potíží jsou sinice, které se staly součástí potravy dravců a které obsahují velké množství bromu.

„Je pravděpodobné, že se toxin hromadí v celém potravním řetězci u živočichů konzumujících jak vodní rostliny s porosty sinic, tak měkkýše, ryby a vodní ptáky, kteří jsou kořistí dravců. Možný účinek toxinu na savce včetně člověka dosud nebyl prozkoumán, nicméně opatrnost je zcela jistě namístě,“ uvedl člen vědeckého týmu z biologického centra Jan Mareš.

Zatím není prokázáno, jak se brom, který je nutný pro vznik toxinu, ve vodě a následně v sinicích objevil. „Je však možné, že se do ekosystému dostává v souvislosti s lidskou činností, například použitím herbicidů nebo hnojiv,“ řekl Pavel Hrouzek z Centra Algatech.

Čeští vědci svůj objev publikovali v aktuálním čísle prestižního časopisu Science, který vyšel dnes. Orel bělohlavý žije na severoamerickém kontinentu. Dravec se stal symbolem USA a je zobrazen na státním znaku.