Hlavní obsah

Jste na straně dobra či zla? Facebook si má vybrat, vyzvala Jourová

Česká eurokomisařka Věra Jourová a zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

Reklama

V sídle Evropské komise se v pondělí setkala její místopředsedkyně Věra Jourová se zakladatelem sociální sítě Facebook Markem Zuckerbergem. Společně jednali o plánech Evropské unie na regulaci digitálních společností a umělé inteligence.

Článek

Zakladatel největší sociální sítě světa před schůzkou připustil, že dobrá pravidla nastavená vládami mohou internetovým firmám dlouhodobě prospět. S místopředsedkyní EK Věrou Jourovou mluvil o tom, že online společnosti by měly být v rámci boje s dezinformacemi co nejtransparentnější.

Zuckerberg dorazil na setkání s Jourovou, výkonnou místopředsedkyní komise Margrethe Vestagerovou a komisařem pro jednotný trh Thierrym Bretonem dva dny před zveřejněním nových digitálních pravidel EU. Vestagerová jimi chce mimo jiné zajistit ochranu soukromí či vyloučit diskriminaci v souvislosti s rozvojem umělé inteligence. Internetové firmy, jejichž šéfové si v posledních týdnech v Bruselu podávají dveře, se obávají, aby nové standardy neomezovaly inovace.

„Myslím, že dobrá regulace může ublížit podnikání Facebooku v krátkodobém výhledu, ale v delší perspektivě bude lepší pro všechny včetně nás,“ napsal Zuckerberg před setkáními v listu Financial Times.

Tématem jeho jednání byly rovněž dezinformace a manipulační politické kampaně. Proti jejich šíření hodlá letos v rámci nového akčního plánu unijní exekutivy vytáhnout do boje právě Věra Jourová. „Shodli jsme se na potřebě větší transparentnosti dat a algoritmů, díky které by měla být společnost odolnější vůči online manipulacím,“ uvedla po schůzce.

Věra Jourová zastává od prosince loňského roku funkci místopředsedkyně Evropské komise pro hodnoty a transparentnost. „Mým cílem bude učinit Evropu demokratičtější a transparentnější, odolnější vůči novým hrozbám, včetně hrozeb digitálních, a schopnější bránit hodnoty, jež jsou nám drahé, včetně právního státu a svobody médií,“ řekla v říjnu minulého roku ještě před prověrkou předcházející oficiálnímu uvedení do funkce.

Milion smazaných profilů denně

Přístup společnosti Facebook k ochraně soukromí se předloni dostal do centra pozornosti po zprávě, že analytická společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala informace o desítkách milionů uživatelů jeho sítě a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa.

Facebook tvrdí, že za poslední léta v ochraně soukromí uživatelů výrazně pokročil. Na víkendové bezpečnostní konferenci v Mnichově Zuckerberg řekl, že jeho společnost smaže každý den více než milion falešných profilů a v poslední době odhalil na 50 koordinovaných dezinformačních kampaní, například z Ruska, Ukrajiny nebo Íránu.

Jourová po pondělní schůzce prohlásila, že Facebook sice začal v tomto ohledu uvažovat způsobem „více sladěným s evropským přístupem“, stejně jako další firmy však podle ní nemůže spoléhat pouze na regulace ze strany úřadů.

„Facebook se nemůže zbavit veškeré odpovědnosti. I když přijdeme s nařízeními, nikdy nevyřeší všechny problémy,“ podotkla Jourová s tím, že sama firma se musí rozhodnout, zda chce být „silou dobra či zla“.

Digitální daň je diskriminační, tvrdí velvyslanec

Česká republika v poslední době jedná i o takzvané digitální dani, kterou už zavedla například Francie, Itálie nebo Rakousko. Podle českého Ministerstva financí by se měla vztahovat na internetové firmy v ČR s globálním obratem v přepočtu zhruba nad 19 miliard korun, které budou mít v tuzemsku roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun.

Za diskriminační považuje digitální daň americký velvyslanec v Česku Stephen King. V pondělí ji tak označil v dopise zaslaném členům rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny. King poslance varoval i před možným zavedením odvetných opatření ze strany USA.

Zavedení digitální daně v současnosti projednává sněmovní výbor. Vztahovat by se měla právě na velké internetové firmy v Česku, jako je Google, Facebook, Amazon či Apple.

Reklama

Doporučované