Hlavní obsah

K noclehu vstupenka zdarma. Jak města vábí zatoulané turisty

Foto: Getty Images

Česká města se snaží nalákat turisty.

Reklama

Kvůli koronavirové krizi zaznamenala česká města úpadek v oblasti turistického ruchu. S uvolňováním opatření se jej teď pokouší obnovit. Lákají návštěvníky na výhodné akce či vstupenky zdarma.

Článek

Když se brněnská hvězdárna po koronavirových opatřeních opět otevřela, na představení přišla asi jen desítka lidí. Obce a jejich atrakce čelí po epidemii úbytku návštěvníků. „Třeba u nás návštěvnost klesla asi na čtvrtinu běžného počtu,“ řekl ředitel hvězdárny a senátor Jiří Dušek (za ANO).

Pět jihomoravských institucí vymyslelo akci Chytré prázdniny. Pokouší se tak obnovit turistický ruch a vrátit návštěvnost alespoň částečně do běžných čísel. „Rozhodli jsme se, že uděláme iniciativu pro žáky prvních stupňů základních škol a pozveme je do populárně-vědeckých institucí,“ popsal Dušek.

Společně s řediteli základních škol dětem rozdali 30 tisíc kuponů. „Každý z nich nese pět vstupenek do pěti zapojených institucí: na hvězdárnu, Mohylu míru, do Vida centra, brněnské zoo a Archeparku Pavlov,“ doplnil ředitel hvězdárny.

Problémům s poklesem návštěvnosti se různými projekty a vouchery snaží čelit organizace po celém Česku.

Například Praha ve spolupráci s organizací Prague City Tourism (PCT) věnovala na obnovu turistického ruchu 70 milionů korun. Peníze promění ve vstupy zdarma pro ty, kteří v Praze přenocují. „Snažíme se motivovat hlavně domácí návštěvníky, aby v hlavním městě zůstali přes noc,“ řekl ředitel PCT Petr Slepička. Do projektu je zapojených přes dvě stě hotelů.

„Za každou noc získá návštěvník dva body. To odpovídá přibližně čtyřem stům korun. Může je proměnit ve vstupy zdarma do zapojených institucí: městských jako například Petřín nebo Staroměstská radnice, státních jako je Národní galerie nebo třeba církevních, jako je Strahovský klášter či židovská obec,“ dodal ředitel PCT. Zároveň jednají o spolupráci s několika soukromými institucemi, jako je Dox nebo Museum Kampa.

Hlavní město, doposud orientované primárně na zahraniční klientelu, teď musí obrátit zájem k té domácí. „Soustředíme se hlavně na tuzemsko a na okolní státy. Nikdo neví, jak to bude s hranicemi,“ uvedl Slepička. V minulých měsících byl úbytek návštěvníků téměř stoprocentní, do budoucna Prahu hodně poškodí zejména výpadek americké klientely. „Nejvíce k nám jezdí Němci, o druhé místo se dělí Velká Británie a Spojené státy. Britové budou mít asi problém se sem dostat, Američani nepřijedou,“ myslí si.

Také Českým Budějovicím sebrala koronavirová krize turisty. Ve spolupráci s krajem se je v letní sezoně pokusí nalákat zpátky díky benefitům. „Akce je založená na tom, že kdo v našem kraji přespí více než dvě noci, získá určité slevy,“ uvedl vedoucí oddělení cestovního ruchu Českých Budějovic Martin Mačák.

Po dvou nocích získá návštěvník slevu například na vstup do lanového centra, Jihočeského muzea nebo na plavbu lodí. „Když se tu ubytujete na tři a více dnů, získáte slevu tři sta korun na noc. Cena ale nesmí překročit třicet procent z té původní,“ dodal Mačák. Podle Mačáka by se do bonusů pro ubytované měly časem přidat i slevy na českobudějovickou hromadnou dopravu.

Ostrava bude zase lákat turisty na slevovou kartu. „Připravujeme projekt s pracovním názvem ‚Ostravská karta‘, dostane ji každý návštěvník, který se tu ubytuje déle jak na dva dny,“ sdělila mluvčí města Andrea Vojkovská. Zdarma je karta jen pro ty, co se v Ostravě ubytují. Ostatní si ji budou moci zakoupit.

Kvůli koronaviru přišly české turistické destinace o miliony turistů. Minulý rok v březnu jich po všech krajích bylo ubytováno přes jeden a půl milionu, letos pouze pět set tisíc. Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo krizový akční plán pro obnovení turistického ruchu. V rámci plánu vznikne projekt Dovolená v Česku, díky kterému budou „benefitováni“ poukazy na ubytování ti, kteří se rozhodnou prožít letní dovolenou v České republice.

Pro provozovatele vláda plánuje snížit sazbu DPH služeb cestovního ruchu na jednotných deset procent. Zároveň bude prodloužen i program Antivirus pro cestovní ruch. Dále se například zvýší rozpočet státní agentury CzechTourism, která se zaměřuje na cestovní ruch v tuzemsku. Hlavním cílem kampaně je motivovat pro dovolenou v Česku především ty, kteří se ještě nerozhodli, kam o prázdninách pojedou.

Benefičními programy se jednotlivá města pokoušejí vyrovnat s propady, které přinesly uplynulé měsíce společně s pandemií koronaviru. S tím, že se dostanou na běžné počty návštěvníků, ale letos nepočítají.

Reklama

Doporučované