K zániku naší galaxie dojde podstatně dřív, než se dosud myslelo. Už za dvě miliardy let

Podle nové studie se Mléčná dráha střetne s Velkým Magellanovým oblakem.Video: Renáta Matoušková, Youtube.com, NASA

Mléčná dráha se podle původních odhadů měla střetnou s galaxií Andromeda – apokalyptická srážka měla nastat za osm miliard let. Vědci nyní přišli s novým propočtem. K velké vesmírné srážce dojde už za dvě miliardy let.

Vědci z Durhamské univerzity zveřejnili nový propočet zániku naší galaxie. Původní odhady počítaly s tím, že se Mléčná dráha za osm miliard let střetne s galaxií Andromeda. Nová studie, publikovaná tento měsíc v odborném časopise Královské astronomické společnosti Monthly Notices, naznačuje, že k velké vesmírné srážce dojde podstatně dříve – za dvě miliardy let.

Mléčná dráha se střetne s Velkým Magellanovým oblakem, galaxií, která se nám při pohledu ze Země jeví jako nejjasnější.

Dopady srážky budou apokalyptické. Hlavní autor studie Marius Cautun pro televizi CNN uvedl, že střet dvou galaxií přiživí obří černou díru, která se nachází ve středu Mléčné dráhy. Z té se zároveň stane kvasar. Podle Cautuna Je však také možné, že srážka zamíchá s „vnitřkem“ Mléčné dráhy a naši sluneční soustavu z ní doslova vyrazí do mezihvězdného prostoru.

Velký Magellanův oblak je v „naší“ části vesmíru relativním nováčkem. Do blízkosti naší galaxie se dostal před pouhými 1,5 miliardy let, aktuálně se nachází ve vzdálenosti zhruba 163 tisíc světelných let od Mléčné dráhy.

Autoři studie pro CNN také uvedli, že bude-li v té době ještě lidstvo obývat planetu Zemi, zažije velkolepou vesmírnou show.