Hlavní obsah

Kdyby byly volby před týdnem, Drahoš by byl prezidentem. Ještě v pondělí vedl o tři procenta. Proč se to otočilo?

Daniel Prokop z Medianu vysvětluje, jak mohl Jiří Drahoš během týdne tolik ztratit.

 

Reklama

Zjištění z exkluzivního průzkumu agentury Median pro Seznam přinášejí detailní pohled na to, co rozhodlo.

Článek

Tým expertů z agentury Median sledoval v posledním týdnu před volbou prezidenta přímo na číslech, jak se mění ambice Jiřího Drahoše a Miloše Zemana v dramatickém souboji o voliče.

„V sobotu sice vyhrál Miloš Zeman o zhruba tři čtyři procenta, ale ještě v pondělí vedl o zhruba tři procenta Jiří Drahoš,“ popsal v rozhovoru pro Televizi Seznam sociolog Daniel Prokop průběh panelového průzkumu. „V pondělí Jiří Drahoš vedl a ztratil tu podporu,“ dodal.

V průzkumu Medianu, jehož část výsledků Seznam exkluzivně získal, bylo osloveno zhruba 1150 dotázaných, kteří během posledního týdne před volbami a pak i v pátek a v sobotu sdělovali Medianu své postoje k volbám.

Průzkum Medianu ukazuje, jak došlo k obratu v náladách voličů.

Podle Dana Prokopa se Miloši Zemanovi povedly jak obě televizní debaty, tak mobilizace voličů.

Jak Prokop uvedl, prezident dokázal pro sebe získat voliče, kteří si přejí Andreje Babiše za premiéra.

Především šlo o voliče ANO, SPD, KSČM a ČSSD z podzimních parlamentních voleb. „Ale co bylo zásadní, získal na svoji stranu 25 procent voličů, kteří na podzim u voleb nebyli,“ říká sociolog s dovětkem, že přidal také deset procent voličů, kteří nebyli u prvního kola voleb.

Mezi důvody, proč se Miloši Zemanovi finále kampaně povedlo, uvádí sociolog to, že uspěl v debatách. Jednak působil zdravěji, než se o jeho stavu referovalo, a informace o debatách se dostaly k velkému počtu lidí.

„Zejména první debata na TV Prima vnesla do kampaně hodně populistických témat, která se dají použít k mobilizaci voličů,“ uvedl Daniel Prokop.

Na část rozhovoru, který poskytl v neděli ve speciální povolební debatě, se podívejte v úvodním videu.

Reklama

Doporučované