Hlavní obsah

Virus svlékl vládu do naha, říká absolutní vítěz pandemie

Covid ukázal, že nám chybí lídři. Rozhovor s Tomášem Havrylukem z vedení Alza.cz.Video: Markéta Bidrmanová

 

Reklama

„Zmatečně plácáme pádly kolem sebe a loď se nikam neposouvá,“ hodnotí Tomáš Havryluk z Alzy roční snahu zvládnout covid. Nemoc podle něj svlékla vládu do naha. Ukázala absenci leadershipu a nechuť dělat nepopulární rozhodnutí.

Článek

„Společnost je teď ve stavu, že jedna část se snaží točit volantem doleva, druhá doprava, třetí mačká plyn, čtvrtá brzdu a tu a tam někdo troubí. Je to prostě rozdrobené,“ říká místopředseda představenstva Alza.cz v rozhovoru, který si můžete pustit ve videu.

Samotná Alza v krizi rostla. Obrat v loňském roce vyskočil meziročně o 28 procent. „My jsme loňský rok uzavírali na nějakých 37 a kousek miliardách oproti 29 miliardám loňským. Určitě to mohlo být víc,“ zpytuje pandemická rozhodnutí Havryluk.

Nebezpečí koronaviru poznali v Alze brzo, to si vyčítat nemusí. Zkraje března poslali lidi z kanceláří domů, ze stropů spustili provizorní igelitové plenty a během 48 hodin zavedli bezkontaktní příjem reklamací. S jednou věcí detailní krizové plány nepočítaly – s tak obrovským boomem e-commerce.

„Když pomineme absolutního vítěze webkamery, které narostly ve špičce 13krát až 14krát, tak notebooky se držely třeba na trojnásobku prodejů. Na dvojnásobku byly pekárny chleba. Téměř dvojnásobku dosahovaly věci na ochranu zdraví, čističky vzduchu. Na dvojnásobku byly i držáky monitorů a televizí, sluchátka 150% nárůst,“ vypočítává Tomáš Havryluk nejprodávanější artikly e-shopu.

Kolik Alzaboxů chce společnost v blízké budoucnosti vybudovat? Do kterých zemí hodlá expandovat? A jaké plány má se svým zeleným maskotem Alzákem? Podívejte se na videorozhovor s Tomášem Havrylukem.

Co nám covid-19 ukázal o krizovém řízení tohoto státu?

Covid jako úplně nová a exponenciálně se šířící hrozba ukázal nejen našemu státu, že vlády na něco takového nejsou absolutně připravené nebo zvyklé. Úředník řeší lehké nárůsty v jednotkách procent meziročně. A pokud přijde něco, co se takto rychle šíří, tak to vlády svlékne do naha.

Svlékne do naha? Na čem to bylo vidět?

Myslím, že se ukázala absence leadershipu. Ukázala se absence schopnosti jednoduše komunikovat, dělat rozhodnutí, dělat rozhodnutí včas, dělat rozhodnutí i nepopulárního charakteru, která ale byla nutná.

Tohle se vláda podle vás ani po roce nenaučila?

Aktuální čísla, kdy jsme nejhorší v covidu na světě, ukazují, že tam byl pravděpodobně prostor udělat to lépe.

Jak měla vypadat vize, co se týká řízení této epidemie?

Myslím si, že ta vize tak nějak vykukovala na začátku v podobě Chytré karantény. Pokud se snažím tu loď, na které nás všech 10 milionů je, vymanévrovat z divokých covidových vod, tak si potřebuji určit nějaké pilíře, nějaké cíle a začít na nich soustavně pracovat. Působí to na mě ale tak, že místo toho, abychom nabrali nějaký směr, abychom zaveleli a všichni společnými silami pádlovali, ať už s proudem, proti proudu, nebo napříč, tak to spíš vypadá, že zmatečně plácáme pádly kolem sebe a ta loď se nikam moc neposouvá. Vlastně je jenom tak unášena proudem někam dál.

Alza.cz

  • Internetový obchod se spotřební elektronikou, hračkami, hobby sortimentem a dalším.
  • Založena v roce 1994. Kromě Česka působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku, Německu a Francii
  • Loni měla obrat 37,3 miliardy korun.
  • Za rok 2020 Alza.cz vykázala 15,8 milionu vyřízených objednávek.

A co pandemický rok ukázal o české společnosti?

Ukázal, že pokud existuje společná vize a naděje, tak se česká společnost dokáže stmelit. To jsme viděli v první vlně. Ale zároveň ukázal, že je velice snadné mít po pár měsících tu společnost rozdělenou. Začínají tady nějaké lehké protesty, vedou se donekonečna diskuze, jestli opatření dělat, nedělat a tak dále. Společnost je teď ve stavu, že jedna část se snaží točit volantem doleva, druhá doprava, třetí mačká plyn, čtvrtá brzdu a tu a tam někdo troubí. Je to prostě rozdrobené.

To pozorujete i u vás v Alze u svých zaměstnanců? Jsou třeba někteří, kteří nesouhlasí s hygienickými opatřeními, která jste ve firmě zavedl?

Nic takového se ke mně nedostalo. Snažíme se tady hodně a jasně a co nejrychleji komunikovat, co se bude dít, co budeme dělat, jak máme fungovat a proč tak máme fungovat.

Měli plány na všechno. Jen na takový boom ne

Vy jste řekl, že před covidem byly vody e-commerce stojaté, pak přišla velká vlna a všechny lodě se někam posunuly. Kam se posunula vaše loď Alza?

Když to vyjádříme čísly, tak se loď Alza obratově posunula o 28 procent meziročně dopředu. My jsme loňský rok uzavírali na nějakých 37 a kousek miliardách oproti 29 miliardám loňským.

Rok s covidem

Redakce SZ Byznys pro vás připravila sérii článků, rozhovorů, analýz o prvním roce s covidem, ale i o měsících a létech příštích.

Sekce Záchrana byznysu: články o dopadech koronaviru do firem

Poražení: grafy ukazují, co se stalo s restauracemi, kavárnami, se službami, ale i s vámi v lockdownu

Vítězové: pět oborů, kterým extrémně rostou tržby

Očima byznysu: o covidu a schopnostech státu píšou majitel známých restaurací, hoteliér ze Špindlerova Mlýna nebo šéf velké strojírenské firmy

Plus 28 procent, stačí vám to? Nemohlo to být víc? Některé progresivní společnosti, které z covidové krize těžily, vyrostly třeba i o stovky procent, o tisíc procent.

Určitě to mohlo být víc. My jsme vždycky přesvědčeni, že můžeme růst víc, a je vlastně jenom obrázkem naší nedokonalosti, že to bylo jenom 28 procent. Ten potenciál tam opravdu je. Snažíme si nějakým způsobem dávkovat tu radost z 28 procent a tu depresi z toho, že to nebylo 60 procent. Jednak nerosteme z malých čísel, tam už ten růst není tak jednoduchý. Zároveň dokážeme růst kontinuálně. Růst, obratově i ziskově, držíme stabilní po dobu spousty let.

A v čem spočívala ta nedokonalost, kvůli které jste rostli místo 60 „jen“ o 28 procent?

Úplně ve všem. Nenabrali jsme ty správné lidi, neudělali jsme ta správná rozhodnutí, mohli jsme to lépe zvládnout provozně, obchodně, marketingově, personálně. Pointa je v tom, že ten potenciál je všude kolem. A je to jenom o tom, si to připustit, najít ho a být schopen ho realizovat.

Jaký měla Alza loni zisk? V roce 2019 to bylo něco přes miliardu. Očekáváte tedy, předpokládám, o něco víc?

Přesně tak. Za loňský rok čísla ještě neříkáme, ta zveřejňujeme vždy později. Ale nemyslím si, že by se tam odpojil trend zisku od trendu obratu.

Kdy jste poprvé v Alze zaregistrovali covid jako nebezpečí?

Covid jako nebezpečí jsme zaregistrovali začátkem loňského února. Tuším devátého, jedenáctého února, tak nějak to bylo, kdy se objevovaly jednotlivé střípky ať už na Twitteru, nebo v médiích: Covid je v Číně, covid se blíží. A tehdy už došla situace tak daleko, že jsem večer stál před rozhodnutím, jestli pošlu lidi z officů domů, nebo ne. A zvolil jsem variantu poslat je domů. Myslím si, že to byla správná volba, i když byla těžká.

Úplně všechny jste poslal domů?

Co se týče officů ano. Provozy jsme museli udržet otevřené. Tam jsme hned začali pracovat na všech možných bezpečnostních opatřeních. Ať už to jsou roušky, respirátory, desinfekce. Narychlo jsme vytvořili takové igelitové plenty, které jsme spustili ze stropů. Zavedli jsme během 48 hodin bezkontaktní příjem reklamací, zaměstnanec v zázemní pobočky byl přes videohovor propojený se zákazníkem, který stál ve dveřích a chtěl reklamovat nějaké zboží. Celá Alza se v podstatě dopřepnula do onlinového fungování. Jsme zvyklí fungovat online od nepaměti, takže jsme do online režimu přepnuli jenom schůzky, které dříve probíhaly fyzicky, rozinstalovali jsme všude webkamery, Teamsy, Zoomy atd. a od té doby jedeme de facto z 90 procent online.

Koronavirus jste nepodceňovali. Měli jste přichystané čtyři úrovně krizového scénáře. S čím vším jste počítali a naopak nepočítali?

Byly to čtyři úrovně podle toho, jak velká hrozba pro naše fungování koronavirus bude. Co budeme dělat, když bude první nakažený v kancelářích, první nakažený na pobočce, první nakažený v logistickém centru. Co se stane, když jedno ze šesti logistických center budeme muset kompletně zavřít. A pak jsme přemýšleli hodně směrem, jaká bude budoucnost. Bude velký lockdown, budeme zavření, jak dlouho vydržíme? Co máme omezit za útraty, abychom přežili finančně? Přijde krize? Budou mít zákazníci peníze, budou nakupovat více, budou nakupovat méně?

A měli jste připravený i scénář, že dojde k takovému boomu e-commerce?

Ten jsme tolik připravený neměli. To se projevilo i na tom, jak česká e-commerce zvládala lomeno nezvládala první nápory. Jaké byly fronty, jak se posunuly doby doručení a jak rychle jsme my na trhu museli posilovat provozy.

Covid přinesl zmrtvýchvstání tiskáren

Před rokem, 12. března, došlo k prvnímu lockdownu. Češi zůstali zavření doma. Jak se to bezprostředně projevilo u vás na e-shopu?

Největší byl nárůst segmentů, které lidé najednou doma začali postrádat. Kolem tohoto data už docházelo k vykupování večerek, potravin a zásobování se. S tím šly ruku v ruce prodeje domácích ledniček, velkých amerických lednic. Všech těchto produktů „pro přežití“. Současně s tím šly hodně nahoru všechny záležitosti týkající se domácí výuky. Covid de facto zachránil segment tiskáren, studenti si doma musí tisknout materiály.

Tiskárny byly před covidem na odpis?

Určitě. Tiskárny zaznamenávají kontinuální pokles, protože tisknout se přestává, všechno se zpracovává digitálně. Současně s tiskárnami se hodně prodávaly notebooky, myši, klávesnice. Absolutním rekordmanem byly webkamery, které na vrcholu zaznamenaly snad čtrnáctinásobný nárůst a nebyly k dostání po celé Evropě.

A co lidé kupovali v další vlně, poté co si pořídili ledničky, domácí pekárny a webkamery?

Přišla vlna zábavy. To znamená playstationy, počítače, grafické karty, deskové hry. A v kombinaci s ní přišla zároveň vlna sportu. To znamená všechny pomůcky pro domácí cvičení, činky, kettlebelly. Kettlebelly nebyly k dostání na Alze dlouho. A mezi tím se vším jako tenká červená nit prolínaly šicí stroje. V půlce Evropy byly vyprodané.

Jak moc narostly prodeje nejoblíbenějších produktů?

Tak když pomineme toho absolutního vítěze webkamery, které narostly ve špičce 13krát až 14krát, tak notebooky se držely třeba na trojnásobku prodejů. Na dvojnásobku byly pekárny chleba. Téměř dvojnásobku dosahovaly věci na ochranu zdraví, čističky vzduchu. Na dvojnásobku byly i držáky monitorů a televizí, sluchátka 150% nárůst a tak podobně.

Rok covidu v byznysu na Seznam Zprávách

úterý Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz

středa Santo a Jitka Pagana, restaurace Sempre Pagana

čtvrtek Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank

V Evropě budou do pár let tisíce Alzaboxů

Pojďme k tomu, co Alza chystá v letošním roce. I pouhým okem je vidět, jak jste expandovali s Alzaboxy. Kolik jich během covid krize přibylo?

Přibylo jich nějakých 700, takže teď jsme zhruba na 800 boxech. Síť jsme zněkolikanásobili a rozhodně v tom chceme pokračovat. Všechna čísla ukazují, že jde o jeden z nejoblíbenějších způsobů odběru zboží zákazníkem. V Česku, na Slovensku, ale pak i dále v Evropě bychom chtěli v příštích nízkých jednotkách let vybudovat síť o několika tisících takových boxů. A tuto síť, jako platformu, dát k dispozici jak dopravcům, už spolupracujeme například se Zásilkovnou, tak samozřejmě české e-commerce. Aby ostatní subjekty mohly svoje balíčky zasílat do téhle sítě a byly vlastně k dispozici všem.

O tom už se jedná?

O tom už se jedná. Kontaktovali jsme dopravce, kontaktovali jsme subjekty z české e-commerce a rádi bychom, aby s námi všichni spolupracovali a nám se podařilo takovou síť vybudovat.

Do čeho budete letos investovat, co se týká přepravy zboží?

Nová je naše spolupráce s Liftagem z loňska. Liftago, podobně jako spousta dalších subjektů, se potřebovalo poprat s transformací, ke které je covid donutil. A kromě přepravy osob dává smysl přeprava balíčků. Hodně jsme posílili zásobu zboží na našich pobočkách, kdy se nám desítky procent všech objednávek daří vykrývat v podstatě přímo z pobočkových skladů. Zákazník má nějakých 40 procent objednávek k dispozici hned. A Liftago je další krůček k tomu, aby zákazník na pobočku nemusel, ale aby se k němu zboží dostalo mnohem rychleji. Rekordní doručení po Praze bylo snad 24 minut od objednání.

Mluvil jste o skladech. Ty jste také rozšiřovali? Případně budete rozšiřovat letos?

Sklady taky rozšiřujeme. Aktuálně pracujeme na logistickém centru v Chrášťanech, které by mělo mít nějakých 20 000, 30 000 metrů čtverečních. To centrum budeme spouštět v podstatě v příštím roce v nějakém základním režimu a v těch dalších letech ho budeme osazovat další technologií pro automatizované zpracování objednávek.

Jak pokračuje vaše expanze do Evropy?

Už jsme udělali 3,7 miliardy obratu v Maďarsku, jsme už dlouho na Slovensku. A během loňského roku se nám podařilo dostat jednak do černých čísel a do zajímavých růstů naše e-shopy v Rakousku a v Německu. Posilujeme týmy, ať už interně, nebo externě, které se expanzi do Evropy věnují. Zvažujeme otevření logistického centra přímo v Maďarsku, aby zákazníci v Budapešti měli zboží dostupnější rychleji a my jsme získali potřebné, ať už vychystávací, nebo logistické skladovací kapacity pro tento region a tuto zemi. Pohráváme si i s myšlenkou otevření dalších zemí. Aktuálně ale třeba řešíme komplikace související s brexitem a tím, jak se změnily všechny celní náležitosti toho, jaké zboží, kdy a s jakými dokumenty se smí dovážet do Velké Británie.

Které země tedy ještě přicházejí v úvahu pro vaši expanzi?

V úvahu přicházejí země jako Francie a Itálie, ale například i Chorvatsko, Rumunsko. Toto je nějaký užší seznam zemí, ze kterých vybíráme, kam dále vstoupit. Ale dlouhodobě platí, že pokud chceme přežít, tak nám k tomu nebude stačit český rybníček s hrází a topoly, ale musíme expandovat.

Alzák už nekřičí. A mluví i maďarsky

A Alzák, zelený Marťan, u toho s vámi bude dál? Nebo ho postupně odsunete do pozadí?

Já myslím, že Alzák s námi bude určitě dál. Děti ho zbožňují.

A dospělí ho nenávidí, aspoň někteří.

Někteří určitě, ale i někteří dospělí ho mají rádi. Prodává se spousta plyšových Alzáků. V Maďarsku je Alzák opravdu hodně populární, tam jsme těch plyšáků prodali spousty. A kromě toho, že Alzák mluví česky, slovensky, tak už se naučil právě i maďarsky.

Má stále stejně ukřičený hlas, jakým ho daboval Bohdan Tůma v Česku?

Má velice, velice podobný hlas a ta maďarština tomu, zejména pro Čechy, dává ještě úplně novou dimenzi.

Přesto jsem si všimla, že vaše kampaň už není tak agresivní. Alespoň o Vánocích mi přišlo, že Alzák už tolik nekřičí. Je to jenom dojem, nebo je to záměr?

Je to jeden ze záměrů. Alzák trošičku ztlumil, víc se rozkročil do šířky.

Co všechno dělá?

Byla to jednak ta naše vánoční kampaň na motivy vlastně továrny na výrobu dárečků. A kampaň, která teď nevím, jestli už běží, nebo se chystá ke spuštění, tak je s tématem vlastně nákupů budoucnosti a je to podobně, řekněme tematicky a zpracováním, laděná kampaň.

Jak se bude nakupovat v budoucnosti?

Pořád kormidlujeme za hvězdičkou v podobě objednávky myšlenkou a doručení teleportem, což je dlouhodobá vize, kterou jsme si vytyčili jako cíl. Jestli k němu dorazíme už v rámci těchto generací, nebo až těch příštích, se necháme překvapit. Posledním velkým projektem, který bych zmínil, je Alza Marketplace. My jsme v Alze za poslední roky vytvořili jednu z nejrobustnějších e-commerce platforem pro interní použití. A rádi bychom ji postupně dávali k dispozici dalším e-commerce subjektům na českém trhu. V tom už jsme začali. Určitě to bude hodně velké téma v tomto roce, ale pevně věřím, že i v letech následujících. Ať už se týká té elektronické podoby té platformy, čili náš web a nástroje pro jeho správu, tak samozřejmě platformy fyzické v podobě sítě Alzaboxů.

Reklama

Doporučované