Hlavní obsah

Kód 7500 – Byl jsem unesen. Poplach na letišti v Amsterdamu spustil pilot při zácviku kolegy

Foto: ČTK

Ilustrační fotografie.

Reklama

Elitní protiteroristická jednotka v akci, vrtulníky, sanitky, zablokovaná část letiště a pozornost médií z celého světa. To všechno způsobil ve středu kapitán letadla v Amsterdamu, který ukazoval kolegovi, jak fungují jednotlivá tlačítka. Zadal kód 7500.

Článek

Provoz na jednom z nejrušnějších letišť Evropy se ve středu zastavil poté, co policie v 19:30 oznámila, že reaguje na „podezřelou situaci". Na letišti Schipol zasahovalo zvláštní policejní komando a přiletěly tam dva vrtulníky.

O hodinu později letecká společnost Air Europa oznámila, že šlo o falešný poplach, který způsobil pilot letadla, když omylem spustil alarm.

„Falešný poplach ve spoji Amsterdam-Madrid byl dnes odpoledne spuštěn omylem, varování spustilo protokoly k únosu na letišti," napsala firma na Twitter s omluvou a doplněním, že se nikomu nic nestalo.

Krátce před zveřejněním příspěvku Air Europa nizozemská policie oznámila, že všichni pasažéři i celá posádka byla v bezpečí evakuována z letadla, které mělo letět do Madridu.

Ve čtvrtek Air Europa uvedla, že k chybě došlo při zácviku mladého pilota zkušenějším kolegou. „Kapitán letadla v rámci výcviku vysvětloval funkci jednotlivých tlačítek," uvedla společnost.

Kód, který nelze vzít zpět

Air Europa zároveň upřesnila, že kapitán naťukal do respondéru kód 7500 – ten signalizuje únos letadla.

„Odpovídač sekundárního radaru (transponder) je zařízení sloužící zejména k identifikaci letadel službou řízení letového provozu. Jednou z jeho funkcí je vysílání čtyřmístného kódu (tzv. SQUAK code), který pilot nastaví na panelu odpovídače v letadle a je viditelný pro řídícího na zemi," řekl Seznamu obchodní pilot Jan Žižka.

V případě, že dojde k nastavení kódu 7500 pilotem (byť omylem) dojde ze strany řízení letového provozu k zahájení koordinované akce, za účelem zakročení proti možnému protiprávnímu jednání na palubě," vysvětlil Žižka a dodal, že série krizových opatření se už nedá zastavit. Počítá se totiž s tím, že další komunikace pilota, který například nahlásí, že kód zadal omylem, může být v režii ozbrojeného únosce.

Nizozemské úřady protokol popsaly jako takzvaný GRIP-3, tedy „událost s vážnými důsledky na místní obyvatelstvo". Air Europa uvedla, že pilota za zadání kódu trestat nebude.

Reklama

Doporučované