Hlavní obsah

Po rozkopaných silnicích teď začaly masivní opravy i na kolejích

SŽDC na české železniční síti provádí výstavby za 23 miliard korun.Video: Šimon Trantina, Seznam Zprávy

 

Reklama

Správa železniční dopravní cesty po republice provádí zhruba 50 výstaveb dohromady za 23 miliard korun.

Článek

Ve středu v Jaroměři na Náchodsku odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce tamní železniční stanice. Náhradní dopravu směrem na Hradec Králové, Náchod a Trutnov zajišťují autobusy. I ty se však dostávají do problémů. Na objízdných trasách v okolí města se totiž sešlo několik rekonstrukcí silnic či mostů.

Semafory řídí dopravu v Jezbinách mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde opravují most na silnici první třídy a doprava je tam svedená do jednoho pruhu. Podobný případ je i v Heřmanicích mezi Jaroměří a Trutnovem. Obě rekonstrukce by měly trvat až do října. Především kvůli opravě mostu v Jezbinách se před Jaroměří tvoří dlouhé kolony. A v nich stojí autobusy náhradní dopravy.

„Dnes jsem měl zpoždění tak 3 až 8 minut. Cestující to ale berou, nikdo nenadává. Snažíme se jezdit na čas,“ řekl ve čtvrtek po poledni řidič Petro, který před jaroměřským nádražím zrovna nabíral cestující směrem do Hradce Králové.

Železniční stanice přitom měla být už dávno hotová. Její rekonstrukci zkomplikovalo archeologické naleziště, které archeologové označili za významné. Původní oprava se tak z termínu 13. února 2018 až 10. prosince 2018 více jak o rok posunula.

Dopravní komplikace v Jaroměři. Rekonstrukce železniční stanice a následná výluka se střetávají s opravami silnic a mostů na objízdných trasách.Video: Seznam Zprávy

Podobných příběhů je aktuálně plná republika. Na českých kolejí totiž běží zhruba pět desítek výstaveb za asi 23 miliard korun.

„Zejména přes letní měsíce jsme využili období prázdnin, kdy bývá nižší provoz a zvýšili jsme výlukovou činnost. Chtěl bych cestující poprosit o trpělivost a strpení s námi, protože ty rekonstrukce a modernizace jsou nutné pro udržení sjízdnosti celé české železniční sítě, která činí přes 9 500 kilometrů,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Mezi nejdůležitější a nejdražší výstavby patří stavba nového devatenáctikilometrového úseku mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi, v rámci kterého vzniknou i dva nové tunely v Meznu a Deborči. Výstavba bude správu stát 7 miliard korun.

Modernizační práce probíhají i v Praze, na úseku mezi Hlavním nádražím a Hostivaří vzniknou za 4,4 miliardy i nové zastávky Eden nebo Rajská zahrada.

„Jedná se o 50 velmi rozličných investic. Obecně České dráhy samozřejmě vítají všechny investice do infrastruktury, které posílí konkurenceschopnost železnice, například zkrátí dobu cestování, přispějí ke stabilitě jízdních řádů, tedy k přesnosti vlaků, zvýší kapacitu železnice nebo komfort cestujících,“ okomentoval situaci kolem rekonstrukcí na železnici mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Důležitou plánovanou stavbou je modernizace brněnského Hlavního nádraží, která SŽDC vyjde na 43,1 miliardy korun.

Cena rekonstrukce Hlavního nádraží Brno se zhruba rovná ročnímu rozpočtu SŽDC. Ta letos pracuje s více než 43 miliardami korun, přičemž právě na renovační práce z toho připadá 23 miliard korun. Zbytek je na běžnou údržbu. Podle Illiaše budou tato čísla příští rok podobná. Návrh rozpočtu na rok 2020 SŽDC Státnímu fondu dopravní infrastruktury předává v těchto dnech.

„Cestujícím bych doporučil, aby před svou cestou sledovali webové stránky svých dopravců, kde budou mít informace o zahájených výlukách i výlukový jízdní řád,“ vzkázal Marek Illiaš těm, kteří budou v nejbližší době cestovat vlakem.

Reklama

Doporučované