Hlavní obsah

Kolik si připravit na letenky v postkoronavirovém světě?

Foto: Unsplash - Amir Hanna

Cena letenek se určitě změní. Ale na jakou stranu?

Reklama

Do cen letenek se promítnou bezpečnostní opatření, levná ropa, nízká poptávka, ale i propouštění zaměstnanců. Holding Smartwings Group je připraven přilákat cestující zpátky do letadel.

Článek

Michael O’Leary, šéf nízkonákladové aerolinky Ryanair, před pár dny oznámil, že se blíží konec letadel v karanténě. Již v červenci oznámil tisíc letů denně a rovnou dodal, že se chystá zlevnění.

Svět se pomalu vrací k normálu a na pořad dne tedy přichází otázka, jak budou skutečně vypadat účty za letenky po koronavirové zkušenosti.

Sociální distanc i v letadle

Návrat bude pozvolný, aerolinky tedy budou ze začátku zavádět pouze omezené obsazení letu. Například americká společnost Delta Air Lines nabídne dle zjištění CNN pouze 50 až 60 procent sedadel v letu. Podobnou taktiku zvolily také ostatní letecké společnosti, jako jsou Emirates, American Airlines, ale i české Smartwings a ČSA.

„Mezi nejvýraznější opatření patří povinnost pasažérů vstupovat na palubu a po celou dobu letu mít nasazenou vhodnou ochranu úst a nosu (roušku), sociální distancování (dodržování dvoumetrového odstupu mezi pasažéry při nastupování a vystupování) a bezkontaktní placení při nákupu občerstvení během letu,“ řekla Seznam Zprávám Vladimíra Dufková, tisková mluvčí skupiny Smartwings, kam patří i aerolinie ČSA.

Některé aerolinky však vzaly sociální odstup z opačné strany a prodávají prázdné místo navíc jako luxus. Mezi ně se řadí i extra nízkonákladová aerolinka Frontier Airlines, která oznámila příplatek za prostor navíc (anglicky more room) u letů, jež se uskuteční mezi 8. květnem a 31. srpnem. Za 39 dolarů jste si mohli přikoupit volné místo vedle svého sedadla.

Po vlně kritiky od amerického Kongresu však od tohoto kroku aerolinka odstoupila dva dny poté, co poplatek za luxus oznámila. „Chápeme obavy z toho, že se snažíme vydělat na bezpečí, ale to nikdy nebyl náš záměr,“ napsal v dopise zákonodárcům CEO společnosti Barry Biffle.

Ke sporu se ještě připojila Mezinárodní asociace leteckých dopravců, která ve svém prohlášení bránila aerolinky před nutností nechávat volné prostřední sedadlo. „Asociace prakticky říká, že ekonomické zdraví aerolinií je důležitější než zdraví jejich zaměstnanců a zákazníků,“ rozhořčil se pro CNN Henry Harteveldt, letecký analytik z Atmosphere Research Group. Podle jeho slov je hlavně problém v malé poptávce, kterou dle něj vyřeší pocit bezpečí ze strany klientů leteckých společností.

Ropné šílenství

Ruku v ruce s koronavirovou pandemií se prochází i cena ropy. Letecké palivo se rovněž vyrábí ze surové ropy, nabízí se tedy otázka, jaký – a zda vůbec nějaký – důsledek bude mít extrémně levná ropa na letecký průmysl.

Cena paliva se na výsledné ceně letenky samozřejmě také projevuje. Tzv. palivový příplatek, někdy označován jako YQ, u delších letů představuje relativně velký podíl na celkové ceně letenky. Nejdůležitější prvek palivových příplatků je, že berou v potaz cenu surové ropy.

„Palivo je levné v době, kdy mají letecké společnosti většinu flotily na zemi a nelétají. Lze předpokládat, že pokud se začne opět létat, cena paliva poroste,“ podotýká Vladimíra Dufková ze Smartwings.

Budoucí kontrakty

„Letecké palivo většinou představuje 20 až 25 procent z provozních nákladů společnosti,“ říká pro CNN Manoel Suhet, CEO z Business Traveler Deals. Suhet si myslí, že by aerolinky z ceny ropy, pokud bude stále nízko, mohly těžit. Ale jen stěží to bude ihned.

Odkazuje na předem dohodnuté odkupy paliva v budoucnosti za fixní cenu stanovenou v danou chvíli. Tento typ kontraktů se provádí, aby se minimalizoval risk nestálosti ropných trhů, a jde tak o pojistku pro obě strany. Bohužel aerolinky nyní nemají k dispozici nadměrný obnos peněz, za který by mohly nakoupit levnější ropu do budoucna. Veškeré své finanční prostředky v současnosti soustřeďuje na přežití. Tím pádem ani nelze očekávat, že by se letenky v budoucnu zlevnily kvůli dnešní levné ropě.

Státní podpory

I Warren Buffett, legendární investor z Omahy, o dnešní době mluví jako o jedné velké nejistotě. A s nejistotou se bude muset naučit žít i cestovní ruch, především s ní pracovat. Jedni z prvních, kdo se snaží zvrátit nepříznivou situaci, jsou sicilští Italové.

Regionální vláda Sicílie oznámila, že ze svého rozpočtu vyčlení 50 milionů eur, jež se použijí na zaplacení půl ceny z letenky a jednu z každých tří nocí strávených v hotelu turistům, kteří se odváží na italský ostrov. Navíc se všechna muzea a archeologická místa otevřou všem zájemcům zcela zdarma.

Sicílie přesto na nejistotu nevyzrála. Kdy se otevřou italské hranice pro turisty z jiných zemí, zůstává stále velkou neznámou. Je také otázkou, zda další destinace budou následovat sicilského případu.

Škrty

Aerolinky již delší dobu mají na zemi skoro celé flotily svých letadel. Dnes létají víceméně jen pro ty nejnutnější případy nebo s nákladem. S téměř šokujícím tvrzením vyrukoval viceředitel United Airlines Bryan Quigley: „V průměru máme za den deset tisíc pasažérů, což znamená, že momentálně zaměstnáváme více pilotů, než máme pasažérů.“ Takový stav je pro rozpočet aerolinek neudržitelný. Buď musí zdražit letenky, nebo propouštět personál.

A na počtech zaměstnanců se také již začalo šetřit. Ryanair plánuje dát výpověď zhruba třem tisícům lidí, British Airways poslalo více než 30 tisíc zaměstnanců na nucenou dovolenou. Lufthansa zkrátila 80 tisícům svých pracovníků pracovní hodiny. České Smartwings jednají se svými zaměstnanci na snižování platů.

Snížení stavů zaměstnanců je pro aerolinie řešením problému s nízkou poptávkou, se kterou se musejí vyrovnávat. Zásluhou propouštění zaměstnanců by se tak ceny letenek mohly udržet na „normální“ předcovidové úrovni. Propuštění a znovupřijímání zaměstnanců by se pro aerolinie mohly stát vyvažovacím mechanismem.

Budou letenky levnější?

„Cena letenek se odvíjí od mnoha faktorů, proto je předčasné mluvit o jejich plošném zlevňování, když nevíme, za jakých podmínek se bude létat. Jsme připraveni nabídnout našim cestujícím takové ceny, které je zpět do letadel dostanou,“ uvedla Dufková pro Seznam Zprávy.

ČSA se dnes znovu rozlétnou. „Od pondělí 18. května 2020 obnovují České aerolinie, člen skupiny Smartwings Group, lety mezi Prahou a Amsterdamem, Frankfurtem a Paříží, od 21. 5. přibude letecké spojení do Stockholmu a od 25. května by měl být obnoven provozu letů do Bukurešti,“ prozrazuje Dufková.

Cena jednosměrného letu do Amsterdamu se nyní pohybuje kolem 2200 korun, což je částka velmi podobná té z ledna 2020.

Reklama

Doporučované