Hlavní obsah

Kolik stojí „covfefe“? Sběratelé a odborníci se učí odhadovat cenu tweetů

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

První příspěvek na Twitteru se prodal za 2,9 milionu dolarů. Nabízí se otázka, jak se určuje cena příspěvku na sociálních médiích.

Článek

Pokud příspěvky na sociálních médiích mají nějakou hodnotu, tak se donedávna dala měřit snad jen počtem „lajků“, komentářů nebo sdílení. Během tohoto týdne se ale do povědomí dostala jejich další, peněžní sféra, informovala agentura Bloomberg.

V pondělí prodal spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey svůj vůbec první tweet za 2,9 milionu dolarů. Jednoduchý příspěvek z roku 2006 v překladu zní: „právě nastavuju svůj twttr.“ V aukci ho koupil Sina Estavi, generální ředitel malajské blockchainové firmy Bridge Oracle. Svůj nově zakoupený tweet pak přirovnal k Da Vinciho slavné Moně Lise.

Zakoupení prvního tweetu je součástí vzkvétajícího obchodu s takzvanými nezaměnitelnými digitálními aktivy (NFT), jejichž celková hodnota se odhaduje na 1 miliardu dolarů. NFT využívají technologii blockchain, podobným způsobem jako kryptoměny, k přiřazení a ověření vlastnictví.

To umožňuje Estavimu prokázat, že právě on je nyní jediným vlastníkem Dorseyho tweetu, přestože k němu má volný přístup každý, kdo se ocitne na internetu.

2,9 milionu dolarů ale zatím není měřítkem pro výpočet ceny ostatních tweetů, neexistuje totiž žádný záznam o NFT twitterových příspěvků. Navíc žádné dva tweety nemají totožný kontext. Jejich hodnota se nemůže odvíjet jen od toho, že se nacházejí na stejné platformě, podobně jako dva obrazy stejného malíře mohou mít podstatně odlišné cenovky.

Podle lidí zabývajících se obchodováním s NFT se ale výpočet jejich ceny může už brzy standardizovat.

„Míříme k cenotvorbě jednotlivých NFT v reálném čase,“ řekl Craig Russo, spoluzakladatel firmy Polyient Games. „Doufáme, že se nám podaří vytvořit robustnější systém pro stanovování cen, který by poskytl možnost využívat tato aktiva v reálném čase i pro jiné produkty.“

Zatím se nedá přesně určovat, jakým způsobem kupující ocení příspěvky na sociálních médiích. Podle odborníků ale bude důležitý jejich kontext. I na Monu Lisu se davy návštěvníků Louvru chodí dívat právě díky její historii, nejen aby obdivovaly bezkonkurenční Da Vinciho techniku malby.

Nanne Dekking, zakladatel blockchainového registru uměleckých děl Artory uvedl, že příspěvky na sociálních médiích nevnímá jako umělecká díla, ale spíš jako memorabilie, podobně jako dopisy od Marilyn Monroeové nebo poznámky od Gándhího.

„Kontext toho aktiva je nesmírně důležitý,“ uvedl Dekking. „Jakožto první tweet osoby, která vynalezla Twitter, jde o významnou památku,“ dodal.

Jiní jsou ale skeptičtější. Například Gauthier Zuppinger, provozní ředitel databáze blockchainových trhů Nonfungible.com, nevidí prodej Dorseyho tweetu jako zásadní moment.

„Je kolem toho jen hodně povyku,“ uvedl Zuppinger. „Určitě to časem poleví, protože dojde ke korekci trhu. Ne všechno může mít milionovou hodnotu,“ dodal.

Digitální sběratelé ale nejspíš budou nadále vyhledávat kousky z historie sociálních médií.

„Po tomto úspěchu uvidíme projekty, které lidem umožní tokenizovat různé prvky sociálních médií, možná dokonce i TikToku,“ uvedl Dragod Dunica, spoluzakladatel firmy DappRadar, která sleduje digitální aplikace fungující pomocí technologie blockchain.

John Crain, generální ředitel platformy pro vytváření a sbírání digitálního umění SuperRare, se domnívá, že dalším zajímavým investičním cílem by v budoucnu mohl být jeden z tweetů Donalda Trumpa, v němž se dopustil neobjasněného překlepu „covfefe“. Přiznává ale, že vysoká hodnota Dorseyho tweetu může být jen ojedinělým případem. Jde přece jen o první příspěvek od tvůrce platformy.

„Je to úžasná cena za jeden tweet. Nemáme mnoho údajů o tom, jakou hodnotu tweety mají. Myslím, že je to neobvyklý případ,“ uvedl Crain.

Reklama

Související témata:

Doporučované