Hlavní obsah

Komentář: 21 tisíc mrtvých a smajlíci stále drží

Michal Kašpárek
Novinář, spolupracovník Seznam Zpráv
Foto: Jan Mihaliček

Polidšťování politiků v krizi je fajn, ale nemělo by v komunikaci převažovat. Jinak to skončí u lívanců a opuncií Jany Maláčové.

Reklama

Politici se snaží na Instagramu a Facebooku působit cool. Jenže na pandemii není cool vůbec nic. Jak neztratit důstojnost?

Článek

Šéfka moravskoslezské hygieny Pavla Svrčinová se musela několik posledních dnů bát o osud chystaného povýšení na hlavní hygieničku. Na svém facebookovém profilu totiž loni sdílela vtip o Lakatošovi, který v karanténě vykradl vlastní byt. V zemi, kde podobné humory procházejí i veřejnému ochránci lidských práv, by to nejspíš nakonec ustála i bez omluvy. Přesto se omluvila a s kariérním postupem může počítat.

Mezi lidmi, kteří rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu českého boje s covidem-19, není Svrčinová jediná, kdo svůj profil na sociálních sítích plní nemístným obsahem. Měla tu smůlu, že vtip o Romech popudí každého, kdo nežije v silvestrovské estrádě. O něco méně jsme patrně citliví k obsahu, kterému bychom mohli říkat Sabine a Jana.

Právě takovým popiskem doplnila ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (nebo někdo z jejího PR týmu) loni 10. února svou rozcuchanou fotku na Instagramu. Patnáctiletou slovenskou dívku a její matku zmíněný orkán Sabine v týž den nepocuchal, ale bohužel zabil. Celkem za sebou v Evropě zanechal deset mrtvých.

Orkán nezůstal jediným neštěstím, které na Instagram Jany Maláčové proniklo jako materiál k pokusům o líbivý obsah. Na vrcholu druhé vlny pandemie covidu-19, zrovna když její ministerstvo čelilo kritice za neschopnost chránit před nákazou obyvatele domovů pro seniory, se sociálně distancovaná politička chlubila lívanci k pozdní snídani a „novou láskou“ – opuncií.

Proč po vzoru chytřejších zemí motivovat lidi k testování a izolaci ekonomickými pobídkami, když je můžete k sezení na zadku vyzvat cedulí se smajlíkem?

ČSSD padá k bezvýznamnosti. V loňských krajských volbách získala desetinu mandátů proti volbám před 12 lety a podle průzkumů bude mít v těch příštích problém se vůbec dostat do Sněmovny.

Jestli bude za třicet let nějaká studentka politologie psát diplomku o historicky posledním vládním roce sociálních demokratů, nad archivem stranických profilů na sítích si bude muset zkontrolovat, že to opravdu byl ten rok s nejvíce mrtvými od druhé světové. Protože ze samotného obsahu to mnohde není poznat. České děti přišly o nejvíc školy z celé Evropy a facebookový profil ČSSD jel dadaistickou a emodži prošpikovanou anketu o nejoblíbenější oběd ve školních jídelnách. Závěr diplomky, že spolu pád ČSSD a odtrženost její komunikace od reality mohly docela dobře souviset, nebude těžké obhájit.

Abychom v tom ale sociální demokracii nenechali samotnou – ministr dopravy a průmyslu za ANO Karel Havlíček dostal v únoru notně naloženo za to, že jezdí po výletech, navíc hromadnou dopravou. Neprovalili to na něj paparazziové, ale jeho vlastní Facebook. A nestranický ministr zdravotnictví Jan Blatný o měsíc dříve neváhal žertovně zapózovat s tiktokovými influencery. Nejvíc cool týpek mezi týpky, kteří řeší převoz nemocných do zahraničí, protože české špitály přetékají.

Foto: Úřad vlády

Jan Blatný je cool.

Nastávající hlavní hygieničce Svrčinové radili, aby si na správu sociálních sítí najala profíka. Jenomže žánr „Sabine a Jana“ bývá dílem právě takových profíků zvyklých sypat stále týž „haha obsah“ bez ohledu na to, jestli zrovna prodávají sýr nebo auto. Ne že by bylo správcům sociálních sítí politiků co závidět: to si jednou necháte poslat šminky nebo košili výměnou za fotku na Instagramu, a než se nadějete, agoška vás pošle komunikovat za politika na pokraji vyhoření. Navíc kanálem, který ke sdělování vážných věcí opravdu nebyl stvořený. Důstojně informovat o boji s pandemií na Instagramu je jako hrát ukolébavky na vuvuzelu.

Pár doporučení by ale přece jen šlo dát do placu.

Zaprvé – vládnoucího politika nebo stranu v časech krize sleduji na sociální síti hlavně proto, abych se ujistil, že o krizi ví a že s ní něco dělá. Nemusíte na to být Babišův Mára – slušně to zvládají i PR týmy některých hejtmanů, třeba Jana Grolicha nebo Martina Kuby.

Zadruhé – polidšťující obsah ze soukromí je fajn, ale neměl by převážit. Důraz na lívance a další drobné radosti smrtelníků působí kontraproduktivně – asi jako kdybyste se pokoušeli vydávat za člověka humanoidního androida netečného k neštěstí. „Pozemšťané, hleďte, též já přijímám stravu. Jako jeden z vás.“

Zatřetí – když zrovna nevíte, jestli je rozepsaný příspěvek důstojný, zkuste zaměnit covid za leteckou tragédii. Věty jako „pokud už máte padajících letadel taky dost, hlasujte smutníkem“ nebo „Evžen a vrak B747“ prostě nepůsobí nejlépe.

Začtvrté a naposledy – jednou možná někdo dokáže napsat ekvivalent Havlova projevu o tom, že naše země nevzkvétá, za použití série emotikonů. Je ale krajně nepravděpodobné, že to budete zrovna vy. Tak se o to, prosím, přestaňte pokoušet.

Reklama

Doporučované