Hlavní obsah

Komentář: A teď si připlatíme za poslední věci, které nám covid nechal

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Česká federace potravinových bank

Potraviny vloni zdražily v průměru o víc než čtyři procenta.

Reklama

Potraviny zdražily podstatně již v minulém roce a sotva se dá čekat, že budou zlevňovat. Teď se o slovo hlásí i televize, že by chtěly peníze přímo od diváků.

Článek

Když vloni na jaře v první vlně pandemie vyskočily ceny potravin a květák atakoval pomalu hranici 100 korun, brokolice stála přes 50, kilo jablek vyšlo zhruba na 40, byl z toho poprask.

Teď jsme si na to tak nějak zvykli a jen si povzdechneme při nákupu, že je teda šílené, že jeden kus brokolice je za 40 a okurka hadovka, která stávala do patnácti korun, dnes vyjde na 25. Různě po korunkách nebo i víc zdražily i jiné potraviny, jen to tolik nebije do očí.

Selským rozumem, který tak ráda vzývá vláda, když se jí to hodí, by si člověk řekl, že přece supermarkety mají tržby veliké. Žádná otevřená konkurence, pro lid nákup zbyl jako jedna z posledních zábav, které mu covid nechal, tak proč šponovat ceny.

Odpověď může být velmi krátká: covid. Nebo trochu delší. Kvůli covidu se prodražilo kde co ve výrobním řetězci. Už vloni na jaře se rostoucí ceny ovoce a zeleniny zdůvodňovaly tím, že kvůli epidemii je těžší najít sběrače a je třeba připlatit, taky doprava je dražší, protože koronavirus a tak dále.

A totéž platí u méně cenově nabujelých položek. Ty továrny, které jsou zodpovědné (a je jich vážně řada), testují zaměstnance, taky dezinfikují pracoviště, když někdo onemocní, musí poslat jeho partu domů, sehnat jinou, nebo méně vyrábět. A to vše zvyšuje náklady. Než pandemie odezní (a to nebude brzy, a i tak některé zvýšené náklady zůstanou), tak prostě důvod cenu snížit není (respektive ani při dobré vůli to nejde).

A totéž platí ještě pro samotné supermarkety. I ty potřebovaly zvednout marže. Musí kontrolovat, jestli se po obchodě nepotuluje víc lidí, než by dle protiepidemických nařízení mělo. Dezinfekce něco stojí, ochranné prostředky pro personál, nedejbože testy, pokud je obchodník rozumný. Do toho vám pořád mění to, co smíte a nesmíte prodávat, takže zvýšené náklady za skladování toho, co zrovna ne, posílení personálu na přerovnávání a přepáskovávání regálů a tak dále.

Není příjemné, že jedno z mála „vyžití“ mimo stěny domova, se prodražuje, ale logika v tom je. A nám nezbývá než si přivyknout.

I jiná nejdostupnější zábava v covidu – sledování televize – půjde podobným směrem. V exkluzivním rozhovoru pro Seznam Zprávy popsal nový vládce nejsilnější komerční televize u nás, jak si představuje budoucnost. A ve zkratce pan TV Nova říká: A teď nám zaplatíte. Vsadí ve velkém na předplácené služby. Hlavně platformu Voyo, kde budou exkluzivní seriály, reality show a pořady tuzemské provenience (ty zahraniční totiž najdete na Netflixu a spol.). Ale velmi opatrně připouští, že by se do placené (rozuměj třeba satelitem přenášené) sekce mohly dostat některé menší kanály z rodiny Nova.

A znovu selský rozum říká, že přece sedíme u televize mnohem víc, než když můžeme za zábavou ven, takže koukáme víc na reklamy, a tak by televize měly být spokojené, ne?

Jenže zase tu jsou méně viditelné důvody, často způsobené právě covidem. Část diváků prchá k předplaceným platformám, protože je už neoslovuje 75. repríza Růžového pantera, 99. opakování Slunce, seno a cokoliv, a už nechtějí skoro čtyři hodiny koukat na to, jak Frodo nese prsten k Hoře osudu. Stále to ovšem vychází jako divácky nejoblíbenější, takže svůj podíl tím televize ukrojí.

Ovšem s reklamami to může být horší. Řada z nás už přešla na televize s různě posunutým přehráváním a v něm se dá i ta reklama přeskočit.

Jistotou jsou pak ještě konečné i nekonečné seriály z české kotliny. Ale znovu, jejich výroba je čím dál dražší a covid s povinným testováním štábu to ještě „vylepšil“.

Takže televizním managementům nezbývá, pokud tedy chtějí svůj status silných hráčů zachovat, než sáhnout do kapsy, zainvestovat do exkluzivního obsahu a ten schovat za předplatné. A nám nezbude, než se přiblížit Západu a v průměru si předplatit 2,5 takové služby. Abychom nezůstali u toho, že co čtvrt roku uvidíme, jak Harry hrdinsky poráží Voldemorta.

A mimochodem, tohle zdražování bude pokračovat i u věcí, které nám prozatím covid vzal. Až nás zase jednou třeba pustí do divadla pod podmínkou testů nebo větších rozestupů, ceny vstupenek třeba ne citelně, ale přece jen budou muset nahoru. Stejně tak cestování bude nákladnější, pokud má být epidemicky bezpečné. A tak by se dalo pokračovat přes každý obor. Takže teď si můžeme užít, že nám z výplaty (když nám chodí a díky za to!) zbývá trochu víc než obvykle. Ušetřené peníze se ještě budou hodit, až si budeme chtít dopřát to zdražující potěšení, až covid dovolí.

Reklama

Doporučované