Hlavní obsah

Komentář: Babiš má dvě kampaně. S tou druhou mu ochotně pomáhají soupeři

Foto: Facebook Andreje Babiše

Andrej Babiš stojí u automatu na Piráty zdražené jednorázové jízdenky na pražskou MHD jako oukropeček, záběr z propagačního videa Čau lidi.

Reklama

Neschopnost porozumět Babišově strategii je zoufalá. Na počet zdokumentovaných pravd ještě nikdo nikdy volby nevyhrál.

Článek

Komentář si také můžete poslechnout v audioverzi.

Začátek srpna znamená taky zjevně start ostré kampaně hnutí ANO a Andreje Babiše osobně. V době vládní „celozávodní dovolené“ vyrazil do útoku a vypadá to, že i v téměř 67 letech a po čtyřech letech v roli premiéra dokáže zopakovat vítězný sprint z kampaně roku 2017.

Člověk nemusí hned povinně vzdychat nad údajnou genialitou Babišovy kampaně, jak to tak často vidíme na sociálních sítích. Ano, jeho dvouměsíční jízda bude efektivní, tvrdá, bezohledná, plná lží a zdánlivých absurdit. Má to snad někoho překvapit? Soupeři měli mnoho let na to, aby se na to připravili.

Andrej Babiš bude dokola opakovat tři čtyři témata: přidali jsme, komu jsme mohli. Zrušil jsem s Viktorem Orbánem uprchlické kvóty. Piráti jsou zločinci a udavači. A abyste nezapomněli, přidali jsme všem a zrušili uprchlické kvóty. Slyšeli jste to? Kvóty jsme zrušili. A přidali všem.

Ok, to patří k věci. Pokud opozice nenašla recept, jak tahle sdělení přebít vlastní chytlavou kampaní, je to jen její problém. Zatím to tak vypadá, ale do voleb zbývají ještě dva měsíce, třeba se ještě někdo probere, protože zatím nejviditelnější „antibabišovskou“ kampaň vede Andrej Babiš mladší.

Chabá schopnost opozice reagovat na Babišovu ofenzívu je zjevná. Její poslední ukázkový příklad nám nabídl pražský primátor Zdeněk Hřib, jenž se rozhodl premiérovi vysvětlit, jak je to ve skutečnosti se zdražením jízdného v pražské hromadné dopravě.

Když Andrej Babiš ve svém pravidelném nedělním videu všem ukazoval, jak si kupuje zdražený lístek na metro, zareagoval na to správce twitterového účtu Pražské integrované dopravy (PID), který Babiše upozornil, že ve svém věku už může cestovat po Praze zadarmo. To je vcelku vtipné. Jednou.

Když se to rozhodl na Twitteru zopakovat Hřib, byl to přesně ten moment, kdy mu některý z jeho poradců měl říct: „Teď ne, pane primátore, teď ne.“

„Rozumíte tomu, proč si pan premiér kupuje jízdenku na metro, když má jakožto senior nad 65 let pražskou MHD gratis?“ Ptá se sugestivně a s nezbytným infantilním smajlíkem primátor.

Ano, rozumíme. Aby upozornil, že jste zdražil jednorázové jízdenky. Dva měsíce před volbami, což je mimochodem skvostný nápad, jakkoliv můžete vysvětlovat, že se v Praze veřejná doprava nezdražovala deset let a že ceny předplacených kuponů zůstávají na svém, takže při koupi celoroční jízdenky můžete užívat špičkovou pražskou MHD za deset korun na den. (Mimochodem, před šesti lety to za vlády primátorky Krnáčové prosadily ANO, ČSSD a Trojkoalice zelených, lidovců a STAN.)

Andrej Babiš ale nemluví k těm, kteří se teď plácají po zádech, jak ho nachytali při „trapasu“. Díky primátoru Hřibovi dokázal znova prodat svoje jednoduché sdělení. Piráti vám zdražili v Praze jízdné – ano, především vám, kteří možná v hlavním městě nikdy metrem nepojedete. A kromě toho jsem zrušil uprchlické kvóty a přidal všem. Nezapomeňte na to.

Tahle neschopnost porozumět Babišově strategii je zoufalá. Pokud se opozice vážně nechá vtáhnout do debaty o každé s prominutím blbosti, kterou jim Andrej Babiš předhodí, bude neustále o krok zpátky. Babiš, jak víme, je schopen říct skoro cokoliv. A pak pobaveně sledovat, jak za tímhle „cokoliv“ všichni vážně vyrazí a budou se snažit dokazovat, že nemá pravdu nebo aspoň ne úplně, což je, pardon za cynismus, v době vrcholné kampaně úplně jedno.

Na počet zdokumentovaných pravd bohužel ještě nikdo nikdy volby nevyhrál.

Babišovy kampaně se od začátku vyznačovaly dokonalou prací s průzkumy, se znalostí toho, co chtějí lidé slyšet, čeho se chtějí bát, čemu jsou ochotni věřit. Podle toho také Babišův tým stanovuje témata kampaně. Ani tihle drazí stratégové nemohli nejspíš doufat, jak jim v tom budou ochotně pomáhat jejich protivníci.

Reklama

Doporučované