Hlavní obsah

Komentář: Lákání turistů do Prahy nedává smysl. Domorodci volají o pomoc

Jan Lipold
šéfkomentátor

Praha je uživateli doporučovaná destinace, to věru zakázat nejde.

 

Reklama

V centru Prahy, u smíchovského břehu, možná vyroste nová plavební komora. Možná ne. Povodí Vltavy ji plánuje, kdežto Praha 1 a Praha 5 – na všech třech radnicích se loni měnila vládnoucí garnitura – začaly být silně proti.

Článek

Starou komorou propluje zhruba 28 tisíc lodí ročně, to je průměr necelých 80 na den, včetně dlouhých zimních nocí. U komory bývá zácpa, v drtivé většině jde o větší plavidla s převážně zahraničními turisty. Za poslední léta jich enormně přibylo – lodí i turistů. Poptávka roste, byznys kvete, Praha úpí.

Je to v bledě modrém jako u silnic – zodpovědná korporace chce stavět, rozšiřovat, zkapacitňovat, protože kapacity už nestačí; kdežto někteří místní se brání v obavách o svůj životní prostor, kam se jim vlamuje přeprava jiných. Akorát že tady jsme na vodě a v Praze, v TOP 10 turistických destinací všech správných průvodců a Instagramů.

Ale i tady žijí místní lidé, v centru podobní posledním domorodcům z nějakého ohroženého kmene v Amazonii. Kolem kácí Airbnb a spol.

Proti a pro průplav nechci do detailů rozebírat, protože to nejdůležitější je jinde – ve způsobu uvažování. Radnice argumentují: „Výstavba nemá žádný pozitivní přínos a přidanou hodnotu, která by zlepšila životní podmínky v centru města.“ Nebo: „Pátá městská část ani místní nevidí pro Prahu 5 žádný přínos, pouze negativní dopady.“

To je jediný možný úhel pohledu, pokud se Praha nemá stát obětí komerčního úspěchu. Pokud nemá být ve jménu rozvoje vytěžena „do mrtě“. Zaprvé: co z toho všeho mají místní obyvatelé, co jim to přináší a bere, proč se to všechno děje nebo dít má? Kdyby politici – nejen pražští – neměli takovou otázku v genetické podstatě, nevyřeší správně nic: od krize bydlení po rejžování na nevkusných atrakcích. Národní zájmy, America first, silné Česko? Plky. Místňáci first, domorodci first.

Pokud jde o Prahu a overtourismus na jejím území, je potřeba zbavit se nesmyslného ostychu před regulacemi, zákazy a jejich vymáháním. Překonat mentalitu, že omezovat soukromé podnikání je z principu něco neslušného a že toho jsme si užili za komunistů dost. Výsledkem je veřejná karikatura kapitalismu. Z ní těží šíbři, místní ztrácejí. Nejde jen o spočitatelné ztráty, ale o i citovou újmu: nepohodu, smutek, rozhořčení, vykořenění ve vlastním městě.

Cestovní ruch dělá zhruba tři procenta českého HDP, pracuje v něm asi čtvrt milionu lidí (včetně řady místních obyvatel turistických lokalit). Co si z toho, že mu kolem bují významná součást ekonomiky, ale má odnést průměrný rezident Prahy 1 a dalších, je záhadou. Má být šťastný, hrdý, zakopávat o pandy, rikši a pivní kola? Jak na svém životě pozná, že tu turisté utrácejí miliardy? Jaký užitek má z toho, že byty kolem předělali na Airbnb?

Radní vnitřní Prahy, kmenoví náčelníci amazonských indiánů, jsou spíš výjimkou. Konsenzus se na rozhodujících místech nemění: turisty je třeba „lákat“. Tak jsou nastavené stát, kraje, města a hlavně instituce a kanceláře, kterým to bylo dáno do popisu práce. Klíčové slovo: víc. Propagace a marketingu, programů a produktů, využitého potenciálu a zpeněžitelných zážitků. A lajků. Tak uvažujeme. V situaci, kdy je toho „víc“ už „víc než dost“, si moc nevíme rady.

Čelit zájmu, ubírat ruchu, nelákat a mlčet? Jak jako, to je proti přírodě, ne? A co si budeme povídat, také se tím blbě živí. Pověřovat instituce ne lákáním, ale odrazováním a omezováním? Podařilo se nám snížit počet turistů – copak to by se dalo vydávat za úspěch? Budeme mít jeden Czech Tourism a jeden Czech Anti-tourism? Absurdní, jenže právě k tomu míří otázka: Co nabízíme, jaké programy, produkty a benefity, overtourizovaným obyvatelům příslušné destinace? Co se nemohou po pár dnech sebrat a odkodrcat s příručním zavazadlem zpátky na letiště?

Rok co rok čteme, o kolik procent turistů přijelo víc. Jsou místa, kde to očividně není dobrá zpráva. Konsensus automatizovaného lákání je dávno překonán, politici by si toho měli všimnout a kromě HDP z cestovního ruchu víc hledět na zájmy těch, kdo v chronicky přetížených oblastech žijí a pracují. Nejde to nechat na indiánské domobraně bědující na Facebooku nad opilci a arogantními koloběžkáři, na peticích (samozřejmě existuje i petice proti novému zdymadlu na Smíchově), na guerillových akcích na Karlově mostě a tak dále.

Vltava je turistickými plavidly přecpaná, počet výletních lodí je potřeba snížit, nová komora jsou vyhozené peníze. Praha se musí bránit.

Reklama

Související témata:

Doporučované