Hlavní obsah

Komentář: Velká cena v režii Horsta Fuchse

Jan Lipold
šéfkomentátor
Foto: MAFRA, Profimedia.cz

Diváci na Velké ceně v Brně v roce 2019. Oficiální návštěvnost byla přesně 186 793 osob.

Reklama

Komerční závody bez diváků se město, kraj a stát chystají dotovat desítkami milionů. Výhodnější nabídka neexistuje.

Článek

Brněnské zastupitelstvo v úterý schválilo nové parametry motocyklové Velké ceny na Masarykově okruhu. Tak jako každý rok jde o to, kolik milionů korun město, kraj a stát do ultrakomerčního podniku nasypou.

Velká cena je dokonce vůbec jedním z nejdotovanějších svátků sportu nebo kultury na našem území. Absurdní.

Letos je situace interesantnější tím, že se závody v srpnu ze sanitárních důvodů pojedou bez diváků. Takže různé studie o mamutím ekonomickém přínosu pro Brno, Brno-venkov, Jihomoravský kraj a Českou republiku, které kalkulovaly všechno možné včetně daně ze zakoupených cigaret, můžeme hodit do koše. Diváci nepřijedou. Cizinci, nepočítáme-li závodní týmy, nic neutratí. Mototuristický ruch odpadá.

Penězovod ale pro letošní a příští ročník zůstává průchozí. Město na něj dá dohromady až 60 milionů korun. Stát přislíbil 85 milionů. Desítky milionů věnuje každoročně i Jihomoravský kraj. Podstatou dotace (možná se tomu tak správně nesmí říkat, ale co já vím, může mi to být jedno) je licenční poplatek pořadatelů promotérovi mistrovství světa.

Argument, že se vložené peníze bohatě vrátí na tržbách – ale komu, to je, oč tu běží – tedy minimálně letos padá.

Také vám to připomíná teleshopping s Horstem Fuchsem? A teď pozor, máme tu pro vás něco ještě mnohem lepšího. Když nasypete nějaké ty desítky milionů i letos, obrat hospod a hotelů sice stoupne o nula celá nic, ale zato dostanete na závodech reklamní prostor. V tom podle ministryně Kláry Dostálové spočívá půvab nového kontraktu. Reklama na Česko!

Tou ale podle zastánců veřejné podpory měly být každým rokem samotné závody. Bez ohledu na to, jestli bylo u zatáčky napsáno ono magické Country for the future. Ostatně pokud někdo doufá, že Česko zase zaplaví turisté ze zahraničí, pak je nejcennější reklamou žebříček nejmírumilovnějších zemí světa, kde se pravidelně umísťujeme v první desítce.

Vysvětlení, proč se tanec erárních milionů kolem motorek opakuje i tentokrát, je prosté. Hodně lidí závody chce, je to zábava (nekazit!) a vzrušení. Odpískat je se politici neodváží, speciálně čtvrt roku před krajskými volbami by to byla jihomoravská politická sebevražda. Tipuji, že někteří by byli schopni obhajovat i dvakrát třikrát vyšší vloženou sumu.

A hlavně: slyšeli jste přece – říkal to i předseda naší vlády – že z krize se musíme proinvestovat, ne? V porovnání s půlbilionovou sekyrou státního rozpočtu jde na Grand Prix o drobné. Neřešte prkotiny, prosím vás, O. K.? Nekažte to!

No právě. Takových, respektive ještě problematičtějších „investic“ brněnského typu mohou být desítky, stovky. Jestli se nebudeme „nimrat v detailech“, protože příkaz dne zní „podpořit“ a je čas velkých čísel, prodá nám Horst Fuchs v pohodě i ten poslední univerzální kafemlejnek.

Mimochodem prezident Miloš Zeman opakuje své oblíbené pravidlo, že schodek rozpočtu se musí investovat, ne projíst. Miliony na Velkou cenu, ať už s klobásami nebo bez nich, jsou který případ?

Reklama

Doporučované