Hlavní obsah

Konec doby plastové? KFC a Burger King testují náhradní materiál

Ilustrační fotografie.

Reklama

Společnost AmRest spravující v Česku řetězce KFC a Burger King pracuje na stoprocentní náhradě plastů ve svých restauracích. Její největší konkurent mezi fastfoody působícími v tuzemsku McDonald's už dílčí zkušenost má: před časem nahradil plastová brčka papírovými.

Článek

KFC a Burger King skončí v boji proti plastům v Česku na cílové pásce až jako druzí, ale na druhou stranu slibují něco, co sami označují „plně ekologickou variantou“. Nahradit recyklovatelnými materiály nechce AmRest jen brčka, ale i příbory, kelímky a tácky. Začít s tím má starší a rozšířenější řetězec z obou, které pod polskou společnost patří, tedy KFC.

„Testujeme různé materiály na bázi biopolymerů, papíru, dřeva apod. a jsme blízko finálnímu řešení pro trhy, kde AmRest působí,” napsal ve vyjádření pro Seznam Libor Hubík, prezident značky KFC pro Česko a Rakousko.

Fastfoodový řetězec s kuřecím masem chystá jednotné nahrazení plastového sortimentu ve svých pobočkách. Vychází přitom i ze zkušeností, které nabrala přímá konkurence, tedy McDonald's. Hamburgerová jednička místního trhu totiž zaznamenala nespokojenost mnohých zákazníků s papírovými brčky, která nasadila místo plastů.

Než bude vývoj lepšího materiálu hotov, KFC alespoň zavedlo dílčí opatření: brčko a víčko jen na vyžádání u obsluhy.

Tím, že si testování varianty materiálů, které nahradí plast, vzal na starost mateřský AmRest, se dá předpokládat, že výsledky využije i v Burger Kingu.

„Momentálně probíhá testování různých materiálů, výhledově uvažujeme také o náhradě plastových hraček,” uvedl Daniel Ryška, ředitel Burger Kingu pro střední a východní Evropu.

Konec plastových hraček ohlásil nedávno britský Burger King. Ústředí společnosti v USA se jich chtějí do roku 2025 zbavit celosvětově.

Brčka, víčka, PET lahve a plastové příbory tvoří u Burger Kingu 10 procent veškerého obalového materiálu.

Zklamání z papírových brček

McDonald’s přišel jako první s náhradou za plastová brčka, která vyprodukují v Česku zhruba 15 tun plastového odpadu ročně. V součtu za všechny řetězce je to 300 milionů brček každý rok.

Nejde to však snadno. Papírová brčka se nedaří recyklovat, jak upozornila nedávno i BBC. Důvodem je, že papír je příliš pevný – zákazníci i v Británii si stěžovali, že se brčka rozmáčejí. Když se ale začala vyrábět z pevnějšího papíru, zjistilo se, že ten nelze rozložit.

Papírová brčka se testují i v Česku. „Je pravdou, že i když je použitý materiál plně recyklovatelný, tak brčka nemohou být v současné době dále zpracovávána. Momentálně na to není zdejší recyklační infrastruktura připravena. Tento stav je ale pouze dočasný. I přesto brčka nekončí na skládce, ale putují do energetických spaloven. Spolupracujeme se zpracovateli odpadu na tom, abychom míru recyklace zlepšili a docílili lepšího využití. Každopádně se ale jedná o obnovitelný materiál,” uvedla pro Seznam už v srpnu tisková mluvčí českého McDonald’s Zuzana Svobodová.

„Zákazník si asi bude hůře zvykat na určitý kompromis v komfortu, ale pro nás je důležité chovat se zodpovědně vůči životnímu prostředí a naší planetě,“ dodala k negativním ohlasům u zákazníků řetězce.

Firma na řešení situace pracuje. V Británii podepsalo petici za navrácení plastových brček k začátku srpna přes 51 tisíc lidí.

Evropská unie celoplošně omezí jednorázové plasty v půlce roku 2021. „Česká republika se bude muset připravit na to, že některé výrobky, jako jsou jednorázové talíře, příbory, budou zcela zakázány,“ uvedl v květnu ředitel odboru odpadů ministerstva životního prostředí Jaromír Manhart.

Reklama

Doporučované