Hlavní obsah

Konec sledování, co děláte na netu, bez vašeho souhlasu. Cookies lišty se změní

Foto: Shutterstock, Mr_Mrs_Marcha, Seznam Zprávy

Sběr dat o uživatelích internetu se zkomplikuje. Většina cookies půjde jen se souhlasem.

Reklama

Drobná změna v zákoně o elektronických komunikacích má změnit pravidla pro takzvaná cookies. Data o uživatelích webů, třeba o aktivitě na e-shopech, bude možné sbírat až po jejich souhlasu.

Článek

Ve chvíli, kdy se návštěvník webu zabývá tím, jaké zboží hodí na e-shopu do košíku, nebo jen na libovolných internetových stránkách hledá informace, se v pozadí hromadí a někdy i dál sdílí obrovské množství dat. O návštěvnosti, jeho pohybu, nákupním chování… Jsou známá jako cookies.

Novela zákona o elektronických komunikacích, kterou v tomto týdnu ve druhém čtení projedná Poslanecká sněmovna, zpřísní možnosti nakládání s těmito daty. Změny si všimnou i návštěvníci webů. Cookies lišty, které na ně vyskakují většinou ze spodní části obrazovky, se změní.

Po schválení novely, která je ve druhém čtení, budou všechny webové stránky od ledna 2022 moci používat cookies až po výslovném souhlasu uživatele. Výjimkou jsou technické cookies, jež jsou nutné k provozu internetové stránky. Spotřebitel se zároveň dozví, kam se posílají jeho osobní údaje za účelem cíleného marketingu.

Co jsou cookies?

– Datové soubory (identifikátory), které se ukládají do počítače nebo jiného zařízení při prohlížení internetových stránek.

– Díky nim si nákupní košíky na e-shopech pamatují zboží i po zavření prohlížeče a diskuse na portálech umožňují hlasování.

– Slouží i ke sledování aktivity na webech, jejich analýze nebo nabídce personalizované reklamy. Mohou si pamatovat osobní údaje, jako je uživatelské jméno, a také ovlivňují základní chod stránek.

Řečí odborníků, ze současného režimu opt-out neboli „od čeho se neodhlásím, to dostávám“ se přejde do režimu opačného, tedy opt-in, který zajišťuje větší ochranu uživatelům internetu. Pokud nebudu výslovně souhlasit, platí automaticky můj nesouhlas.

Dnes provozovatelé webů mnohdy těží z pasivity návštěvníků a vyskakovací lišty často jen informují, že prohlížením stránek dávají souhlas s používáním cookies. Vypnout je mohou v nastavení internetového prohlížeče.

Na e-shopu nakoupíte i bez souhlasu

Vyskakovací lišty budou vypadat jinak. „Nově budou cookies lišty obsahovat tlačítka a zaškrtávací pole, prostřednictvím kterých bude uživatel udělovat svůj souhlas s využíváním cookies. Od roku 2022 tak už nebudou stačit lišty s jediným tlačítkem ‚OK‘ nebo ‚rozumím,“ říká Michal Nulíček, odborník na právo elektronických komunikací a partner v advokátní kanceláři Rowan Legal.

Do doby, než návštěvník udělí souhlas, se nově nebudou moci cookies informace ukládat do počítače, mobilu nebo jiného zařízení. Nemělo by to podle Nulíčka ohrozit základní funkce webů, protože souhlas nebude nutný pro cookies, bez nichž se správný chod webové stránky neobejde. Bez souhlasu by mělo jít také vložit zboží do nákupního košíku a dokončit objednávku.

„I přes nesouhlas s užitím cookies se obsah webové stránky uživateli zobrazí, ale nemusí jít o identické zobrazení jako v případě souhlasu s cookies v tom smyslu, že uživatelský zážitek nemusí být stejný. Například se vám mohou zobrazit nerelevantní reklamy,“ dodává Michal Hanák, předseda Sdružení pro internetový rozvoj.

Souhlasu však bude podléhat většina cookies včetně těch, které měří návštěvnost stránek, nebo těch, které sledují chování uživatele za účelem přizpůsobení reklamy.

Dopad to bude mít na celý internetový byznys. Na poskytovatele audiovizuálního obsahu, jako jsou Skype a WhatsApp, sociálních sítě, e-shopy, zpravodajské weby, portály poskytovatelů energií, pojišťoven nebo bank. A také na marketingové firmy, které s neuvěřitelným množstvím dat pracují a ze střípků si například skládají profily zákazníků i voličů.

Cookies dnes využívá skoro každý web. Téměř každý si chce pomocí nástrojů, jako je Google Analytics, měřit svou výkonnost, chování uživatelů, návštěvnost apod. „Tyto nástroje primárně neslouží ke špehování, ale poskytují agregovaná, anonymizovaná data a důležité informace. Třeba že v této části webu se denně ztratí 500 lidí, kteří nevědí, kudy ven,“ vysvětlil spolumajitel marketingové agentury Taste Jan Tichý.

Vyjádření společnosti Seznam

Na webech Seznamu i v rámci naší partnerské sítě už dnes sbíráme uživatelské preference týkající se ochrany soukromí pomocí vlastního formuláře vycházejícího z oborových standardů Interactive Advertising Bureau.

Velká většina uživatelů má tudíž již dnes své preference nastavené, a přechod na opt-in se tak dotkne jen malé části návštěvníků našich stránek, aplikací a služeb.

Pracujeme na tom, aby se tato skupina nadále zmenšovala, a přechod na opt-in režim tak měl na Seznam a naše uživatele co nejmenší dopad.

Pozn. red: Společnost Seznam je vydavatelem Seznam Zpráv

Některé weby využívají i takzvané cookies třetích stran, pomocí kterých předávají informace o návštěvnících jiným webům a firmám. Díky nim zákazník Pepa, který si ráno prohlížel e-shop s elektronikou, odpoledne na Facebooku vidí reklamu na zboží tohoto obchodu. Čím větší stopu Pepa na internetu zanechává, tím lépe si ho marketéři profilují – na základě jeho chování si dopočítávají jeho vlastnosti, pohlaví i preference a lépe cílí, co mu prodat.

Novela může mít velký dopad na marketéry, kteří přijdou o množství osobních dat o uživatelích internetu. „Marketingoví analytici začnou mít brutální díry v datech, protože spousta lidí souhlas s cookies neodškrtne,“ myslí si Tichý.

Souhlas je nutný. Ale jde to i bez něj

Pro cookies třetích stran je podle něj nutné vyžadovat souhlas uživatele už dnes, ale to se v praxi někdy obchází.

„Ze zákona jasně vyplývá, že na cookies třetích stran je potřeba explicitní souhlas uživatele. Ale právníci se neshodnou v tom, co znamená souhlas. Polovina to interpretuje tak, že explicitní souhlas uživatel vyjádřil už dávno tím, že v prohlížeči povolil cookies třetích stran a že tedy stačí oznamovací lišta,“ dodal Tichý.

Víc než zmíněná novela ale reklamní, mediální i technologický trh pobouřilo nedávné oznámení Googlu, že ve svém prohlížeči Chrome přestane podporovat cookies třetích stran. Tím by vyhledávač odřízl své dosavadní partnery od informací a posílil svou dominanci, protože má celou řadu nástrojů, jak sám uživatele internetu sledovat – třeba pomocí přihlášení k e-mailu.

Sběr dat se analytikům v posledních letech komplikuje nejen kvůli Googlu. Internetové prohlížeče Chrome, Firefox a Safari zavádějí různé mechanismy, jak cookies zablokovat nebo mazat. „Tak to má být. Limituje se Divoký západ, který tu byl,“ myslí si Tichý.

Reklama

Doporučované