Hlavní obsah

Konec smluv po telefonu? Ministerstvo chce zakázat taktiku nových „šmejdů“

Uzavírání smluv po telefonu by v Česku mělo skončit.Video: Šárka Kabátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Tisíce poškozených a tisíce zoufalých stížností na internetu. Česko chce zakázat uzavírání smluv po telefonu. Navrhuje to alespoň ministerstvo spravedlnosti v rozsáhlé novele spotřebitelské části nového občanského zákoníku. Podnikatelé by mohli nabídku po telefonu už jen oznámit. Spotřebitel by musel smlouvu stvrdit podpisem.

Článek

Stačilo souhlasit se zasláním vzorku holicích břitů zdarma nebo nevědomě po telefonu potvrdit nového dodavatele plynu. Většinou pak už jen následovaly výzvy k zaplacení faktur a výhrůžky exekucí.

Pochybně uzavřené smlouvy po telefonu s pochybnými společnostmi by však už brzy měly být v Česku minulostí. Důvodem je zejména snaha o ochranu starších lidí, kteří často ani nevědí, že lze po telefonu uzavřít smlouvu. A že je možné od ní do 14 dnů odstoupit.

„Navrhované ustanovení sleduje zlepšení postavení spotřebitelů u tohoto druhu sjednávání a uzavírání smluv, při kterém často dochází ke zneužití momentu překvapení spotřebitele. Negativně pak dopadá zejména na skupinu zvlášť zranitelných spotřebitelů, zejména seniory,” stojí v návrhu novely zákona z dílny ministerstva spravedlnosti.

Nutnost: písemný souhlas

Podle navrhované změny by byla praxe zcela jiná. Pokud by zákazník souhlasil s nabídkou, smlouva by začala platit až po písemném odsouhlasení. Tím by se předešlo nejasnostem způsobeným nekalým jednáním firem.

„Zpravidla to funguje tak, že vám nabízejí první zásilku za cenu poštovného, obvykle 45 nebo 49 korun, a následně se zeptají, zda mohou posílat takto pravidelně. Zdůrazňuji, že za cenu poštovného je jen první zásilka. Následující zásilky jsou pak velmi výhodné hlavně pro prodejce, zákazník se pak nad cenou většinou podivuje. V drtivé většině jsou to vitamíny, rybí tuk nebo parfémy,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Podle častých stížností na internetu takové telefonáty uskutečňují třeba společnosti, které nemají v Česku žádné zastoupení. Lidem v zoufalé situaci, kteří čelí kvůli jednomu souhlasu po telefonu dluhům, pak musí radit odborníci.

„Poměrně často řešíme situace, kdy fyzická osoba, podnikatel nebo zástupce nějaké společnosti zvedne telefon a šikovně naformulovaným callscriptem („Dobrý den, volám jen, abych ověřila informace, které máte u nás v databázi“) je vlákán do toho, že objedná službu registrace v nějaké bezvýznamné databázi, aniž by si toho byl vědom a přijde mu faktura na 5 až 12 tisíc korun,“ uvedla Lucie Demeterová, advokátka zabývající se pochybnými smlouvami uzavřenými po telefonu.

Reklama

Doporučované