Hlavní obsah

Konzervativci ve volebním spotu „zneužili“ BBC. Facebook reklamu smazal

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

Konzervativní strana podle BBC zkreslila televizní práci.

Reklama

Britská konzervativní strana zacílila reklamu na tři separátní skupiny facebookových uživatelů. Před smazáním vidělo spot nejméně 350 tisíc lidí.

Článek

Volební horečka ve Velké Británii stoupá. Do předčasných voleb zbývá už jen deset dní a konzervativci se s labouristy a dalšími stranami na všech frontách předhánějí o pozornost voličů.

Jednou z účinných praktik, jak dostat volební poselství k příjemci, je užití internetové reklamy. Tentokrát ale toryové šlápli vedle.

Konzervativní strana na svůj facebookový profil umístila patnáctivteřinové video, ve kterém se objevily ústřední tváře televize BBC – politická komentátorka Laura Kuenssbergová, moderátor Huw Edwards a politický zpravodaj Jonathan Blake.

Reklamní tým konzervativců vystřihl z televize pasáže, v nichž zmínění novináři hovořili o „bezdůvodném“ zpoždění brexitu, a dal je dohromady s videem z protestů a slovních přestřelek z Dolní sněmovny. Veškeré přísady konzervativci smíchali v rytmu dramatické hudby ve volebním spotu.

Britská veřejnoprávní televize se vůči videu ohradila, podle BBC v něm konzervativci použili editovaný televizní obsah. „Jedná se o naprosto nepřijatelný způsob užití materiálu BBC, který zkresluje naši práci a může poškodit vnímání naší nestrannosti,“ stálo v prohlášení televize.

Právníci BBC se snažili Johnsonovu frakci donutit, aby reklamu smazala. Neúspěšně.

V zájmu poctivosti

„Ve videu jsou použity záběry z nynějších zpráv. Mají připomenout voličům, jak chatrný parlament poslední tři roky neustále zdržoval a za každou cenu se snažil zastavit brexit,“ obhajoval mluvčí konání Konzervativní strany.

„Ať každý divák posoudí sám, ale je jasné, že záběry nebyly editovány v žádné formě, která by přispěla ke změně sdělení nebo k jeho dezinterpretaci,“ dodal mluvčí.

Konzervativcům se nepodařilo celou záležitost zamést pod koberec. Do hry se vložil Facebook. Sociální síť toryům volební reklamu smazala z důvodu porušení duševního vlastnictví.

„Kdykoli se setkáme s oprávněnou stížnosti na obsah na naší platformě, ať už reklamní nebo jakýkoli jiný, konáme v souladu s naší politikou a podnikáme veškeré kroky, které jsou zapotřebí,“ napsal Facebook v oficiálním prohlášení.

BBC za odstranění spotu poděkovala, konzervativci protestují. „Každá politická strana využívá obsah od BBC. Budeme žádat po BBC, aby si v zájmu poctivosti stěžovala také na další politické strany, které užívají její obsah,“ napsala bývalá vládní strana.

Nebylo to poprvé, co konzervativci publikovali zavádějící editované video. V průběhu listopadu zveřejnili část jedné diskuse na televizi ITV. Toryové z televizního záznamu vystřihli jednu odpověď labouristy Keira Starmera.

Ve videu se tak zdá, že politik nevěděl, jak odpovědět na otázku, a raději mlčel. Starmer přitom na otázku moderátora pohotově reagoval.

V zádveří britských voleb

Britové budou volit nové členy Dolní sněmovny ve čtvrtek 12. prosince. Nejnovější volební průzkumy věští velký úspěch konzervativců, labouristé Jeremyho Corbyna větří ztráty křesel.

Mezi tematické pilíře voleb patří především brexit, který způsobil rozvrat poslední vlády. Brity ale zajímá také slábnoucí ekonomika, systém zdravotnictví, školství, klimatické změny, obrana státu nebo referendum o nezávislosti Skotska.

Tématu britských voleb se věnujeme každý den ve speciálním seriálu Seznamu.

Reklama

Doporučované