Hlavní obsah

Koronavirus nahrál náhražkám masa. Při jejich výrobě nehrozí nakažení

Foto: flickr.com

Beyond meat burger je rostlinná alternativa k hovězímu masu. Poprvé byla nahrážka k dostání v USA v roce 2012.

Reklama

Trh s rostlinnými náhražkami masa nabírá na síle, a to i díky dopadům koronaviru na americký dodavatelský řetězec.

Článek

Oproti českým zákazníkům, kteří pamatují nedostatek masa v regálech prodejen či ve výloze u řezníka z minulého režimu, se Američané s podobným nedostatkem setkávají úplně poprvé.

Koronavirus tvrdě udeřil i na masný průmysl, a pokud není zaměstnanec masných producentů přímo nemocný, tak musí zůstat doma z karanténních důvodů. Američané si tak zvykají na pohled do vyprázdněných chlaďáků, ze kterých dříve málem vypadávaly líčka, svíčková, vepřová panenka či vepřová kýta.

Koronavirová krize tak otevírá dveře příležitostí pro rostlinné náhražky masa, všímá si agentura Bloomberg.

„Nemaso“ jede

Beyond Meat je jednou z nejznámějších společností, která se pohybuje na poli rostlinných náhražek. V minulém měsíci firma zaznamenala skokový nárůst cen akcií téměř o padesát procent. V USA se poptávka po podobných produktech zdvojnásobila.

Roční maloobchodní prodej potravin v USA vzrostl v roce 2019 podle údajů z Plant based foods association o 2,2 procenta. Oproti tomu rostlinné potraviny rostly přes 11 procent a rostlinné náhražky masa až o 18 procent. A to i navzdory Trumpově administrativě, která podporuje tradiční dodavatele masa. Ale i velcí producenti masa v Americe, jako Tyson, Smithfield, Hormel foods, začali investovat do alternativ k masu, jakmile se pandemie objevila.

A vědí, proč to dělají. Podle výzkumné agentury Markets and Market se v roce 2025 vyšplhá trh s rostlinnými náhražkami masa přes 40 miliard dolarů.

I barcelonská společnost Novameat se snaží na současné situaci profitovat. Alternativy masa si ve Španělsku tisknou, k výrobě totiž využívá tzv. bio-tisk, který dokáže nasimulovat i texturu svalů a šlach. Zakladatel Giuseppe Scionti řekl, že jeho společnost začala dodávat vepřové náhražky do USA a Brazílie, když se objevily první problémy s dodávkami.

I Čína hledá alternativu

Zdaleka největší potenciál leží jako obvykle v Číně, první zasažené zemi koronavirem, u něhož se spekuluje, že se na člověka mohl přenést ze špatně upraveného masa. Nicméně Čína se musela potýkat s problémy v dodavatelském řetězci masa již dříve. V roce 2018 bojoval komunistický režim proti africkému moru prasat, který zdecimoval prasečí farmy.

„Potravinová bezpečnost je jednou z hlavních priorit čínské vlády,“ říká pro agenturu Bloomberg Bruce Friedrich, generální ředitel z organizace Good Food Institute, která podporuje masné i vaječné alternativy.

V Číně jsou masné náhražky velmi dobře známé. Jako první může na mysl vytanout například tofu. Čína se ale na této úrovni zasekla a inovovala náhražky pouze po malých krůčcích. Nových technologií, které jsou podobné těm ze Španělska, si prozatím čínský režim nevšímal.

Nicméně v postkoronavirové Číně se může kurz rychle změnit a část z 1,4 miliardy lidí přesedlá k větším inovacím a masným alternativám. Pomoci by mohly i americké společnosti. V únoru firma PepsiCo koupila za 705 milionů dolarů čínskou Baicaowei, která na domácí trh uvedla rostlinný párek.

Naopak hongkongská společnost Vectr Ventures spojila síly s firmou ze San Diega Plantible Foods, která je součástí nové generace amerických podniků, jež naskakují na vzdouvající se vlnu masných alternativ. Plantible využívá okřehek, malou po vodní hladině plovoucí rostlinu, která se z 45 procent skládá z proteinů a velmi rychle regeneruje svou celkovou biomasu. Z ní společnost dokáže vytvořit protein bez příchuti, který lze dále využívat například do burgerů.

New Crop Capital je investiční fond, který se přímo specializuje na masové alternativy. Šéf investic Chris Kerr nedávno rozhodl o investování do Starfieldu, čínské společnosti zabývající se proteinovou výrobou. Kerr mluví o alternativách k masu jako o „mega trendu, který jen tak nezmizí“.

I další společnosti jsou úspěšné. Rebellyous Foods ze Seattlu dostala v dubnu investice ve výši šesti milionů dolarů. Rebellyous vytváří rostlinné kuřecí nugetky, chtějí tím dokázat konkurenceschopnost rostlinných produktů v masném průmyslu, jako udržitelná a zároveň výrobně efektivní alternativa.

Reklama

Doporučované