Hlavní obsah

Koronavirus nastartoval čokoládovně byznys. Chystá zahraniční expanzi

Koronavirus nastartoval vyšší tržby čokoládovny. Ta teď přibírá nové lidi.

Reklama

Neprodávají roušky ani respirátory, nevyrábí dezinfekci, nerozváží potraviny. Přesto během pandemie zažili z obchodního hlediska období snů. A růst, který Čokoládovně Janek nastartovala nákaza, pokračuje i teď.

Článek

Když stát v březnu kvůli nákaze novým koronavirem „uzavřel“ Česko, s Čokoládovnou Janek to vypadalo špatně. Ze dne na den zavřelo všech 400 obchodů, do nichž svou čokoládu dodává, a zrušeny byly i všechny festivaly a akce, které jí přinášejí zbytek příjmů. Fungovat mohl jen e-shop, jenže přes něj firma ještě v loňském roce prodala jen zhruba dvě procenta z celého obratu.

„Bylo to hodně nepříjemné. Bylo před Velikonocemi, kdy počítáte s tržbou několik milionů a najednou nemáte nic. Všechny jsme poslali domů a přemýšleli, co dál,“ říká majitel firmy Václav Durďák. Čokoládovnu založil v roce 2015 se svou tehdy budoucí manželkou a kamarádem. Všem bylo 21 let. O pět let později se ale s koncem firmy smířit nechtěl.

Čokoláda z Instagramu

Zaměřil se víc na e-shop, který firma sice předělala, ale až do letošního jara příliš nepropagovala. Hercům a zpěvákům, již mají na sociálních sítích hodně sledovatelů, zaslal balíčky na ochutnání a někteří z nich je doporučili svým fanouškům. A navíc přišla zakázka z jedné velké technologické firmy, která pro své zaměstnance objednala 1370 poukazů za pětistovku.

„To byly okamžité peníze, bez kterých bychom nemohli fungovat. Zaměstnanci navíc okamžitě začali čokoládu objednávat. To byla veliká vzpruha a my se mohli vrátit do práce,“ vzpomíná Durďák.

Firem, které chtěly svým zaměstnancům za období korony poděkovat čokoládou, přibývalo. A stále víc objednávek přicházelo i prostřednictvím e-shopu, který firma začala víc propagovat. „Letos rosteme o 200 procent a e-shop teď tvoří 50 procent našich tržeb. Už dnes se blížíme číslům, která jsme měli za celý loňský rok, což bylo deset milionů korun. Nejlepší období je přitom teprve před námi – čokoláda se totiž nejvíc prodává, když se ochladí, tedy na podzim a v zimě,“ vysvětluje podnikatel.

Expanze do Evropy

Firma se proto teď může nadechnout k expanzi. Nakoupila nové stroje a chystá vstup na trhy v Polsku, Slovensku a Nizozemsku. „Teď je sice složitější navázat spolupráci, protože nemůžu sednout do letadla a odletět se domluvit osobně, ale komunikovat se nám daří,“ dodává Durďák.

Reklama

Doporučované