Hlavní obsah

Koronavirus ničí „čínský Detroit“. Podnikům zbývají do krachu jen týdny

Foto: Kevin Frayer / Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Čínské továrny se postupně vracejí do normálu. S jednou výjimkou, v provincii Chu-pej, odkud se epidemie rozšířila do celého světa, drhne zásobování i úřady. V oblasti však vyrábí řada automobilek čínských i světových značek.

Článek

Čínská provincie Chu-pej a její metropole Wu-chan prosluly jako místo, odkud se do celého světa rozšířil koronavirus COVID-19. Výrobci automobilů je však znají také pod přezdívkou „čínský Detroit“, protože stejně jako ten pravý americký je i jeho čínský klon známý jako centrum výroby automobilů a dílů do nich.

Za normálních časů zdejší výrobci chrlí téměř desetinu domácí automobilové produkce a k tomu i díly pro zahraniční odběratele.

Jenže kvůli epidemii koronaviru nemají výrobci stále dost zaměstnanců, přicházejí o zakázky a mnohde čekají na rozhodnutí úřadů o obnovení provozu. Výsledek se dostavil, téměř šedesát procent automobilových výrobců z regionu Chu-pej uvedlo, že pokud se produkce do tří měsíců nerozběhne, položí je to.

Univerzita ve Wu-chanu a federace průmyslu a obchodu provedly průzkum ve skoro šesti stovkách podniků včetně dvanácti zapojených do automobilové výroby. Přes 97 procent z nich zastavilo výrobu úplně či částečně. A téměř 60 procent uvedlo, že pokud se provoz neobnoví, bude to pro ně za tři měsíce znamenat bankrot.

Například továrna na autosedačky Yanfeng Adient pracuje v omezeném režimu, protože se pracovníci chrání respirátory. Jenže ani to není žádná výhra, protože se jich na trhu nedostává. A kromě respirátorů se zadrhává také dodávka materiálů pro výrobu – buď kvůli tomu, že se výroba u subdodavatelů (naplno) nerozběhla, nebo se zadrhla na cestě k dalšímu zpracování.

„I když jsme chtěli obnovit výrobu, tak kvůli přerušení dodavatelského řetězce nemáme přístup k potřebným materiálům. Kromě toho v našich závodech čelíme nedostatku personálu,“ řekl agentuře Reuters Johei Šinoda, personální ředitel společnosti Kasai Kogyo specializující se na dveřní lišty pro automobilky, která má závody ve Wu-chanu a dalších třech čínských městech.

Ve zbylých částech země je situace podstatně lepší. Více než 90 procent dodavatelů mimo problémový region výrobu obnovilo, přičemž jim chybí asi pětina pracovníků než při běžném provozu. Sdružení čínské asociace výrobců automobilů uvedlo, že vzhledem k nedostatku objednávek od výrobců a logistickým problémům není produkce vysoká u menších dodavatelů.

Úřady, brzda pro podniky

Kromě toho si však řada manažerů stěžuje na přístup úřadů. „V některých městech je nakažen jeden pracovník, kvůli tomu pak musí být uzavřena celá továrna, ve které pracuje,“ uvedla pro agenturu Reuters společnost Honda, pro kterou znamená Wu-chan a okolí výrobní uzel a více než sto dodavatelů.

Rozhodnutí totiž leží na místních úřadech, jejichž zaměstnanci se po kritice svého postupu ze začátku epidemie bojí jakékoliv špatného rozhodnutí – a tak postupují extrémně přísně. Problém však je, že úřední postup není nikde zveřejněný. „Ve Wu-chanu nevíte, co se stane s vaší továrnou, dokud neoznámíte případ infekce orgánům. Je těžké žít s takovou nejistotou, když provozujete obrovskou továrnu,“ dodává.

Reklama

Doporučované