Hlavní obsah

Kraj se zbaví mocného úředníka, jehož zakázky prověřuje policie

Foto: Vojtěch Blažek

Středočeský kraj změnil po volbách vedení. Koalice se pustila do problémů, které odmítala řešit hejtmanka Pokorná Jermanová.

Reklama

Nové vedení Středočeského kraje vypíše konkurz na šéfa silničářů. Hledá manažera, který bude průhledně rozdělovat pět miliard ročně.

Článek

Ve Středočeském kraji začal úklid po čtyřleté éře hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO).

Ve funkci skončí jeden z nejvlivnějších úředníků – šéf silničářů Zdeněk Dvořák, který má každý rok vliv na rozdělování pěti miliard korun. A jehož zakázky prověřuje Národní centrála proti organizovanému zločinu.

„Panu řediteli jsem už řekl, že na jeho místo vypíšeme výběrové řízení,“ potvrdil Martin Kupka, budoucí krajský radní pro dopravu a místopředseda ODS.

Ve volbách začátkem října zvítězili Starostové, prakticky hned po sečtení hlasů bylo jasné, že i další strany – druhá ODS, Piráti a TOP 09 – se spojí proti ANO. A například Starostové v čele s budoucí hejtmankou Petrou Peckovou měli přímo v programu, že ředitele silničářů Dvořáka, spojovaného s podezřelými kauzami, okamžitě nahradí.

Policie podle informací Seznam Zpráv prověřuje hned tři konkrétní zakázky, které vypsala správa silnic pod vedením padesátiletého ředitele Dvořáka, který tak nese největší zodpovědnost.

Foto: Krajský úřad Středočeského kraje

Zdeněk Dvořák řídí středočeské silničáře od roku 2014. Nová krajská koalice se ale shodla, že ho z funkce odvolá.

První dvě zakázky se týkají milionu, který Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje zaplatila za ořezání stromů kolem dvou okresních silnic na Kolínsku a Kutnohorsku.

Jak později ukázaly znalecké posudky, jež si nechal za své peníze zpracovat zastupitel Michael Pánek z ODS, najatá firma žádnou práci neodevzdala. Soudní znalkyně s kulatým razítkem jednoznačně určila, že se například na alej ořešáků poblíž Kouřimi na Kolínsku ani nesáhlo.

Zakázku navíc ředitel silničářů Dvořák svěřil šéfkuchaři Robertu Chejnovi, který provozuje hotel ve stejné vesnici, kde bydlí i Dvořák. Ve veřejných zdrojích není možné dohledat, že by se šéfkuchař zároveň živil i ošetřováním stromů.

Dvořák i šéfkuchař jsou navíc členy stejného mysliveckého spolku v severních Čechách, kde má Dvořák pronajatou honitbu.

Dvořák, když Seznam Zprávy a reportéři České televize loni tento příběh popsali, opakoval, že práce šéfkuchař určitě udělal. Dokonce řekl, že to sám osobně zkontroloval.

Další posudek zastupitele Pánka zase ukázal, jak se za 3,7 milionu opravovala silnice u Českého Šternberka na Kutnohorsku: nejenže byla brzy po opravě vozovka zase rozbitá, ale navíc firma podle znalce z ČVUT rekonstruovala o kilometr méně, než měla ve smlouvě.

Za Dvořáka se při všech vznesených podezřeních postavila i hejtmanka Pokorná Jermanová a její radní. Hejtmanka prohlásila, že se u silničářů určitě nekrade – prý to ukazují pravidelné kontroly. Radní si zase objednali vlastní posudky: ovšem ani jeden ve skutečnosti nevyvracel podezření, že firmy práce ošidily.

Podle zastupitele Pánka není vyloučeno, že ředitele Dvořáka začne policie trestně stíhat.

„A už jen kvůli tomu by stejně nemohl dál vést správu silnic,“ řekl zastupitel Pánek.

Foto: Archiv Michaela Pánka

Opravená silnice u Českého Šternberka na Kutnohorsku. Podle znaleckého posudku firma kraj ošidila: rekonstruovala o kilometr méně, než kolik měla ve smlouvě.

Za ředitele Dvořáka také dostal kraj pokutu 400 tisíc za umělé dělení zakázky na dopravní značení: podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže silničáři rozporcovali tendr za 24 milionů na čtyři menší části tak, aby nemuseli vypisovat otevřenou soutěž.

A Seznam Zprávy také letos podrobně popsaly, jak silničáři nakoupili reflexní pásky na svodidla a další bezpečnostní prvky za 40 milionů. Tendr přitom splňoval všechny znaky, že byl ušitý na míru konkrétnímu dodavateli.

Konkurz na nového šéfa může koalice vypsat, až oficiálně převezme funkce. Ve středních Čechách – jak to bývá i v jiných krajích obvyklé – se už objevily stížnosti na výsledek voleb. Musí o nich rozhodnout soud, čeká se tak, že první zasedání nového zastupitelstva se bude konat do poloviny listopadu.

Podle Kupky bude kraj hledat takového ředitele silnic, který se vyzná ve stavebnictví (dosavadní ředitel Dvořák je bývalý dopravní policista). „Nemůžeme svěřit silnice člověku, který jako manažer doteď řídil tiskárnu. To by nefungovalo.“

Ale je jasné, že zároveň nesmí být nový ředitel napojený na úzký okruh stavebních firem, s nimiž kraj v rámci dlouhodobých smluv opravuje silnice a mosty. Také o tyto firmy se totiž zajímá policie.

I to ostatně už dříve kritizoval zastupitel Pánek: podle jeho analýzy vyhrávají zakázky až nápadně často stále tytéž společnosti. A velkou část tendrů také správa silnic přidělovala bez otevřené soutěže.

Reklama

Doporučované