Hlavní obsah

Kraje se obávají nové maturity. Přezkumy profilových zkoušek z jazyků budou pro úřady náročnější a dražší

Foto: ČTK, ČTK

Ilustrační fotografie.

Reklama

Novela zákona o maturitách ovlivní i krajské úřady. Ty se nově nebudou moci radit s Cermatem ohledně odvolání neúspěšných maturantů v písemné a ústní části zkoušky z češtiny a cizího jazyka.

Článek

Neprospěl. Sdělení komise, které si nechce vyslechnout žádný z maturantů. Mimo letní opravné zkoušky má ale každý neúspěšný student ještě jinou možnost. Pokud podle něj maturita neproběhla podle zákona, může proti ní protestovat.

Průběh maturitní zkoušky pak prověřuje v případě didaktického testu ministerstvo školství, u ostatních částí krajské úřady. Ty mají dnes situaci zjednodušenou. Na přezkumech státní zkoušky spolupracují s Českou školní inspekcí a Cermatem, který zadání tvoří.

Novela zákona, kterou minulý týden schválila vláda, ale vyčleňuje ze státní maturity ústní a písemnou zkoušku z českého a cizího jazyka. Ve státní části ponechává jen didaktické testy. Namísto jednotné zkoušky si ústní a písemnou část bude zadávat každá škola sama, a krajský úřad se tak při přezkumech už nebude moci spolehnout na pomoc hodnotitelů z Cermatu.

„Krajský úřad by si musel vytvořit síť vlastních hodnotitelů, kterou v současné době nedisponuje,“ vysvětluje tiskový mluvčí Pardubického kraje Petr Šilar. To bude pro všechny kraje znamenat více práce, a tak jim porostou i náklady. Ministerstvo školství ale nepočítá, že by krajům poslalo více peněz.

„Nevíme, jakou vyšší finanční náročnost máte na mysli,“ odpovědělo MŠMT na dotaz Seznamu, jestli krajským úřadům bude kompenzovat vyšší výdaje, které jim novelou zákona vzniknou.

„Dle § 82 školského zákona i v současné době mají krajské úřady povinnost přezkoumávat dílčí zkoušky – písemné práce z jazyků a ústní zkoušky z jazyků,“ nevidí v novele pro kraje žádnou změnu mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová. Krajské úřady sice skutečně i teď kontrolují průběh dílčích částí maturity, při hodnocení jim ale pomáhá právě Cermat, což v případě schválení novely zákona parlamentem odpadne.

V současnosti to funguje následovně: Neúspěšný student si požádá o přezkum písemné práce. Nezávislý a proškolený hodnotitel Cermatu posoudí, jestli zkouška proběhla v souladu s metodikami a standardy hodnocení. Součinnost poskytují i školní inspektoři. Krajský úřad pak na základě jejich podkladů rozhodne.

Podle novely zákona budou ale kraje už žádosti posuzovat samy. Musí si tak nově zajistit vlastní odborníky.

„Tyto hodnotitele bude nutné zaplatit z finančních prostředků krajského úřadu,“ říká mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.

„Pokud budou písemné práce vyňaty ze státní části maturit, nebudou k dispozici ani jednotná kritéria, ani speciálně školení pedagogové, stát ušetří náklady, ty se však přesunou na krajské úřady,“ dodává vedoucí odboru školství Zlínského kraje Stanislav Minařík.

Řada krajů se na ministerstvo školství obracela už v připomínkovém řízení. Požadovaly, aby součinnost České školní inspekce a Cermatu ministerstvo rozšířilo i na profilovou část maturitní zkoušky. V tom jim ale MŠMT nevyhovělo.

„Krajské úřady budou rozhodovat, stejně jako v současné době, na základě zadání zkoušek, kritérií stanovených ředitelem školy a prověřením procesních úkonů. Předpokládáme, že počet žádostí o přezkoumání písemných prací zadávaných a hodnocených učiteli maturujících žáků bude mírně klesat,“ uvádí mluvčí MŠMT Lednová.

Že bude počet žádostí klesat, to ani kraje nerozporují. Praha letos řešila 400 takových podnětů a očekává, že číslo mírně poklesne. Stejně tak Pardubický kraj, který ročně eviduje asi 120 žádostí. Problémem pro kraje je to, že vyhodnocení žádostí o přezkum je odborně i administrativně velmi náročné.

„Přezkumy ústních zkoušek společné části maturitní zkoušky a profilové části maturitní zkoušky jsou velmi obtížné a časově náročné a v zásadě lze přezkoumat pouze formálně obsah a průběh zkoušek,“ potvrzuje praxi mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Na ministerstvo školství se obrací každý rok v případě didaktických testů více než dva tisíce žadatelů o přezkum, na kraje další desítky až stovky v profilové části. V případě didaktických testů se maturanti odvolávají na nepříznivé podmínky ve třídě, úspěšných je ale jen minimum. Loni dalo MŠMT například za pravdu několika studentům, kteří si stěžovali na stavební práce, které v době maturit probíhaly ve škole. Největší šanci mají podle Cermatu žáci, kteří se odvolávají u krajských úřadů na hodnocení slohové práce z českého jazyka.

Reklama

Doporučované