Hlavní obsah

Krásné ženy mizí z motorsportu. Rozhodují „o nás bez nás“, zlobí se česká grid girl

Česká modelka Markéta Rosická nesouhlasí se zákazem grid girls ve Formuli 1.Video: Josef Mačí, Profimedia.cz, Seznam Zprávy

 

Reklama

Šampionát Formule 1 nechce být lacinou zábavou. Před sezonou se proto zbavil grid girls, dívek na startovním roštu. Modelkám se ale zákaz nelíbí.

Článek

Formule 1 bojuje o diváky a její nový vlastník Liberty Media se miliardovou zábavu snaží přizpůsobit pro 21. století. Jedním z těchto kroků je i zrušení grid girls. Modelky patřily neodmyslitelně ke každé Velké ceně. Jejich místo na startu ale od nové sezony přebraly děti.

„Ačkoliv byly grid girls znakem Formule 1 po celá desetiletí, máme pocit, že tento zvyk odporuje hodnotám naší značky a je jednoznačně v rozporu se současnými společenskými normami,“ zdůvodnil zákaz grid girls komerční ředitel Formule 1 Sean Bratches.

Od počátků Formule 1 v padesátých letech se společnost dozajista proměnila. Podle nových vlastníků tak pro závan sexismu na startovním roštu není místo. Proti zdánlivě progresivnímu kroku ale vystupují nejen jezdci nebo šéfové stájí, ale i samotné grid girls, které na své pozici nic špatného nevidí.

„Je to rozhodování o nás bez nás. Nikdo se nás nezeptal, jestli v tom chceme pokračovat, nebo nechceme, jestli nám to vadí, nebo jak to vlastně vnímáme,“ řekla k tomu česká grid girl Markéta Rosická, která dlouhá léta působí jako modelka v seriálu MotoGP nebo Superbiků.

Na rozdíl od Formule 1 ale v motocyklových závodech modelky na startu zatím zůstávají, stejně jako v bojových sportech nebo cyklistice. Jediným odvětvím, které se vydalo stejnou cestou jako F1, zůstávají šipky.

Nové nařízení se nezdá ani jezdcům. Nesouhlasí s ním třeba oba rivalové v boji o titul Sebastian Vettel a Lewis Hamilton, nebo Pierre Gasly s Nico Hülkenbergem. Grid girls podpořil i šéf Red Bullu Christian Horner. Naopak jako krok vpřed berou zákaz jediná žena v čele stáje F1, šéfka Williamsu Claire Williamsová, nebo pilot Haasu Romain Grosjean.

„Myslím, že je to dobrá věc pro ženy v 21. století, protože už je nepoužíváme jako držáky tabulí,“ dodal Grosjean.

Na prahu aktuální sezony v australském Melbourne se tak grid girls už neobjevily. Monako se ale rozhodlo zákaz ignorovat a modelky na start vrátilo. Stejný krok zpět plánuje také ruská Grand Prix, která se pojede 30. září na okruhu v Soči.

„Dívek se vzdát nechceme,“ řekl promotér ruské Velké ceny Sergej Vorobjev. „Jsou skvělé. Vymýšlíme teď tvůrčí přístupy, které dívkám umožní, aby mohly u vozů zůstat.“

Velká rebelie a návrat grid girls se ale nedá očekávat. Vždyť ani na městský okruh v Monaku se navzdory všem proklamacím modelky nevrátily, tedy ty tradiční s cedulí u vozu. Namísto nich se na startu objevili ženy a muži propagující výrobce luxusních hodinek Tag Heuer. To ale není nic nového, v Bahrajnu byli na startu hostesky a stevardi aerolinek Gulf Air, v Číně modelky a modelové Heinekenu a ve Španělsku hostesky Emirates Airlines.

Dá se tak předpokládat, že ruský promotér vyřeší situaci s grid girls podobně. V tomto duchu postupují i Američané. Před říjnovým závodem v texaském Austinu se opět chystá monumentální show. Její součástí jsou i roztleskávačky fotbalového týmu Dallas Cowboys, a těch se promotér na startu nehodlá vzdát.

Krásné dívky tak zůstávají stále nedílnou součástí Formule 1. I když už nepostávají s cedulí po boku vozů.

Reklama

Související témata:

Doporučované