Hlavní obsah

Krize potrvá pět let. Zrušili jsme 100 míst, říká šéf letových dispečerů

Rozhovor s generálním ředitelem ŘLP Janem Klasem o krizi v letectví (na snímku prázdná hala pražského letiště Václava Havla).Video: Anita Plasová

 

Reklama

Provoz v českém vzdušném prostoru spadl na úroveň roku 2002, přelety nad pražským letištěm Václava Havla pak lze dokonce srovnávat až s rokem 1996. A lépe jen tak nebude.

Článek

Téměř rok po vypuknutí celosvětové pandemie covid-19 je letectví v krizi. Současné hodnoty pohybu nad českým vzdušným prostorem jsou podle ředitele ŘLP Jana Klase na 20 procentech předcovidového stavu, naděje na zlepšení se upíná k úspěšnosti vakcinace.

„Chceme podnik připravit na nižší provoz, protože ten potrvá déle než rok dva. V Evropě máme tři scénáře, že bude vakcinace připravena v letošním roce, v roce příštím a ten nejhorší, že až za dva roky. Samozřejmě ve smyslu, že už vakcinace přináší nějaký větší efekt. Ten nejoptimističtější scénář by znamenal, že by oživení na předkrizovou úroveň nastalo v roce 2024 a ten nejhorší scénář až v roce 2029. Takže my víme, že podnik nebude minimálně 5 let na hodnotě předkrizové,“ vysvětluje hlavní šéf Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas.

Podnik, nad kterým drží „ruku“ stát, tak musel zrušit stovku pracovních pozic. Žádná z nich se ale netýkala těch vysoce kvalifikovaných – řídících letových provozů a techniků. ŘLP je nyní ale v nezvyklé situaci, řídících má hodně, možná více, než by v současné krizi potřebovalo, a tak pro ně muselo vymyslet i náhradní plán. Místo z věže řídící koordinují vzdušný prostor častěji na simulátorech.

„Na krizi jsme museli reagovat rychle, protože nám z rozpočtu, který jsme zhruba měli 4,3 miliardy korun, vypadlo 2,7 miliardy z výnosů od leteckých dopravců. Snažili jsme se šetřit, kde všude jsme mohli. Věděli jsme ale, že bez státní pomoci se neobejdeme, v loňském roce jsme dostali půl miliardy, které byly původně jako dotace, ale protože se u Evropské komise nepodařilo dojednat, aby to nebylo považováno jako příjem, což by nám do budoucna zkomplikovalo žádost o kompenzaci, tak se to vlastně přehodnotilo jako dlouhodobá bezúročná půjčka,“ vysvětluje Jan Klas.

Jan Klas

Absolvent Vysoké školy dopravy a spojů v Žilině se specializací na letectví.

V Řízení letového provozu pracuje od roku 1986.

V roce 1999 začal pracovat pro Evropskou organizaci pro bezpečnost letového provozu.

Generálním ředitelem ŘLP ČR, s. p., byl jmenován 1. října 2007.

I tak ale počítá s tím, že podnik skončí příští rok ve ztrátě 1,5 miliardy korun. Pomoci by mohlo menší navýšení cen pro aerolinky, než jaké budou zavádět další evropské státy, a také úspěšný prodej vlastního výcvikového střediska.

Zlevnit ceny pro dopravce nemůžeme

„V prodeji vlastního výcvikového střediska pokračujeme, dnes máme čtyři kvalitní uchazeče, dva z nich jsou zahraniční, dva spíše tuzemští. Všichni byli schopní a ochotní složit kauci, která tam byla a v tuto chvíli dostávají data, která si vyžádali. Ve finále se rozhodneme podle toho, jestli cena bude odpovídat našim očekáváním. Není to tedy tak, že bychom za každou cenu prodávali. Věřím ale, že dosáhneme lepší ceny, než za jakou jsme to kupovali,“ prozradil ředitel ŘLP.

V roce 2012 koupilo ŘLP výcvikové středisko za částku 280 milionů korun od společnosti ČSA. Další možnosti, jak může ŘLP navýšit svůj příjem, je zaujmout letecké dopravce cenovou nabídkou.

„My leteckým dopravcům musíme umožnit létat po optimálních trajektoriích, bez zdržení a tu službu poskytovat za dobrou cenu. Veškeré příjmy jsou právě od leteckých dopravců a je to velmi komplikovaný systém. Je zde výkonnostní plánování, které je zároveň regulací. Snažíme se, abychom měli pro naše zákazníky vždy příznivou cenu. Zlevnit ale nemůžeme, cena se publikuje na pět let. V současné situaci budou všichni v Evropě cenu korigovat nahoru. Náš nárůst by měl být ale výrazně nižší než u ŘLP jinde v Evropě,“ popisuje cenotvorbu Klas.

Nejaktivnějšími aerolinkami v Česku jsou nyní Qatar Airway, Smartwings, Wizz Air a vrátila se i společnost Emirates, která v době největší krize většinu letadel uzemnila.

Někteří se učili řídit provoz i distančně

Prázdná hala pražského letiště i odletová tabule bez jediné položky, to byla realita loňského jara, kdy bylo cestování z a do Česka pro většinu zakázáno. Řídící věž ale přesto zcela neutichla a neukončilo se ani vzdělávání řídících, někteří to zvládali i online.

Provoz ve vzdušném prostoru

V roce 2020 bylo nad Českem zaznamenáno 379 535 pohybů letadel, tedy o 58,1 procenta méně než před rokem.

Počet startů a přistání nad Letištěm Václava Havla dosáhl 53 688, v meziročním srovnání o 65,3 procenta méně.

„Některé části výcviku se učí v živém provozu a ten byl ale na nepřirozeně nízké úrovni, takže jsme museli vymyslet, kde se dá část výcviku dělat jinak. Výcvik děláme také pro zahraniční zákazníky a někteří z nich byli schopní dělat výcvik i virtuálně,“ popisuje, jak také vypadala výuka na jaře 2020.

Přerušit výuku svým studentům se ale ŘLP nerozhodlo, vzdělávání trvá několik let, a pokud by k tomuto kroku přistoupili stejně jako jinde v Evropě, mohli by být nově vzdělaní řídící třeba až za sedm let, a to si podnik nemůže dovolit.

K oživení by pomohla jednotná pravidla

A kudy tedy vede cesta z krize v letectví? Podle ředitele ŘLP úspěšnou vakcinací napříč státy a ideálně jednotnými pravidly, alespoň v zemích EU.

„Upínáme se k druhému pololetí příštího roku, tam se uvidí, jestli je to už zdravý trend, který bude směřovat k oživení a nebo jestli krize ovlivní třeba celou dekádu. Všichni apelujeme na to, aby se evropské státy domluvily a šly jednotnou formou, je důležité, aby vše bylo koordinované a předvídatelné. Evropa má jednotný trh, a tak by měly být jednotné i restrikce. Synchronizovaně by měla probíhat i vakcinace,“ doplňuje Jan Klas.

Jenže letečtí dopravci jsou soukromé subjekty a podmínky pro vstup na palubu si mohou určovat sami, koneckonců stejně, jako se tomu děje dnes. V příštích letech je proto podle Jana Klase možné, že se roušek v letadle trvale nezbavíme.

„Věřím, že se vrátíme do stavu, na který jsme byli všichni zvyklí. Na druhou stranu řekl bych, že část hygienických návyků, které teď máme, nebude špatné přenést do běžného života, ale určitě bych si nepřál, aby to byla rouška po dobu celého letu. Očkování není nic nového, dnes se musíte do řady zemí očkovat, pokud chcete cestovat. Pokud to vrátí život k normálu a nebude to v rozporu se základními lidskými právy, tak jsem určitě pro,“ uzavírá ředitel Řízení letového provozu Jan Klas.

Reklama

Doporučované