Hlavní obsah

Krizi navzdory. Největší český autobazar otevře nové pobočky v Polsku

Rozhovor s Karolínou Topolovou, generální ředitelkou společnosti Aures Holdings, která provozuje AAA Auto.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Dosud byl pro ně každý rok rekordní. Teď vyčkávají, zda přijde druhá vlna pandemie. Jednička na trhu s ojetými vozy ve střední a východní Evropě AAA Auto plánuje i přes nejistotu na trhu další expanzi v Polsku.

Článek

Právě polský trh je pro ně nejvíce růstový. Zastoupení u severních sousedů drželo firmu nad vodou hned na začátku koronavirové karantény. Zatímco v tuzemsku prodeje aut po zavření poboček strmě padaly, Polsko ještě nějaký čas drželo čísla celého holdingu. Firma tam významně rostla poslední roky. Jen za posledních pět let se jí na místním trhu počet prodaných aut zdevítinásobil. Zatímco v roce 2015 tam skupina prodala 1600 vozů, loni už jich bylo 14700.

„Vzhledem k tomu, že jsme byli zastiženi tou nejhlubší krizí právě v době, kdy jsme byli pohlceni expanzí v Polsku, dokonce jsme museli dvě čerstvě otevřená místa uzavřít. Teď chceme naše plány vzkřísit právě tam,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti Aures Holdings, která AAA Auto provozuje.

10 nových poboček

Největší síť tuzemských autobazarů už má v Polsku šest poboček a nově vytipovanou desítku míst, kde hodlá otevřít. „A to je, řekněme, ten nejambicióznější plán, který máme. Vzhledem k tomu, že opravdu nevíme, jaká situace přijde,“ přiznává Topolová v pořadu Ženský byznys a dodává: „Polský trh je naprosto jiný. Když otevíráte v České republice nebo na Slovensku, tak jsou to samozřejmě pobočky menšího typu. Většinou se pohybují kolem dvou až tří set vozů v nabídce. To je v Polsku naprosté minimum. Pokud tam otevíráme deset poboček, je to jako bychom jich otevírali dvacet v Česku.“

A pokud jde o náklady, pak spuštění plnohodnotné pobočky stojí firmu asi 2 miliony eur. „Pobočka s plným servisem znamená výkupní i prodejní místo, většinou včetně rekonstrukce prostor, stavebních úprav i marketingu“, vysvětluje Michal Häckl, mluvčí AURES Holdings s tím, že ne všechny nově otevřené prostory budou v plném vybavení. Celkovou výši investice tedy nelze odhadovat.

Kvůli krizi museli snížit ceny vozů. V celkovém součtu podle generální ředitelky Topolové o 60 milionů korun. A byli mezi prvními, kteří v nejisté době propouštěli. Firma se nakonec rozloučila se sedmi sty zaměstnanci. Přitom ještě v únoru jich měla tři tisíce.

V tom, jestli je vhodná doba pro další plány a otevírání poboček, má přesto šéfka „Áček“ jasno. „Já samozřejmě nemluvím o tomto roce. Deset nových poboček hodláme otevřít v Polsku během následujících dvou tří let,“ říká Topolová. Rozhodne následující jaro.

Jediný plán je přežít

Ještě před časem mluvili v holdingu o tom, že další na řadě je Rumunsko, kam by chtěla jednička na trhu expandovat. V tuto chvíli jsou ale podobné ambice u ledu. Jediný plán je „přežít“.

Dosud byl pro ně každý rok rekordní. Obrat skupiny byl loni historicky nejsilnější – 18 a půl miliardy korun. To je o jednu a půl miliardy víc než o rok dříve. A zisk přesáhl miliardu korun. Letošní výsledky spadnou podle odhadu šéfky Aures Holdings pro Seznam Zprávy na polovinu.

Aures Holdings

Provozuje síť desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.

Za dobu své existence obsloužila přes 2,4 milionu zákazníků.

Skupina prodá ročně na 86 000 vozů a je největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě.

Rekordní obrat 2019: 18,5 miliardy Kč.

Zatímco první dva a půl měsíce se společnosti dařilo, hlavně na polském trhu, zastavení ze dne na den znamenalo pro firmu problém jak v náhlém výpadku přísunu peněz, tak v následném trendu po karanténě. Lidé se bojí a vyčkávají, co bude dál. Zda mají, nebo nemají utrácet.

A osobní plány Karolíny Topolové jsou vzhledem k blížícímu se 30. výročí firmy jasné. „Nechci nic měnit. Chtěla bych přivést společnost k původním výsledkům z doby před pandemií a dovést ji k úspěšnému prodeji,“ uzavírá.

Reklama

Doporučované