Hlavní obsah

Přijde letos Ježíšek? Ano. A s ním orgie vánoční televizní pohody

Irena Hejdová
Scenáristka, publicistka
Foto: Česká televize

Marek Adamczyk a Anna Fialová v nové štědrovečerní pohádce Jak si nevzít princeznu.

Reklama

Vrchol televizních Vánoc je tady. Právě na Štědrý den se soustředí hlavní úsilí televizních dramaturgů. Dojmou nás s novou pohádkou Jak si nevzít princeznu?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Aby nám nezaskočil kapr ani vanilkový rohlíček, je k tomu nejspíš bezpodmínečně nutné každý rok na Štědrý večer zhlédnout Tři oříšky pro Popelku, Lásku nebeskou a Sám doma. Jsme v tom ostatně světoví – vánoční filmy jsou lukrativním zbožím všude, letos jich se slovem „Christmas“ v názvu podle filmové databáze IMDb nabízejí kina, televize a online platformy přes dvě stovky. To je čtyřikrát víc než v roce 2011 a dvakrát víc než před pěti lety.

A vlastně je úplně jedno, co se v nich děje. „V tomhle kouzelném období na příběhu zase až tolik nezáleží, důležité je, že v pozadí je spousta vánočních stromečků a že sněží,“ popsal podle ČTK tento žánr Brandon Gray, autor knihy o vánočních filmech nazvané I'll Be Home for Christmas Movies (Na vánoční filmy budu doma). „Pro diváky je to forma úniku a způsob, jak aspoň na dvě hodiny cítit trochu klidu uprostřed všeho toho svátečního šílenství, ve kterém posledních pár let žijeme,“ dodal.

Není divu, že v tradiční záplavě archivních jistot se pozornost upíná k nové štědrovečerní pohádce. Je to trochu paradoxní zkusit konzervativnímu českému vánočnímu publiku podsunout cokoliv nového, když většina diváků stejně bude bramborový salát polykat, pokolikáté už, během písně Kdepak, ty ptáčku, hnízdo máš. Přesto Česká televize každé Vánoce vyrukuje s premiérovou vánoční pohádkou. Mohla by být sebelepší, ale přesto se většinou setkává se smíšeným ohlasem diváků i kritiky – holt nostalgickému kouzlu Tří oříšků pro Popelku a dalších klasik nelze konkurovat ničím. I proto se žádné z nových pohádek posledních let nepodařilo zaujmout v diváckých srdcích trvalejší místo. Střídají se v nich herci, dílčí zápletky, popletení sluhové a nafrněné princezny, stejně jako lokace českých hradů a zámků, ale přesto se nemůžeme ubránit dojmu, že jsou vlastně všechny stejné.

I v tomto světle je zajímavé sledovat letošní bouři, kterou v domácí sklenici vody vyvolal vpád norského remaku Popelky do českých kin – i kdyby tu nebyl onen pseudokontroverzní gay polibek, tahle pohádka stejně nemá u českého publika šanci, v roce úmrtí představitelky nejslavnější filmové Popelky tím spíš.

A ta nová pohádka? Letos stejně jako loni a v několika letech předchozích padla volba na režiséra Karla Janáka, kterému na rozdíl od některých jiných osvědčených televizních tvůrců nelze upřít cit pro herce, smysl pro humor a řemeslnou zručnost. Loni Janák představil pohádku O vánoční hvězdě, reprízovanou včera, letos diváky zmožené rozbalováním dárků pozve k obrazovce s novým filmem Jak si nevzít princeznu, o předpovědi sudiček o budoucí svatbě, jíž se budoucí snoubenci zuřivě brání.

Loňskou i tu letošní štědrovečerní pohádku natočil Janák v koprodukci Česka, Slovenska a Německa; minimálně tím se k někdejší česko-východoněmecké koprodukci Popelky může vztáhnout. Vznikala na hradech Pernštejn a Frýdlant a v obsazení figurují Iva Janžurová, Daniela Kolářová a Naďa Konvalinková v rolích tří vševědoucích sudiček, zatímco ústřední pár prince a princezny, kteří se od prvního okamžiku nesnášejí, ač si byli sudičkovskou sudbou předurčeni, ztvárnili Marek Adamczyk a Anna Fialová. Nehodí se štědrovečerní pohádku, tento tradiční klenot veřejnoprávních Vánoc, recenzovat ještě před její premiérou, proto budeme rádi, když nám ji v diskuzi zrecenzujete později sami – divák má mít ostatně vždycky poslední slovo.

Jak si nevzít princeznu ČT1 nasazuje v 19 hodin, poté přijdou na řadu Tři oříšky pro Popelku. Následují Pelíšky, v duchu hesla „po pohádce legraci“. Stejně postupují i na Nově, kde v 18 hodin začnou klasickou Byl jednou jeden král, navážou v 19:35 Třemi bratry a posléze přitopí s Láskou nebeskou. Macaulay Culkin tentokrát zůstane Sám doma ve 20:15 na Primě, předtím tu bude k vidění podařená pohádka Alice Nellis Sedmero krkavců.

Vyjmenovávat všechny pohádky, které na diváckou pozornost zaútočí už od samého svátečního rána, by nedávalo valný smysl, vypíchněme to nejzajímavější, třeba půvabnou Mimi a Lízu: Záhadu vánočního světla, kterou Déčko uvádí v 11:05. Relativní novinkou v programu je i předloňský film Dumbo Tima Burtona, toho uvede Nova Cinema v 18:10. Poetický film o kouzelném létajícím slonovi je vzpomínkou na klasickou disneyovku Dumbo, a ač to není nejlepší snímek originálního režiséra, stále má dost kouzla na to, aby většinu dnešní televizní nabídky strčil do kapsy.

Primě Cool nelze upřít smysl pro humor, když ve 20:15 rozstřelí vánoční pohodu zařazením strašlivého filmu Smrtící erupce o výbuchu sopky uprostřed Los Angeles, který má na ČSFD souhrnných 13 procent a několik hodnocení „odpad!“ – pokud byste to přehnali s vánočním punčem, je tohle vaše správná televizní volba. Zbývá ještě štědrovečerní díl Ulice s živým betlémem a novým vánočním songem, o kterém kreativní producentka Silvia Klasová řekla: „Myslím, že se nám povedlo natočit díl plný laskavého humoru, rozzářených světýlek, dětských očí a splněných očekávání. Dokonce se v Ulici snad poprvé objeví živé ovečky a osel.“ Haleluja!

Na diváky, kteří Princezně ze mlejna nemohou přijít na jméno, cílí online videotéka Aerovod s kolekcí nazvanou Vánoční pohůdka. V té se potkává různorodý mix filmů od romantické komedie Wese Andersona Až vyjde měsíc přes dětské animované filmy Balerína, Až na severní pól, Mirai, dívka z budoucnosti a Lichožrouti až po českou klasiku. A pro ty, kteří by přece jen chtěli zkusit něco zbrusu nového, právě dnes Netflix odpremiéruje satirickou sci-fi komedii K zemi hleď! s Leonardem diCapriem. Ale o té víc zítra.

Reklama

Doporučované