Hlavní obsah

Kupovat zajíce v pytli? Na zákazníky módního řetězce to funguje

Foto: C&A

ilustrační foto.

Reklama

Kamenné módní řetězce na českém trhu bojují s malou návštěvností a ještě menší tržbou. Jedna značka přišla s řešením, jak vyprázdnit sklady a láká zákazníky na překvapení v nákupní tašce.

Článek

Návštěvnost kamenných prodejen s oblečením spadla téměř k nule a v jejich skladech leží neprodané kolekce za desítky milionů korun. Firmy se proto snaží najít způsob, jak regály uvolnit pro kolekce, které snad lidé budou moci nakupovat osobně.

S nevšední akční nabídkou přišel módní řetězec C&A, který výprodej zabalil do akce s názvem Taška plná překvapení. V praxi to funguje jednoduše, zákazník zaplatí 400 korun a sdělí už jen, o jakou velikost oblečení má zájem. Zaměstnanci českých poboček mu za poplatek podle vlastního výběru sbalí do nákupní tašky pět kusů oblečení. Firma slibuje, že zboží bude mít alespoň dvojnásobnou hodnotu.

„Nabídka ‚Taška plná překvapení‘ funguje jako doplněk k e-shopu a samozřejmě jednou z motivací je prodat zboží, které máme na prodejnách a nemůže ho prodat standardní cestou,“ vysvětluje záměr pro Seznam Zprávy Hana Mayerová z PR oddělení módního domu.

Podle ní jsou reakce na výprodejovou akci vesměs pozitivní a prodejny už odbavily více než tisíc nákupních tašek. Pokud zboží nesedí, existuje cesta z nákupu zpět, ale s jednou podmínkou. „Zákazníci mohou vrátit pouze celou tašku,“ vysvětlila Mayerová pro Seznam Zprávy.

Odchody, rušení poboček, zmenšování ploch

Řetězec obchodů s módou C&A v Česku provozuje více než 40 prodejen a zatím se jejich počet snižovat nechystá. V zahraničí však už svou síť začal výrazně osekávat, v loňském roce vedení oznámilo, že zavírá ve Francii 30 prodejen ze 150 a propouští zhruba dvě stovky zaměstnanců. Pak přišlo na řadu také Německo, kde firma zavřela 13 filiálek. Podle informací serveru Retail Detail mohou další následovat a konečné číslo se může zastavit až na stovce ze zhruba 450 poboček.

V průzkumu poradenské společnost CBRE z loňského roku se dokonce mluví o tom, že až polovina všech značek působících na českém trhu plánuje snížení počtu poboček nebo zmenšování prodejních ploch. A podobné manévry proběhnou po celém světě.

S tradicí od roku 1841

Firma C&A má historii sahající do roku 1841.

Založili ji bratři Clemens a August Brenninkmeijerovi. Rodina dodnes firmu vlastní přes společnost Cofra Holding.

Sídlí v belgickém Vilvoorde a německém Düsseldorfu.

Po celém světě zaměstnává zhruba 51 tisíc lidí.

Působí v 21 zemích a provozuje zhruba 1 900 prodejen.

Módní značky raději odcházejí z trhu

K ústupu zavelela například největší módní značka Inditex, pod kterou patří obchody jako jsou Zara nebo Bershka. Konkrétně Zara plánuje uzavřít po celém světě 1200 obchodů, což se týká zejména Asie a Evropy.

V závěsu hned druhý největší oděvní řetězec na světě, švédská značka H&M, nedávno zveřejnil zprávu o tom, že ještě než skončí letošní rok, uzavře 350 svých kamenných obchodů. Podle dostupných informací má však zároveň v plánu dalších 100 nových otevřít, i přesto se ale primárně bude soustředit na expanzi do online prostoru. Zatím není jasné, kolik prodejen se chystá zrušit v Česku.

Švédskému oděvnímu řetězci H&M loni klesl zisk před zdaněním o 88 procent na 2,05 miliardy švédských korun (5,3 miliardy Kč). „Pokračující omezení spolu s mnoha případy dočasného uzavření obchodů budou mít velmi negativní dopad na první čtvrtletí,“ uvedla generální ředitelka Helena Helmerssonová.

Na českém trhu loni skončila také francouzská oděvní síť Camaieu, od listopadu je v úpadku. Podle společnosti Cushman & Wakefield opustilo v minulém roce Českou republiku 14 značek. Bezprostředně to ale podle vedoucího týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu v Cushman & Wakefield Jana Kotrbáčka nesouvisí s koronavirovou krizí. Mnohdy podle něj šlo o součást dlouhodobé strategie nebo o opuštění nefungujícího trhu.

Kvůli současné situaci, spojené se striktními restrikcemi a omezením celé ekonomiky, se také posunuly vstupy některých módních značek na český trh. Jeden z dlouho očekávaných měl být irský Primark, který už na konci loňského roku měl obsadit tři patra v nové budově na Václavském náměstí. Jeho příchod se ale zatím odložil na první polovinu letošního roku.

V loňském roce se čekalo také na prodejce luxusního zboží Chanel nebo Versace, i tyto značky ale svůj příchod odložily na letošek.

Reklama

Doporučované