Hlavní obsah

Reportáž z vietnamské večerky: Kvůli EET budu zdražovat, říká majitel

Video: Pojďte se podívat do jedné konkrétní vietnamské večerky. Jak se prodejce připravuje na EET?

 

Reklama

Zhruba dvacet tisíc vietnamských obchodníků začne od března evidovat své tržby v rámci druhé vlny EET. Náklady na nové pokladny chtějí promítnout do cen zboží.

Článek

Po zavedení elektronické evidence tržeb v prosinci restaurace skokově podražily. Podobně by se mohli zachovat i vietnamští obchodníci, kterým povinnost evidovat začne 1. března.

První z nich už si pořídili kasy schopné odesílat údaje Finanční správě, teď propočítávají vzniklé náklady.

„Koupím pokladnu za 25 tisíc, ke které musím mít internet, a pak musím zaplatit paušál. Myslím, že bude nutné zdražit zboží,“ uvedl v namátkové anketě mezi vietnamskými podnikateli majitel večerky, který si říká Kuba.

Zatím nepropočítal, o kolik by měl podražit. Na chomutovském sídlišti provozuje obchod s potravinami se svojí ženou posledních osm let. Před dvěma roky si pořídil elektronickou pokladnu. „Za dvacet dva tisíc korun jsem koupil pokladnu na DPH. Ale teď je zase nový zákon na EET,“ zlobí se podnikatel.

Podle Marcela Wintera, předsedy Česko-vietnamské společnosti, se část vietnamských podnikatelů staví k elektronické evidenci tržeb negativně. Do EET by se podle jeho odhadů mělo celkově zapojit na 23 tisíc vietnamských obchodníků.

Už dnes této komunitě nadbíhají výrobci a prodejci pokladních systémů. „Přetahují se o ně v inzerátech, na Facebooku nebo v jejich časopisech,“ říká Winter.

Zájem o Vietnamce potvrzují i výrobci pokladen. „Druhá vlna EET má zásadní specifikum, tím je vietnamská komunita. Spouštíme proto portál ve vietnamštině,“ říká Karel Maroušek, marketingový manažer Top Pokladna.cz.

„Poměrně dobře se pokladny v této komunitě prodávají,“ říká Michal Wantulok, manažer společnosti Dotykačka.

Zdeněk Juračka z Asociace českého tradičního obchodu se domnívá, že s elektronickou evidencí tržeb se prudce zvedne výběr daně z přidané hodnoty od vietnamských obchodníků.

„Je spousta prodejen, nejen večerky, které dělají milionové obraty a nejsou plátci DPH,“ říká Juračka a naráží na to, že DPH musí platit podnikatelé, již dvanáct měsíců po sobě utržili více než milion korun.

O tom, co přinese druhá vlna EET, ve speciálním studiu Seznam Zprávy diskutovala Alena Schillerová, náměstkyně ministra financí, Zdeněk Juračka z Asociace českého tradičního obchodu a Ladislav Minčič z Hospodářské komory: 

Druhá vlna EET.

Reklama

Doporučované