Hlavní obsah

Kyborg nestačí. Doprava potřebuje ministra na plný úvazek, zní z opozice

Foto: vlada.cz

Karel Havlíček podle opozice funkce vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu a ministra dopravy nezvládá.

Reklama

Opozice vyzývá Karla Havlíčka, aby si vybral, jestli chce být ministrem dopravy, nebo průmyslu a obchodu. Série nehod na železnicích je podle opozičních politiků selháním systému a důkazem, že Havlíček obě ministerstva nezvládá.

Článek

Třetí srážka vlaků v krátkém časovém horizontu otevřela na české politické scéně diskuzi, zda není na čase, aby Česká republika měla ministra dopravy na plný úvazek. Ministr dopravy a vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) totiž souběžně řídí i resort průmyslu a obchodu, za což si v politickém zákulisí přezdívá Kyborg.

Ministr, který platí za jednoho z nejbližších a nejloajálnějších spolupracovníků premiéra Andreje Babiše, myšlenky na rezignaci již v noci odmítl. Svého ministra se zastal i šéf kabinetu Babiš.

„Ministr Havlíček by si měl vybrat, kterou z pozic, do nichž ho nominoval Andrej Babiš, chce vykonávat. Nelze být vicepremiérem, ministrem průmyslu a obchodu a ministrem dopravy. A nelze to zvládnout ani když spí jen pět hodin denně, protože možná stejný důvod, únava, vede k sérii smrtelných nehod na železnici,“ uvedl poslanec a člen sněmovního podvýboru pro dopravu Stanislav Blaha (ODS).

„Ministr Havlíček vyrazil hned na místo a na dnešek svolal nově vytvořenou Bezpečnostní radu pro železnice a připravuje návrh dalších opatření pro posílení bezpečnosti. Což jsme mimo jiné na Správě železnic řešili velmi detailně i včera,“ hájil svého ministra Andrej Babiš. A zároveň sebe, protože v minulosti tvrdil, že dráhy a železniční dopravu si „bere na triko“ sám.

„V rámci Ministerstva dopravy jsou organizace, které si hlídám: Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic, České dráhy,“ řekl ve chvíli, kdy kabinet opouštěl Havlíčkův předchůdce Vladimír Kremlík a premiér hájil rozhodnutí svěřit dvě velká ministerstva pod jednoho šéfa.

Názory, že Havlíček nejspíš nezvládá kvalitně vést obě ministerstva zároveň, ve středu zazněly i z koaličních lavic. K jeho výměně na dopravě nepřímo vyzval místopředseda ČSSD Michal Šmarda. „Nebylo by opravdu lepší, kdyby se té dopravě někdo věnoval na plný úvazek? To přece vážně není legrace a bokovka pro někoho, kdo se na průmyslu nudí,“ napsal na Twitteru.

Podle Blahy k situaci na Ministerstvu dopravy došlo proto, že Andrej Babiš trpí nedostatkem kvalitních lidí, a proto vytěžuje své věrné. „Personální nedostatek ale nelze řešit tím, že jeden ministr obsáhne agendu několika resortů. Nyní jsme svědky fatálního selhávání provozu na železnici, ale podobně jsou na tom i další projekty,“ dodal.

Havlíčkovo „dvouministerství“ po fatálních nehodách kritizují politici napříč opozicí. „Jsem přesvědčená, že čtyři incidenty během dvou týdnů už svědčí o chybě systému, kterou je potřeba řešit. A řešit by ji měl plnohodnotný ministr dopravy, ne někdo, kdo ve vládě zastává ještě další významné funkce,“ uvedla poslankyně hnutí STAN Věra Kovářová.

Ministr Havlíček však spekulace o systémových pochybeních odmítl a úterní srážku vlaků s jedním mrtvým opět označil za selhání jednotlivce. „Jedno neštěstí může být chybou jednotlivce, tři srážky vlaků nedlouho po sobě jsou už ale pravděpodobně chybou systému. A není se co divit, řídit dvě ministerstva kvalitně nelze. To si musí sám ministr uvědomit, jde o lidské životy,“ reagovala na něj předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

Reklama

Doporučované