Hlavní obsah

Letos se dostaví 34 km dálnic, příští rok ještě méně. Jak se v Česku staví a opravuje?

V Česku se v tuto chvíli opravuje 60 kilometrů dálnice D1.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

V Česku se letos otevře 34 kilometrů nových dálnic. V příštím roce ale tempo výstavby o třetinu spadne, v plánu je podle Ministerstva dopravy jen 21 kilometrů nových úseků.

Článek

V Česku je v tuto chvíli rozestavěno 260,3 kilometru silničních staveb, z toho 138 kilometrů připadá na stavbu zcela nových úseků dálnic a 60 kilometrů pak na opravy dálnice D1, ukazují údaje Ministerstva dopravy. Zbytek z rozestavěných kilometrů jsou silnice první třídy.

Tuzemskou silniční síť tvoří 1256 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů silnic první třídy.

Na opravu nejvytíženější české dálnice D1 se reportérka Seznamu vyrazila podívat i s kamerou. Konkrétně na úsek mezi druhým až jedenáctým kilometrem, který opravuje společnosti Eurovia. „V tomto úseku pokládáme čtyři asfaltové vrstvy v celkové tloušťce 24 centimetrů,“ řekl Michal Vojtíšek, hlavní stavbyvedoucí.

Dálnici tvoří jednotlivé vrstvy. První tři mají po sedmi centimetrech, čtvrtá, nízkohlučný asfalt, už měří jen tři centimetry. Odborně se jí říká obrus a musí být nejjemnější.

Zatímco speciální 3D finišer pokládá asfalt, který má teplotu 160 stupňů, o pár metrů zpět za ním už čerstvou vrstvu přejíždí silniční válec.

Jak se vyvíjí asfaltová směs? Podívali jsme se do nejnovějších laboratoří Eurovie CS.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Silničáři tvrdí, že jejich dílo vydrží 30 let. Současný špatný stav dálnic, zejména nejznámější D1, připisují pozdnímu začátku oprav. Na D1 se s nimi začalo zhruba 14 let poté, co vypršela oficiální životnost dálnice.

Reklama

Doporučované