Hlavní obsah

Levi Strauss bude prodávat džíny, které na sobě už někdo měl

Foto: Profimedia.cz

Džíny od americké značky Levi Strauss.

Reklama

Až si příště koupíte nové „levisky“, budete mít na sobě kalhoty z druhé ruky. Nebo možná dokonce ze třetí, čtvrté, padesáté…

Článek

Výrobce ikonických džínů Levi Strauss přišel s novinkou – začne vyrábět nové kousky z těch starých. Půjde jednoduše o recyklované džíny. Nové „zelené“ kalhoty bude vyrábět pomocí technologie vyvinuté švédským start-upem Renewcell, se kterým firma už dva roky spolupracuje.

Pro americkou značku oblečení je začlenění recyklovaných materiálů klíčem ke zlepšení míry udržitelnosti. A právě smysl pro udržitelnost je v posledních letech trendem, vůči kterému nemůže žádná módní značka zůstat lhostejná.

Ušetřené miliony litrů vody

Z analýzy, která zjišťovala dopady výrobního cyklu firmy na životní prostředí, vyplynulo, že největší množství zdrojů padne na výrobu samotných „surovin“. Informoval o tom Paul Dilinger, viceprezident pro globální inovace produktů ve společnosti Levi Strauss. Jako příklad uvedl, že vypěstování bavlny a následná výroba džínoviny na jediný pár kalhot stojí planetu asi 2500 litrů vody. Při použití už vyrobeného textilu lze naopak vodní, uhlíkovou i chemickou stopu ušetřit.

Od společnosti Levi Strauss to není první krok v boji za úsporu vody. V roce 2012 například výrobce představil kolekci džínů s názvem Water Les. Jen na povrchovou úpravu běžných džínů se podle firmy spotřebuje alespoň 42 litrů vody, ale u džínů Water Les se sníží množství vody až o 96 procent. Firma vyrobila pro kolekci jaro-léto 2012 více než 13 milionů kalhot tohoto typu, čímž ušetřila více než 172 milionů litrů vody.

Dopady textilního průmyslu

Na výrobu jediných džín se spotřebuje průměrně 3 800 litrů vody.

Celkově textilní průmysl každoročně spotřebuje 93 miliard metrů krychlových vody.

Je také zodpovědný za 10 procent globálních uhlíkových emisí. To je víc než mezinárodní lety a námořní doprava dohromady.

Zdroj: Světová banka

Starší technologie, kterou výrobce testoval už dříve a jež měla džínovinu znovu vrátit do stavu čistých surovin, bavlněný materiál pouze „sekala“ na menší kousky a celý proces degradoval hodnotu materiálu. Způsob společnosti Renewcell však má podle vyjádření společnosti recyklovat materiál odlišně. Zpět na vlákna ho rozkládají malé trysky, které jsou k džínovině šetrnější.

Vliv cirkulární ekonomiky

Nohavice jsou navíc navrženy tak, aby je bylo možné recyklovat i s proslulým štítkem na zadní kapse. Ten se dříve vyráběl z odlišných materiálů, které v rámci recyklace s bavlnou nešly dohromady. Výsledný produkt firma nazvala „Circulose“. Název byl samozřejmě inspirován cirkulární výrobou, na kterou Levi Strauss najel.

Firma se v současné době snaží zvýšit množství Circulose kalhot. „Rádi bychom se dostali tak daleko, že všechny naše oděvy budou nakonec ze stoprocentně recyklovaného oblečení,“ říká Dillinger.

Ztrátu mírnily online prodeje

Legendární americký výrobce mimo jiné začátkem července ohlásil propady tržeb, které spojuje s pandemií koronaviru. Podle dostupných informací zrušil 700 pracovních míst v kancelářích, což představuje zhruba 15 procent celkové pracovní síly společnosti. Propouštění se nedotkne zaměstnanců v obchodech a továrnách. Firma očekává, že tímto krokem ušetří ročně 100 milionů dolarů.

Za druhé čtvrtletí roku navíc firma vykázala ztrátu 363,5 milionu dolarů, v přepočtu asi 8,6 miliardy korun. V loňském roce za stejné období naopak džínový guru dosáhl zisku téměř 30 milionů dolarů.

Levi's byl stejně jako všechny ostatní značky nucen po dobu pandemie své obchody uzavřít. Ačkoliv je aktuálně ve ztrátě, hlásí alespoň jednu dobrou zprávu: jeho prodej přes internet stoupl o 25 procent a v samotném květnu dokonce ve srovnání s předchozím měsícem o téměř 80 procent.

Reklama

Související témata:

Doporučované