Hlavní obsah

Levné a čerstvé zboží za trochu práce. Francií se šíří nový druh obchodů

Foto: Štěpánka Strouhalová

Autorka článku na nákupu ve francouzském družstevním supermarketu (zdroj: Archív Štěpánky Strouhalové).

Reklama

Po Francii se šíří družstevní supermarkety, které tam vznikly před pěti lety. Jejich ekonomický dopad zůstává zanedbatelný, představují ale silný ideologický ukazatel v době, kdy zpochybňování hromadné distribuce získává na síle.

Článek

Supermarkety, kde zákazníci jsou současně členy i dobrovolníky, prosazují alternativní způsob spotřeby založený na touze konzumovat eticky a předně lokální a zdravé produkce. Stále více Francouzů se k této novince přiklání. Mají dost supermarketů, industriálních produktů, transportu znečišťujícího planetu, ztrátového skladování. Takže podporují místní produkci a zdravé potraviny s převahou v bio kvalitě. Berou tak v úvahu jak vlastní zdraví, tak zdraví přírody, ale i vlastní peněženky. Jediné, co musí udělat, je stát se spolupracovníky a podílet se bez nároku na odměnu na provozu obchodu.

Tři hodiny měsíčně

Ovoce a zelenina, mléčné výrobky, cereálie, sušenky, ryby i čisticí prostředky a toaletní papír – to vše byste měli najít v družstevním supermarketu, kde nakoupíte levněji než v tradičních obchodech. Od Paříže přes Lille, Toulouse, Montpellier až po Nice či Grasse – v posledních letech se násobí projekty alternativních obchodů založených na družstevním principu (= cooperative a odtud název mnohých Coop). Abyste v takovém obchodě mohli nakupovat, musíte se stát členem sdružení a věnovat tři hodiny bezplatné práce měsíčně – třeba u pokladny, příjmu zboží, vyskladňování, přípravě objednávek, v administrativě…. Cestu ve Francii vydláždila pařížská La Louve v 18. okrsku.

Funkční alternativní model ve velkém

Pokud jde o inspiraci, myšlenka není ani francouzská, ani nová. Koncept pochází z New Yorku, kde Park Slope Food Coop existuje už od roku 1973. Pařížský obchod vznikl z nápadu dvou amerických přátel v roce 2016, kteří se rozhodli importovat do Francie newyorský model. Provoz obchodu, který je umístěn na obchodní ploše 1 450 metrů čtverečních s celkem pěti tisíci referencemi, zajišťuje přibližně sedm tisíc spolupracujících zákazníků a pouze devět stálých zaměstnanců, zatímco taková plocha normálního obchodu vyžaduje pracovní sílu alespoň 40 zaměstnanců! To umožňuje La Louve nabízet výrobky o 20 až 30 % levněji,“ říká spoluzakladatel Tom Boothe.

Supermarket dnes vykazuje nárůst prodeje o 48 %. Vytvořené zisky jsou reinvestovány v obchodě, který neutratí ani euro za reklamu v tisku nebo distribuci katalogů. A nestačí nabírat nové spolupracovníky – týdně se hlásí na 40 nových členů. Jak říká Tom Boothe, La Louve dosáhla v roce 2018 obratu 5,7 milionu eur, což je nárůst o 48 %. Dobrý argument pro reálnou variantu obřích supermarketů.

Foto: Štěpánka Strouhalová

Další snímek z družstevního supermarketu.

„Společně v dobrovolném a nadšeném kolektivu lze změnit situaci!“

Protože jsem oddaná věci, neváhala jsem si vyhrnout rukávy, abych zjistila, jaké to je stát se družstevnicí a „konzumovat jinak“. Kontaktovala jsem nejbližší Coop La Meute se sídlem v Grasse, který otevírá brány svým klientům ve čtvrtek a v sobotu. „Jaké pro mě plynou výhody z dobrovolné práce u vás,“ ptám se předsedkyně sdružení Nathalie Dupont Lasserre. „Záleží na tom, co hledáte. Důležitý je aspekt zdravé stravy za spravedlivou cenu, protože nabízíme kvalitní potraviny převážně v bio kvalitě a z místní přírodní produkce. Jednoznačnou výhodou je dostupnější cena produktů, které jsou levnější o 20–30 % než v běžné obchodní síti. Důvodem, proč se stát členem, je také skutečnost příslušnosti ke kolektivnímu projektu a vzájemná setkávání,“ vypočítává výhody družstevního principu.

K založení Coop La Meute v roce 2015 ji inspirovala přednáška Klubu podnikatelů v Grasse na téma: „A kdyby se jídlo stalo opět faktorem sociálního pouta“, jež byla motivována dokumentem „Park Slope“ zakladatele La Louve Toma Boothe. Sedm prvních členů La Meute založili asociaci (podle francouzského práva z roku 1901) s hlavním principem „Krásné, dobré, spravedlivé“ a podporou trvale udržitelného rozvoje s předpokladem: „Společně v dobrovolném, nápaditém a nadšeném kolektivu lze změnit situaci!“.

Transparentně a levněji

Zdejší zákazníci objednávají nákup většinou po internetu několik dní předem, než přijdou vyzvednout svou „bedýnku“. Zatímco podle objednávek vážím a připravuji voňavé broskve z nedalekých sadů, paní Nathalie vysvětluje transparentní a jednoduchou ekonomiku. Aplikujeme stálou marži 20 %, zatímco masová distribuce uplatňuje variabilní náklady a mnohem vyšší marže. „Prodáváme pouze našim členům, abychom mohli hradit naše náklady a pokračovat v investicích,“ vysvětluje. Členství ve sdružení vyjde na 25 € ročně. Připojit se může každý, kdo chce přiložit ruku k dílu.

Sdružení umožňuje svým členům vybrat si jednu nebo více oblastí. Požadované dovednosti? Teoreticky žádné. „Mnoho dobrovolníků přináší do projektu své profesionální dovednosti, například pokud jde o účetnictví, správu softwaru, některé znalosti jsou vítány,“ usmívá se předsedkyně. Jejich počet se pohybuje mezi stovkou a třemi sty. Studenti, učitelé, lidé v aktivním věku, podnikatelé, důchodci.

Delikátní & zaručeně místní

Při výdeji u pokladny prohodím slovo s paní, která si chystá přinesené sáčky a košík na připravené zboží. Žádné obaly tu totiž nedostanete. O obchodě jsem se dozvěděla od dcery v Paříži, která nakupuje v La Louve. Pořídím tu skoro vše pro moji kuchyni včetně čerstvých ryb od rybářů z pobřeží. Je to opravdový délice! Všechno úplně čerstvé, produkty z místních zahrad, výborná kvalita i zajímavá cena. Ale nejvíc miluji zdejší přátelskou atmosféru. Kolegové někdy přinesou bylinky či ovoce z vlastní produkce, které si mezi sebou podělíme… La Meute je pro mě jako rodina, je tu hodně lidské kvality,” říká s dojetím paní Souade původem z Maroka, když jí pomáhám pěchovat křupavé okurky a zářivě zelené saláty do košíků.

Cesta z frustrace

Stále však existuje dost prostoru pro zlepšení, kde zejména efektivita není žádné tabu. Někteří místní dodavatelé nemusí nutně opatřit své výrobky čárovými kódy. Výsledkem je, že členové někdy tráví značnou část svého času generováním a připojováním etiket, než produkty umístí na police. Další úskalí jsou prostory, které jsou často skromné co do velikosti i vybavení, které ne vždy umožňují odpovídající skladování produktů. Vzhledem k tomu, že ve Francii je otevřeno nebo plánováno přibližně třicet družstevních supermarketů, představuje to i malou geografickou dostupnost.

Ve výsledku to neznamená ani tak dopad ekonomický, ale spíše symbolický, který tlačí společnost, aby se vydala správným směrem. Stručně řečeno, (velmi) malý kámen v botách hlavních obchodních značek. Ale oblázek, který zapadá do mozaiky stylu „konzumovat jinak“. Spotřebitelské návyky se změnily a dnes se tato alternativa jeví jako jedna z možných reakcí na stále více zpochybňovaný model masové konzumace. Statisticky je ale dnes hlavní odpovědí na tuto obecnou frustraci především síť zavedených bio obchodů, které jsou na stálém vzestupu zájmu.

Reklama

Související témata:

Doporučované