Hlavní obsah

Liberec se po letech vrací k myšlence propojit vlaky a autobusy

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Liberec se po letech vrací k myšlence propojit železniční a autobusovou dopravu s MHD v prostoru vlakového nádraží. Odbavovací budova Českých drah by tak sloužila jak cestujícím z vlaků, tak z autobusů.

Článek

Kdyby odbavovací hala Českých drah sloužila i cestujícím z autobusů, nebylo by nutné stavět další budovu, což by projekt zlevnilo. Na místě dnešního autobusového nádraží by mohl vzniknout prostor k parkování pro více než 700 automobilů. Záměr ale počítá i s výstavbou komerčních prostor, a pokud to půjde, tak i bytů.

Vizi propojit autobusovou a vlakovou dopravu v jediném areálu představil autor studie, městský architekt Jiří Janďourek, s dalšími odborníky už v roce 2012. Liberecká radnice ji ale o čtyři roky později odmítla. „Pokračovalo se v projektu terminálu v prostoru dnešního autobusového nádraží,“ řekl liberecký primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj). Záměr pak loni město předalo Libereckému kraji, který ho nejprve nechal přepracovat a nakonec se rozhodl od něj odstoupit. Za přípravu projektu přitom město a kraj utratily bezmála 20 milionů korun.

Teď se Liberec spolu s krajem rozhodly vrátit k myšlence společného terminálu. Takzvaná „Central Station“ by měla propojit všechny druhy dopravy - železniční, autobusovou a MHD. „Patří do toho ale i automobilová doprava, cyklisté a pěší. K projektu jsme se rozhodli vrátit, protože právě tímto směrem se ubírá Evropa a tvoří integrované dopravní uzly. Přinést by to mělo velký komfort pro cestující a také velkou přehlednost a podle mého i kvalitu cestování,“ řekl Janďourek. Podobné terminály slouží třeba v Pardubicích, v německém Zhořelci nebo Drážďanech.

Projekt počítá s využitím již existujících kapacit a díky tomu umožňuje zvýšit kapacitu plánovaného záchytného parkoviště na dnešním autobusovém nádraží z původně plánovaných 500 na 700 míst pro osobní auta. Nevznikne tam jen parkoviště, ale nový městský blok. Kolem hlavní budovy vlakového nádraží počítá záměr s vybudováním autobusového nádraží. „Odjezdy autobusů by byly z prostoru první koleje, která se dnes nevyužívá, příjezdy autobusů by byly před halou v prostoru, kde je pošta,“ řekl architekt.

Zda bude možné záměr uskutečnit, bude ale záležet na Správě železnic. Společně s Ministerstvem dopravy si zadala zpracování nové studie proveditelnosti rychlejšího železničního spojení mezi Mladou Boleslaví, Libercem a dál směrem k hranici. Hotová má být do konce příštího roku. „Studie má začínat právě libereckou stanicí, proto požádali město a kraj o to, aby představily své zájmy v daném území,“ dodal Janďourek. Pokud se podaří dosáhnout dohody, mohl by se projekt realizovat v novém programovacím období EU. Nový terminál by tak mohl sloužit do deseti let.

Reklama

Doporučované