Hlavní obsah

Lidé nakupují lístky do divadla s menším předstihem

Foto: Getty Images

„Ilustrační foto.“

Reklama

K následkům pandemie koronaviru a souvisejících restrikcí patří také změny v chování návštěvníků divadel. Nakupují lístky s menším předstihem, patrně v obavě z rušení představení.

Článek

Ubylo abonentů, třeba v Národním divadle Brno zaznamenali před novou sezonou asi třetinový pokles. „Řada lidí si zkrátka rozmyslí, zda předem zaplatit za něco, co se má odehrát třeba až za rok. Podobně se podle zpráv našich zahraničních kolegů chovají diváci naprosté většiny velkých divadelních domů napříč celou Evropou,“ řekl ČTK ředitel divadla Martin Glaser.

Také v Městském divadle Brno, kde byli dlouhé roky zvyklí na dlouho dopředu vyprodané sály, zaznamenali změny, včetně návalu na pokladně těsně před představením. „To jsem nezažil desítky let,“ konstatoval ředitel divadla Stanislav Moša. Jinak jsou v městském divadle spokojení, hrají od 20. srpna, sice zatím není vždy na 100 procent vyprodáno, ale diváci chodí. „A hlavně se ohromně těší z živého divadla. Situace by takto mohla vydržet,“ věří Moša.

Změny v nákupním chování jsou podle Glasera nejlépe vidět u divácky úspěšných titulů, které bývaly před pandemií vyprodané během pár dnů, nanejvýš týdnů, a to klidně i několik měsíců dopředu. „Nyní se prodávají mnohem pomaleji, byť nejatraktivnější tituly jsou už nyní prodány velmi slušně – ale přesto na ně seženete vstupenky ještě pár dní před vlastní produkcí,“ popsal Glaser.

V rozpočtu Národního divadla Brno chybějí desítky milionů korun z tržeb za vstupenky v minulém období, divadlo tak muselo částečně redukovat plány. Diváci to ale zatím podle vedení nepoznají, od září se totiž postupně začnou dostávat na program novinky nastudované v době uzávěry kvůli šíření koronaviru. Většina podzimních novinek je tak připravená v „covidových mrazácích“.

V Městském divadle Brno přenesli dramaturgický plán minulé sezony na tu nadcházející, takže postupně nasadí dříve připravené inscenace. Moša ocenil disciplínu herců, kteří zkoušeli a poté mnoho měsíců udržovali novinky, aniž je mohli hrát pro veřejnost. Teprve při opakovaném hraní před lidmi se při tom inscenace „usadí“ a získává definitivní, pevný tvar. „Herec se musí naučit choreografii s textem, zpíváním, se vztahem k dalším postavám, to se musí zažít opakováním, aby se to pak mohlo hrát s chutí a radostí, bez křeče,“ popsal Moša, pod jehož vedením se divadlo dlouhodobě věnuje produkčně náročným muzikálům.

Pandemie zasáhla také divadelní školy, kde na rozdíl od profesionálních divadel dlouho nemohli ani zkoušet. Skluz v počtu repríz studentských inscenací se pak doháněl přes léto, například na nově otevřené venkovní scéně BuranTeatru. „Otevřený prostor nám dlouhodobě chybí, tady byla přidaná hodnota rozhodně velká,“ uvedl děkan brněnské divadelní fakulty Petr Francán. Před novou sezonou jsou podle něj na fakultě plní optimismu - a zároveň bohatší o zkušenost celého minulého roku.

„Víme že epidemie nekončí, pouze čekáme, jaké další ukáže tváře,“ řekl děkan. Cílem je zachovat provoz fakulty a mít možnost zkoušet a uvádět nové inscenace na obou fakultních scénách, vše ostatní je bonus. „Doufáme, že ta sezona proběhne… Prostě že proběhne,“ doplnil jeden z pedagogů fakulty, režisér Michal Zetel.

Reklama

Doporučované