Hlavní obsah

Vyplatilo se vyrazit hned na nákupy? Panoval celkem klid, až na fenomén Pepco

Foto: Seznam Zprávy

Každý musí mít jednu lžíci. Tak obchod reguluje počet zákazníků.

Reklama

Nákupní panika ve znovuotevřených obchodech nezavládla. Fronty se v nákupních centrech tvoří jen před obuví, dětským oblečením nebo nehtovými studii. Žně zažívá řetězec Pepco, který se zaměřuje mimo jiné na levné dětské oblečení.

Článek

„Jedna lžíce, jeden zákazník,“ říká prodavač Petr ve dveřích do prodejny CCC, když podává a zároveň vybírá dlouhé lžíce na boty od lidí, kteří využili první den po lockdownu, aby vyrazili na nákupy. V mladoboleslavském obchodním centru Olympia je ve čtvrtek večer právě 750 lidí, pocitově žádný nával, byť parkoviště venku je plné. „Je to takový průměr, stejně jako celý den od rána,“ říká šéf centra Petr Diviš.

Opodál se mezitím udělala fronta na lžíce na boty u obchodu Deichmann a u vstupu do prodejny s oblečením Reserved zase počítá limit na 33 zákazníků prodavačka Kateřina. Před sebou má mobil a mačká plus nebo minus, podle toho, jak lidé přicházejí a odcházejí. „Musí nás být kvůli tomu na směně o jednoho více, tedy větší náklady. U počítání se střídáme, je to trochu na hlavu,“ směje se, a zároveň tak plní kritérium 15 metrů čtverečních na jednu osobu.

Obchody jednoduše vzaly rozlohu svých prodejen, vydělily patnácti a podle toho regulují počty zákazníků. Stejně, jako to už dříve museli zavést potravináři. Jen místo nákupních vozíků používají různé jiné triky. Například oděvní New Yorker rozdává na počet látkové tašky, prodavačky ve Sportisimu si dávají signály rukama jako při volejbale. Kolik lidí ještě zbývá do limitu.

„Pro nás je důležité, že se ukázalo, že obchodní centra v klidu zvládají organizaci a nájemci jsou dobře připraveni. Neplní se černé scénáře, že to nezvládneme. Lidé respektují pravidla a nevypukly ani nájezdy zákazníků,“ říká Petr Brabec, šéf ředitel nemovitostního portfolia skupiny CPI Property Group, do níž mladoboleslavské centrum také patří.

Jede oblečení pro děti a vánoční ozdoby

Když už se dělají fronty, tak hlavně před obchody s obuví a od rána se v obchodních centrech stojí fronty také před nehtovými studii a na kadeřnické salony. A potom ještě funguje fenomén Pepco. Síť obchodů primárně s levným dětským oblečením a dekoracemi, která je v Česku od roku 2014, zažívá žně a fronty se dnes před ní tvořily nejen v Mladé Boleslavi.

„Museli jsme upravit frontu, aby měla prostor. Z nějakých padesáti na sto metrů. To ale byla jediná větší komplikace za dnešek,“ hlásí šéf plzeňského centra Olympia Marek Audes. Podle něj je návštěvnost zhruba 10 až 20 procent nad běžným adventním čtvrtkem a rozhodně nedosahuje stupně, který byl den před zavřením obchodů před šesti týdny 22. října. „Dnes je to víc v klidu, za zákazníky nevlají děti, aby naposledy nakoupili podzimní a zimní zboží,“ dodává Audes. Prakticky stejné je to v Teplicích či v Jihlavě.

„O zájmu lidí opět moci nakupovat svědčily kolony aut, které se tvořily v okolí některých nákupních center například v Praze. Průměrnou návštěvnost odhadujeme kolem 50 procent,“ řekl Jan Kubíček, šéf asociace nákupních center.

Na kontrolu ve čtvrtek vyrazil také ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, který zavítal třeba do Palladia v Praze či do obchodního domu IKEA. Ministr v Palladiu v jednom z obchodů, kde mohlo být najednou jen deset lidí, napočítal vyšší počet nakupujících. „Bylo to těsně, bylo to o kousek. Je to jenom o tom, aby si na to dávali pozor. Nic dramatického se tam nestalo,“ řekl podle ČTK.

Z parkovišť plných aut a lidmi méně zaplněných obchodních center se dá usuzovat, že se zatím nekonají velké rodinné výlety a lidé jezdí jen za cílenými nákupy. Otázkou je, jaká bude situace během druhého adventního víkendu.

Reklama

Doporučované