Hlavní obsah

Lidé více vaří a potřebují spotřebiče. Prodej mrazáků raketově vzrostl

Foto: Pixabay

Lidé si hlavně v první vlně pandemie dělali mražené zásoby potravin.

Reklama

Lidé více vaří doma, a tak prodej kuchyňských spotřebičů roste. Největší poptávka je po mrazácích a lednicích. Prodejci bílé techniky zaznamenali během pandemie nárůst jejich prodeje o 30 až 80 procent.

Článek

Velká část lidí se vzhledem k práci z domova, zavřeným školám, a především zavřeným restauracím vrátila k domácímu vaření. V návaznosti na to prodejci elektrospotřebičů zaznamenali výrazný nárůst v kategorii domácích spotřebičů do kuchyně.

Skokový nárůst vykázaly hlavně prodeje mrazáků. „V loňském roce prodeje spotřebičů a bílé techniky meziročně vzrostly, nejvýrazněji v kategorii lednic a mrazáků. Například prodeje mrazáků se loni zvýšily meziročně o více než 80 procent,“ popsala tisková mluvčí Datartu Eva Kočicová.

Vyšší zájem o domácí spotřebiče značně ovlivnila pandemie koronaviru. Lidé si pořizovali mrazáky kvůli zamrazování potravin, kterými se snažili předzásobit. „Především v první vlně pandemie si lidé kvůli obavám z nedostatku jídla kupovali větší lednice a mrazáky pro uchování potravin a malé domácí spotřebiče pro jejich zpracování,“ vysvětluje Kočicová.

Zvýšený zájem o mrazáky potvrzuje i Electro World. „Prodej mrazáků stoupl o 30 procent, ostatní komodity z oblasti bílé techniky klesaly či stoupaly v řádech jednotek procent,“ uvedl marketingový manažer společnosti Electro World Tomáš Kovařík.

Rostl také prodej myček. „Za obměnou spotřebičů v domácnosti stojí i jejich daleko větší vytížení. Je zde i souvislost s tím, že lidé trávili více času doma. Buď potřebovali kvalitnější spotřebiče, nebo si tento čas chtěli zpříjemnit,“ myslí si Kovařík.

Dále lidé kupovali menší domácí spotřebiče, hlavně kvůli potřebě vařit doma vzhledem k uzavřeným gastropodnikům. „Dařilo se menším domácím spotřebičům, jako jsou kuchyňské roboty, multifunkční hrnce nebo grily,“ říká segmentová ředitelka MALL.CZ Štěpánka Vílová. Podle ní zaznamenaly skokový nárůst jak mrazáky, tak i domácí vinárny, pekárny a vestavěné trouby. V průběhu první vlny pandemie se pekárny prodávaly pětinásobně víc.

Lidé šli při nákupech za jistotou a vyhledávali hlavně spotřebiče značek, které již mají vyzkoušené. Mezi nejvyhledávanější patří podle nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz Eta, Sencor, Bosch, Beko nebo Philips. „Lidé rádi hledají bílou techniku i přímo podle názvu konkrétního modelu. Nejzobrazovanější jsou v kategorii bílé techniky Kuchyňské spotřebiče, následují Pomocníci pro úklid a praní prádla. Největší zájem o toto zboží byl v období září až únor,“ uvedl manažer nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz Jan Kriegel.

Do prodejů velkých domácích spotřebičů však promluvila pandemie i jinak. Některé zboží bylo hůře dostupné a v různých kategoriích docházelo kvůli zpoždění dodávek k výpadkům. „I přesto, že jsme byli dobře naskladnění, byla poptávka několikanásobně vyšší než očekávaný prodej. Zboží neměli dostupné ani naši dodavatelé. S touto situací v rámci dlouhodobých předpovědí nikdo nepočítal,“ popisuje Vílová.

„Nejprodávanější výrobky na trhu začaly být nedostupné vzhledem k celosvětové pandemické situaci a s ní spojeným uzavřením továren, krácením výrobních kapacit a prodloužením dodávek zboží,“ potvrzuje Kovařík.

Tento stav podle Vílové už nějakou dobu trvá, proto se pořád u některých značek obchody potýkají s obtížnou dostupností produktů. „Továrny nyní stále nevyrábí stejné objemy jako před vypuknutím pandemie a nejsou schopny pokrývat celosvětovou poptávku,“ říká.

I přes složitou situaci se Electro Worldu podařilo dosáhnout předloňského obratu. „Hranice částky, kterou za bílou techniku ročně zákazníci utratili, se blíží hranici jedné miliardy korun s DPH,“ uvedl Kovařík.

Reklama

Doporučované