Hlavní obsah

Ložisko Tlustec v surovinové politice Libereckého kraje zůstane

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Ložisko čediče na kopci Tlustec na Českolipsku zůstane v novele surovinové politiky Libereckého kraje. Opoziční návrh na jeho vyřazení bez náhrady dnes nezískal podporu krajských zastupitelů.

Článek

Ti schválili jen podmínky, které bude muset těžař splnit. Je mezi nimi mimo jiné požadavek na vybudování obchvatu nebo monitoring hlučnost, prašnosti v okolních obcích.

Návrh na vyřazení ložiska bez náhrady navrhoval dnes Josef Šedlbauer z opoziční Změny pro Liberecký kraj s argumentem, že ložisko štěrkopísků v oblasti Václavice-Uhelná nedaleko hranice s Polskem bylo ze seznamu navrhovaných ložisek také bez náhrady vyřazeno. Hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) ale upozornil, že v případě Tlustce jde o již roztěžený důl a prioritou státu je dotěžení již otevřených ložisek. Kraj tak podle něj nemá šanci tímto způsobem obnovení těžby zabránit.

Tlustec patří k dominantám Českolipska, je asi dva kilometry od Brniště. Čedič se tam těžil od 70. let 20. století a patří k nejkvalitnějším v Česku. V roce 1994, kdy lom patřil dnes už zkrachovalé firmě Beron, ale začali lidé z okolí proti těžbě protestovat. Stěžovali si na prašnost, provoz aut, hluk a otřesy při odstřelech, které jim ničily domy. Těžbu čediče proto v roce 1998 zastavilo Ministerstvo životního prostředí. Krátce obnovena byla v letech 2003 a 2004, od té doby se netěží.

Firma Kamenolom Brniště, nový vlastník lomu, usiluje o obnovení těžby od roku 2012. Okolní obce jako Jablonné v Podještědí nebo Velký Valtinov jsou proti obnovení těžby, obávají se hluku, prachu, ztráty vody i zvýšené dopravy. Zastupitelé Brniště ale dali těžbě zelenou a už v únoru schválili i podmínky kompenzační dohody s firmou. Obnovení těžby podpořili před týdnem i obyvatelé obce v referendu. Pokud se na kopci začne kámen znovu těžit, Brniště by mělo dostat od firmy 125 milionů korun během 25 let. Vlastník lomu počítá s těžbou až 840 000 tun kameniva ročně, k dopravě chce využít hlavně železnici.

Reklama

Doporučované