Hlavní obsah

Luxusním výletním lodím karanténa nesvědčí. Stává se z nich šrot

Foto: SZ Flickr

Největší výletní loď světa Harmony of the Seas musí kvůli koronaviru stát ve vodách Dominikánské republiky.

Reklama

Obrovská výletní plavidla, která svezou tisíce lidí, nelze dlouhodobě jen tak zaparkovat v přístavu. V době pandemie proto začala více rezivět. Lodní společnosti tak přicházejí nejen o miliony z přepravy lidí, ale také o lodě.

Článek

Od poloviny března mohla na moře vyplout jen hrstka výletních lodí. Zbytek z flotily asi čtyř set obřích plavidel musel na svou příležitost čekat v přístavu. Nyní se plaví jen několik desítek z nich.

Na moře se plavidla nedostanou ani v dohledné době. Například ve Spojených státech amerických se podle agentury Bloomberg lodní průmysl dohodl, že nebude pokračovat v podnikání až do 15. září.

Pandemie není přítěží jen pro lodní společnosti, ale také pro lodě samotné. Odstavení nesvědčí jednak technickému stavu lodi a objevují se zde také úřední překážky, kvůli nimž by se mohly lodní společnosti dostat do sporu se zákonem.

Což samozřejmě není zadarmo. Britsko-americká lodní společnost Carnival Corporation, která je největší světovou výletní společností, uvedla, že její náklady na lodě a administrativu činí 250 milionů dolarů měsíčně (5,8 miliardy korun).

Firma říká, že není schopná předpovědět, kdy bude znovu převážet pasažéry. Ve druhém čtvrtletí zaznamenala ztrátu ve výši 4,4 miliardy dolarů.

Stejně jako u letadel, tak i u lodí jsou nutné vhodné prostory pro „zaparkování“. U letadel proto aerolinky hledaly vhodná suchá místa, na kterých uzemněné stroje méně reziví. Hodily se nepoužívané letištní plochy nebo staré hangáry.

Specifické podmínky potřebují i lodě, jenže v přístavech pro takové kolosy chybí dostatek místa. Některé proto musely zakotvit na otevřeném moři a do přístavu se vracet jen kvůli zásobám a palivu.

Lodní flotila společnosti Carnival Cruise Line čítá celkem 105 lodí. Všechny se přemístily do svých destinací. 20 jich stojí v Karibiku, 40 u břehů Evropy, 35 v Asii a 10 ve východním Pacifiku. Tam zůstanou nejméně do podzimu letošního roku.

Tento týden 15 plavidel firem Carnival Cruise Line, Royal Caribbean a Celebrity Cruises obeplouvalo Bahamy, zatímco největší výletní loď světa Harmony of the Seas, která pojme přes 6 000 pasažérů, byla odstavena v Dominikánské republice.

Lodě se musejí udržovat v provozu, aby se vyhnuly nákladným opravám. „Moderní výletní lodě nejsou navrženy nebo postaveny tak, aby jen vypnuly motor a zakotvily,“ řekl agentuře Bloomberg šéfredaktor Cruise Industry News Monty Mathisen. „Mluvíme o obrovském množství strojů, elekroniky a oceli, která vyžaduje údržbu, kontrolu a preventivní práci.“

Bolestivý bude pro lodi i návrat do normálu. Restart může trvat i několik týdnů až měsíců. Každý kout lodi se musí nechat zkontrolovat kvůli únikům plynů, funkci elektrických zařízení, navigačních systémů i výdobytků zpříjemňujících život pasažérům.

Společnost Carnival ve svém druhém čtvrtletním finančním podání uvedla, že plánuje vyřadit z provozu nejméně šest starších lodí. Ty by mohly být potenciálně prodány nebo sešrotovány. Také čtyřiadvacetiletá loď Costa Victoria, kterou vlastní italská společnost Costa Cruises, je údajně odsouzená k cestě na vrakoviště.

Reklama

Doporučované