Hlavní obsah

Jsou posluchači audioknih čtenáři? Těžko říct, ale přibývá jich

Foto: Shutterstock.com

Za vrchol audioknižní sezony je považováno období letních prázdnin. Ilustrační foto.

Reklama

Čtenáři stále víc poslouchají knihy v jejich zvukové podobě, klidně i desítky hodin. A neváhají za ně zaplatit vyšší částky než za papírovou verzi. Lidé v Česku utratili v roce 2021 za audioknihy skoro 260 milionů korun.

Článek

Poslouchání audioknih zpříjemní řidiči cestu autem, zabaví děti, pomůže seniorům, kterým už neslouží oči na výbornou. „Audioknihy jsou v posledních pěti letech nejrychleji rostoucím knižním segmentem. Může za to jistá dávka čtenářské pohodlnosti, ale také možnost poslouchat takřka kdykoliv,“ říká Zdeněk Novák, vydavatel magazínu Knihkupec, jenž přináší informace o novinkách na trhu a je k dostání zdarma v prodejnách knih.

Sám Novák rád poslouchá audioknihy zejména při jízdě autem. „Období letních prázdnin je ostatně považováno za vrchol audioknižní sezony právě díky zvýšené míře cestování,“ podotýká muž. Při řízení si oblíbil poslech dnes už klasické série Toulky českou minulostí, trvající přes dvacet hodin. „Slyšel jsem ji už devětkrát. Stačilo mi k tomu posledních čtrnáct let za volantem,“ usmívá se vydavatel.

Trio nejprodávanějších

Z aktuální zprávy zveřejněné Asociací vydavatelů audioknih vyplývá, že jen za loňský rok si lidé v Česku koupili skoro 240 tisíc nosičů audioknih a mluveného slova. Utratili za ně skoro 260 milionů korun, což oproti roku 2020 představuje dvanáctiprocentní nárůst.

Autorem i interpretem nejprodávanější audioknihy roku 2021, jež se jmenuje Myšlenky za volantem, je Marek Eben. Na druhou a třetí příčku vystoupali spisovatelé Patrik Hartl a Karin Lednická, která přitom se svým Šikmým kostelem vyhrála už v předchozím roce 2020. 

Nejprodávanější audioknihy v roce 2021

1. Myšlenky za volantem – Marek Eben, autor i intepret

2. Prvok, Šampón, Tečka a Karel – od Patrika Hartla, v podání Martina Hofmanna

3. Šikmý kostel – od Karin Lednické, načetla Vilma Cibulková

4. Cirkadiánní kód – autor Satchin Panda, v podání Tomáše Voženílka

5. Duna – od Franka Herberta, namluvili Marek Holý a Jana Stryková

Dětská audiokniha 2021

Pro děti od 4 do 6 let: O pyšné lokomotivě a další pohádky o mašinkách

Pro děti od 7 do 11 let: Stela a 16 huskyů, Stela v zemi tučňáků

Pro děti starší 12 let: Divoká pustina

„Trh stabilně roste o dvanáct procent již dva roky po sobě. Audioknihy jsou dobře zavedené a životaschopné médium, ukazuje to ostatně i neustálý překotný růst nabídky,“ říká Tomáš Výchopeň z vydavatelství Tympanum.

Statistiky ukazují, že sedm vydavatelství, která pokrývají devadesát procent trhu, loni vydalo celkem 579 nových titulů. Třetina z nich patřila beletrii, opět vzrostl podíl českých a slovenských autorů na dvě třetiny celkové produkce. Do aktuálních statistik přitom přispělo deset vydavatelství.

Česká audiosedmička

Významnou většinu na trhu audioknih zaujímá sedm vydavatelů, jejichž celkový podíl přesahuje 90 procent.

Největším vydavatelem v roce 2021 bylo vydavatelství OneHotBook (16,58 %), následuje vydavatelství Tympanum (15,05 %), třetí místo zaujímá společnost Audiotéka (13,9 %) a těsně za ní Radioservis (13,61 %). Na páté příčce se umístil Albatros Media (11,71 %), dále Supraphon (11,12 %). Na sedmé místo dosáhla Euromedia Group (9,34 %), poté Jan Melvil Publishing (4,17 %) a Publixing (3,63 %). Následují Audiolibrix a Fonia, oba s podílem menším než jedno procento.

Audioknihy jsou podle Výchopně ideálním způsobem, jak se zabavit, jak přijít na jiné myšlenky, a přitom na sobě třeba i trochu zapracovat. „Rozvíjejí představivost, poskytují útočiště a relaxaci, vzdělávají, šetří čas. A jsou i trochu návykové, v tom dobrém slova smyslu,“ dodává muž, podle kterého koronavirus trochu posílil prodeje přes internet oproti zájmu o CD.

(Ne)podceňovaný formát

Slavná trilogie Milénium od Stiega Larssona, předčítaná Martinem Stránským, byla před lety na českém trhu ojedinělá svým rozsahem. Její celková délka byla 46 hodin, jen první díl trval 14 hodin a 30 minut. A lidé tento titul od vydavatelství OneHotBook kupovali a poslouchali a poslouchali. Začalo je to ještě víc bavit.

„V roce 2011, když jsme začínali, byly audioknihy podceňovaným formátem smeteným mainstreamem do škatulky ‚pro nevidomé‘. Postupně se ale staly atraktivní alternativou ke klasickým knihám,“ říká Martin Pilař, zakladatel OneHotBook, které bylo loni největším vydavatelem (16,58 procenta trhu).

Aktuálně od nich přichází na trh audioverze oceňovaného románu Půlnoční knihovna britského autora Matta Haiga. V délce 10 hodin a 43 minut ji načetla herečka Petra Špalková, jejíž klidný hlas doplňují příjemné tóny klavíru, dokreslující prostředí tajemné knihovny mezi nebem a zemí.

Audioknihy se postupně staly atraktivní alternativou ke klasickým knihám.
Martin Pilař, vydavatel

Novou generaci posluchačů podle Martina Pilaře ovlivnila právě kvalitní produkce nahrávek, šikovní narátoři zvučných jmen, aktuální, nezkrácené tituly nebo moderně pojatá klasická literatura. „Audioknihy se posunuly mezi moderní formáty zábavy či vzdělávání a díky možnosti digitálních distribucí, například Audiolibrix.cz, se dá doslova na pár kliknutí koupit a téměř okamžitě poslouchat vybraný titul,“ podotýká Pilař.

Sám má velkou radost z audioknih od E. M. Remarqua, od oceněného románu Na západní frontě klid, který načetl Jaroslav Plesl, přes Tři kamarády s Hynkem Čermákem až po aktuálně vydanou Noc v Lisabonu s Václavem Neužilem. „Těší mě audioknihy od Jaroslava Rudiše. Mám moc rád sci-fi a série Mycelium od Vilmy Kadlečkové má bez debat světové parametry, za nás navíc velkou produkci, ve které se vystřídalo více než třicet herců,“ dodává vydavatel.

Čtenáři si za poslech připlatí

Faktem je, že se Češi naučili za audioknihy připlatit. Zatímco papírový výtisk Myšlenky za volantem od Marka Ebena stojí v pevné vazbě ve velkém specializovaném e-shopu 299 korun, audioverze na cédéčku vyjde na 312 korun a zvukový formát mp3 dokonce na 329 korun.

„Když tištěná kniha Marka Ebena začala trhat prodejní rekordy, přemýšleli jsme, jaký úspěch bude mít u posluchačů audiopodoba. Přece jen je to sbírka krátkých povídek, které se velmi zřídka vyšplhají na přední příčky žebříčků,“ uvedla Kateřina Višinská ze společnosti Euromedia Group, do níž patří také vydavatelství Témbr. „Ukázalo se ale, že inteligence, humor a nadhled jsou lidem velmi blízké. Vypointované texty s velmi specifickým a podmanivým hlasem dodaly už tak skvělé tištěné knize další rozměr,“ podotkla.

Tajný deník Viktora Dvořáka

Známá kniha Tajný deník Adriana Molea ožije hlasem herce Viktora Dvořáka, držitele divadelní Thálie, jenž zazářil v hlavní roli Václava Havla v celovečerním filmu. „Tuhle rozkošnou knížku si pamatuju z doby svého dospívání, ale netušil jsem, kolik nám dá práce. Je to deníková forma, která má svoje úskalí, hledáme správnou míru nadsázky při pohledu čtrnáctiletého kluka na svět. Je to radost a opakovaně si ověřuju, že dobré věci si zasluhují dostatek času,“ přibližuje zákulisí svých zkušeností z natáčení Viktor Dvořák.

„Většina herců, než vůbec vstoupí do studia, stráví dost času přípravou. Hodně záleží na povaze a struktuře textu, u každého se může různit, jak moc je vhodné takzvaně hrát a odlišovat jednotlivé postavy, nebo naopak jít jen velmi jemně. Někteří herci čtou text z displeje, do kterého si zaznamenávají i svoje ‚noty‘, jak text číst. Já zatím preferuju papír a tužku,“ zmiňuje.

Viktor Dvořák začal před lety s titulem Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti od amerického spisovatele Ransoma Riggse. „Kniha měla tak velký úspěch, že jich bylo nakonec šest. Alespoň prozatím. Už jsme je načetli všechny. Velkou radost jsem měl také z načtení knihy Společenstvo klíčníků od Daniely Krolupperové,“ vypráví herec, kterého baví čeští autoři píšící pro děti nebo teenagery nové příběhy v tuzemském prostředí a s místními hrdiny.

Je to úžasná práce, protože já chtěl být rozhlasovým hercem asi od mých sedmi let a v podstatě se mi to i tímto vyplnilo. Jsem šťastný, že patřím do řady herců, kteří audioknihy dělají, a každý titul je pro mě velkou výzvou.
Jiří Lábus

Připouští, že někdy je složitější zvládnout více postav jedním hlasem. „Tohle se mi stalo u Sirotčince. Neustále jich přibývalo a já si pro každou postavu musel vytvořit značku, abych byl schopný se během natáčení rychle orientovat v jejich promluvách. V posledním díle mi už z počtu postav chodila hlava kolem studia,“ směje se.

O množství času stráveného načítáním knihy mluvit nechce. Herečka Vilma Cibulková, která dala hlas nejprodávanější audioknize roku 2020 Šikmý kostel, ale nedávno pro knižní magazín uvedla, že převedení čtyřsetstránkového románu do formátu audioknihy jí trvá „krásných osm týdnů práce“, i s přípravou.

Splněný sen a jedna otázka

Herec Jiří Lábus, oceněný za tvorbu audioknih, zase říká, že je to pro něj rovnocenný úkol, jako kdyby hrál divadelní představení nebo natáčel film. „Je to úžasná práce, protože já chtěl být rozhlasovým hercem asi od mých sedmi let a v podstatě se mi to i tímto vyplnilo. Jsem šťastný, že patřím do řady herců, kteří audioknihy dělají, a každý titul je pro mě velkou výzvou,“ uvedl Lábus, jenž namluvil například Dědečkův velký útěk, Tracyho tygra či Harryho Pottera a Kámen mudrců.

Otázkou, která rozdmýchává knižní prostředí, zatím zůstává, jak se nazývá posluchač audioknih? Je to ještě čtenář? „Myslím, že definitivní potvrzení tohoto statusu zklidní věčné soupeření mezi oběma platformami – tedy tou papírovou a tou zvukovou. Protože čtenáři audioknih by se za čtenáře rádi považovali, zatímco konzervativní část konzumentů knih s tím nesouhlasí. Já bych jim to uznal,“ přimlouvá se Zdeněk Novák z Knihkupce.

Reklama

Doporučované