Hlavní obsah

Suchej leden, suchej únor. Kde se vzal měsíc bez alkoholu

Foto: Libor Budinský, Seznam Zprávy

Alkohol lidstvo doprovází nejen stovky, ale i tisíce let. Ilustrační fotografie.

Reklama

Světová kampaň zaměřená na jeden měsíc strávený bez kapky alkoholu slaví v letošním roce desetileté výročí. Krátká pauza nám umožní zjistit, zda máme alkohol stále pod kontrolou, nebo už začal ovládat on nás.

Článek

Suchý leden, v originále Dry January, byl poprvé představen ve Spojeném království v roce 2013. Ve stejný rok Liga otevřených mužů vyzvala veřejnost k měsíci bez alkoholu také v Česku, i když o měsíc později. Akci nazvala „Suchej únor“ a premiérového ročníku se zúčastnilo sto mužů.

Za inspirátorky měsíce abstinence jsou považovány dvě ženy – Emily Robinson, která vyřadila konzumaci alkoholu na měsíc v roce 2011, když se připravovala na půlmaraton. A také Nicole Brodeur, která o svém měsíci na suchu napsala sloupek do amerických novin, aby motivovala své kamarády a přátele ke stejnému kroku.

Dnes drží suchý leden či suchý únor stovky tisíc lidí na celém světě. V Česku tato aktivita oslovila zhruba deset procent dospělých, kteří si chtějí suchý únor vyzkoušet, byť zdaleka ne každý svůj závazek měsíční abstinence dodrží. Ale zpátky k podstatě věci. K čemu nám to je?

Kdo koho ovládá

Jeden z minulých ročníků se v Česku nesl pod heslem: „Pojďme ochutnat čistokrevný život!“ Pravidelná konzumace alkoholu totiž může fungovat jako jakési zamlžené brýle zkreslující realitu. Alkohol nám sice může přinášet úlevu v krizových situacích, může být životabudičem i usnadňovat komunikaci, ale ve všech případech svým způsobem mění životní realitu a při pravidelném užívání navíc vede k výraznému stereotypnímu chování.

Jak dopadli čtenáři Seznam Zpráv?

Spotřeba i míra konzumace alkoholu je v Česku dlouhodobě vysoká. Výzkumník Seznam připravil průzkum na toto téma.

Měsíc bez alkoholu tak může otevřít oči v mnoha směrech a současně zlepšit spánek, sport, sex, vztahy a další oblasti lidského života. Ale hlavně nám umožní zjistit, jaký je náš vztah k samotnému alkoholu. Zda máme alkohol stále pod kontrolou, nebo už začal ovládat on nás.

Češi pijí první ligu

A právě to je mimořádně důležité. Přestože alkohol obyvatele Evropy doprovází tisíce let a jeho role mohou být v životě pozitivní, v Česku je jeho spotřeba enormně vysoká. A na rozdíl od národů, jako jsou Francouzi, Španělé či Italové, kde se pije hlavně víno jako doprovod k jídlu, u nás převládá konzumace alkoholu pro samotné pití.

Česko navíc pije první ligu, neboť patří do první desítky zemí s nejvyšší spotřebou alkoholu. A zhruba milion Čechů se podle lékařů a adiktologů již pohybuje za hranicí rizikové konzumace. Ročně se tady vypije zhruba patnáct litrů čistého alkoholu na osobu a rok, přičemž platí poměr 4:1 mezi muži a ženami. Takže český muž vypije průměrně nějakých 23 litrů čistého alkoholu.

Měsíc jako zkouška

Přestože měsíc je vzhledem k celoživotnímu pití krátká doba, většina účastníků vnímá výrazné zlepšení v mnoha situacích. Asi nejvýraznější je lepší spánek a rána s čistou hlavou, potěší mírná redukce váhy, větší osobní spokojenost a více energie. U kuřáků se navíc snižuje množství vykouřených cigaret.

Mohlo by vás zajímat

Lidé hovoří čím dál otevřeněji o léta trvajícím životě bez alkoholu. Střízlivost díky nim přestává být výsadou podivínů.

Tím hlavním benefitem je ale reflexe našeho vztahu k pití, která nám reálně ukáže, jak na tom jsme s případnou závislostí. Pokud tento měsíc zvládneme bez problémů, můžeme dále pít. Samozřejmě s mírou. V opačném případě bude nezbytné zvednout telefon a objednat se k adiktologovi.

Tradiční půst

Světový suchý leden už nestihnete, ale můžete absolvovat suchej únor. Dobrou zprávou je, že tento měsíc je ve srovnání s lednem o tři dny kratší. Nebo se vrátit k tradici našich předků, kteří každý rok před Velikonocemi drželi šest týdnu dlouhý půst – nejen bez masa, ale také bez alkoholu. Ten začíná Popeleční středou, která letos připadá na 22. února.

Další informace včetně testu závislosti najdete na stránkách suchejunor.cz.

Reklama

Doporučované