Hlavní obsah

Malá letiště volají mayday. Ruší linky, krach ale zatím nehrozí

Malá letiště v problémech. Rozhovor s konzultantem leteckých služeb Jakubem Habartou ze společnosti Deloitte.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Zatímco „Ruzyně” praská ve švech, malá regionální letiště skomírají. To brněnské přijde navíc od jara o berlínskou linku společnosti Ryanair.

Článek

Tuřanům zbývají už jen dvě pravidelné linky, do Londýna a Bergama. I ty provozuje irský Ryanair. „Letiště nadále odbavuje přes půl milionu cest ročně. Je tam mnoho nepravidelných charterových linek. A může cestující nahnat v létě,” vyvrací obavy z krachu druhého největšího českého mezinárodního letiště konzultant Deloitte Jakub Habarta.

Že malá letiště končí v minusu, není neobvyklé. I letiště v Pardubicích, Ostravě či Karlových Varech jsou ve finančních potížích. „Ale to brněnské provozuje nově soukromá společnost, která bude dělat vše pro to, aby na konci roku skončila v černých číslech,” míní Habarta.

Menší letiště neznamená vždy levnější

Logickou cestou v souboji s rušnějším Letištěm Václava Havla by byla sázka na nižší ceny letenek. Jak ale upozorňuje odborník na letecké služby Habarta, ne vždy to jde: „Na menší letiště létají nízkonákladové společnosti. Klasické společnosti, které se snaží přepravit cestující do nějakého uzlu, aby tam mohli přestoupit, použijí menší letadla. Ta mají vyšší náklad na sedačku, což z pohledu cestujícího znamená vyšší cenu.”

Brnu pak škodí i to, že do blízkých metropolí Vídně i Bratislavy se lze pohodlně dostat i po zemi.

Babiš chce nalít do Ruzyně desítky miliard

Pražské letiště naopak už roky nepostačuje. Premiér Andrej Babiš (ANO) proto podporuje 55miliardovou investici do rozšíření jeho kapacity. „Každých 15 let se poptávka po letecké dopravě zdvojnásobí. Minimálně v posledních 50 letech jsme tenhle trend viděli. Upgrade Letiště Václava Havla je zaměřen na zvýšení kapacity v Praze, která je už nyní nedostatečná,” vysvětluje Habarta.

Malých letišť by se ale finanční injekce nedotkla. Podle Jakuba Habarty můžou být úspěšná, jen pokud si ujasní koncepci: „Jestli bude letiště sloužit spíš rozvoji kraje a jestli je kraj ochotný vrazit do něj nějaké peníze, čímž by podporoval turistický ruch v kraji. Nebo jestli jde o to, aby kraj vydělal peníze.”

Ostrava dala zatím Letišti Leoše Janáčka v Mošnově ještě šanci. Létají z něj už jen prázdninové chartery. Kraj pomocí desítek milionů korun oživí tři linky: do Varšavy, Vídně a Mnichova.

Reklama

Doporučované