Hlavní obsah

Málo sladká. Britům nechutná čokoláda vyrobená v Česku

Foto: pxhere.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

Cukrářský gigant Nestlé stahuje z prodeje ve Velké Británii čokoládovou tyčinku, která obsahuje snížené množství cukru. Vyrábí se v Olomouci a Britům nechutná. Čemu dávají přednost Češi?

Článek

Tyčinka Milkybar je na britském trhu sladkostí jedničkou celá desetiletí. Možná poněkud překvapivě je společnost Nestlé vyrábí v závodu Zora v Olomouci. A jsou to zhruba dva roky, kdy firma poprvé zkusila v tyčinkách využít „nový“ cukr.

Revoluční verze sladidla podle firmy vznikla provzdušněním krystalů. Díky tomu se v ústech rozpouští rychleji, sladká chuť se dostaví dříve a není zapotřebí takové množství cukru. Inspirací pro novou technologii prý byla cukrová vata.

Zní to téměř geniálně. Problém bohužel je, že Britům v Česku vyrobená cukrovinka nechutná, a jak společnost informovala, špatně se prodává. Další podrobnosti firma sdělit odmítla.

„Tyčinka bohužel nenaplnila očekávání spotřebitelů, a proto jsme se ji rozhodli stáhnout z nabídky. Nestlé ale pokračuje v dalším vývoji, aby mohla nabídnout spotřebitelům výrobky s menším obsahem cukru bez kompromisu na chuti, textuře a kvalitě výrobků,“ vysvětloval pro Seznam Zprávy manažer komunikace ve firmě Nestlé Robert Kičina.

Jak mlsají Češi?

Tento příklad dobře ilustruje rozdílné preference Britů a Čechů při nákupu sladkostí. „Britové mají v oblibě sladší produkty, například mají rádi, když je v čokoládě přidán karamel, zatímco Češi mají raději méně sladkou, vyváženou chuť,“ vysvětluje Kičina. „V posledních letech tady roste oblíbenost čokolád s vyšším obsahem kakaa,“ dodává.

Právě cukrovinky zaujímají v tuzemských prodejích společnosti Nestlé, které zahrnují například i cereálie, kávu, kojeneckou výživu či krmivo, nejvýznamnější postavení. V roce 2019 tvořily až polovinu z celkových tržeb 10,5 miliardy korun.

Čokoládový byznys v číslech.Video: Seznam Zprávy

Češi čokoládu a cukrovinky vůbec milují. „V tabulkových čokoládách jsou našimi stěžejními značkami Orion a Studentská pečeť. Roste poptávka po lokálních chutích a základních chuťových variantách – oříšek, malina apod. Současně roste prémiový segment, tedy čokolády s vyšším podílem kakaa, jako je např. Orion s obsahem kakaa 68 %, kdy jejich prodej oproti loňskému roku vzrostl více než čtyřnásobně. V tyčinkách jsou nejprodávanější klasiky, které znají všechny generace – Margot, Ledové kaštany a Kofila,“ vyjmenovává favority Čechů Kičina.

Pro tuzemskou odnož společnosti Nestlé je ale klíčový export. „Konkrétně do Velké Británie vyvážíme devět procent produkce, to je samozřejmě hrozně velké číslo,“ říká Vratislav Janda, zástupce českého Nestlé.

Anketa

Jaká je vaše nejoblíbenější cukrovinka?
Studentská pečeť
15,5 %
Margot
9,2 %
Ledové kaštany
24,9 %
Kofila
19,3 %
Jiné
31,1 %
Celkem hlasovalo 5391 čtenářů.

Luxusní KitKat a méně cukru

V době, kdy se stále více dere do popředí zdravý životní styl, přišel potravinářský gigant s dalším způsobem, jak cukrovinky ušetřit od nadbytečného množství cukru. Například tyčinku KitKat začal vyrábět ze slupek z kakaových bobů.

Patentovaná technologie Nestlé využívá bílou slupku z kakaových bobů a přeměňuje ji na prášek, který přirozeně obsahuje cukr. Podle Alexandera von Maillota, šéfa cukrovinkového byznysu Nestlé, má využití slupek ještě jiný efekt. „Díky slupkám je čokoláda více prémiová. Cukr je totiž levná přísada,“ vysvětluje.

Že se netradiční tyčinky KitKat dočká i český trh, Robert Kičina zatím neslibuje. „Momentálně to neplánujeme. Podle úspěšnosti na testovacích trzích však zvažujeme další rozšíření do jiných zemí. V budoucnu tedy lze očekávat inovace i na českém trhu.“

Pořad Byznys na téma čokoláda.Video: Seznam Zprávy

Obézní národ

Faktem ovšem je, že snižování kalorických hodnot a množství cukru v potravinách by mohly pomoci zbrzdit nárůst obezity.

Podle posledních průzkumů touto chorobou trpí celá čtvrtina českých žen a 22 procent mužů. Další čtvrtina pak má nadváhu, jak uvedl přednosta Centra experimentální medicíny IKEM Martin Haluzík. Varující navíc je, že podíl obézních roste i mezi dětmi. Lékaři odhadují, že v roce 2030 bude obézní každý druhý Evropan.

+3

Reklama

Související témata:

Doporučované