Hlavní obsah

Máme vygruntováno, chlubí se chrám konzumu „pořádkovým certifikátem“

Foto: Unibail-Rodamco-Westfield

Obchodní centrum Westfield Chodov v Praze.

Reklama

Pražské obchodní centrum Westfield Chodov láká zákazníky na razítko, které má potvrzovat vysokou kvalitu nákupního centra. Jako zákazník ale nic nepoznáte.

Článek

Při postpandemickém otvírání ekonomiky měla jako poslední přijít na řadu velká obchodní centra, což se jejich majitelům logicky vůbec nelíbilo. Argumentovali mimo jiné tím, že se o své chrámy konzumu pečlivě starají, uklízejí a vše dezinfikují. Největší obchodní centrum v zemi (podle počtu obchodů) na pražském Chodově si dokonce za několik set tisíc obstaralo glejt potvrzující vysoký hygienický standard.

Oficiálně se razítko, že vlastník svůj obchoďák pečlivě uklízí, nazývá „Safe & Healthy Places“ a vystavila ho společnost Bureau Veritas, která se na poskytování služeb testování, inspekce a certifikace zaměřuje.

„Aktuální audit je jednak reakcí na šíření nemoci covid-19 a zároveň také součástí dlouhodobého programu skupiny URW na zajištění maximálních bezpečnostních, hygienických a zdravotních standardů pro všechny,“ sdělila Petra Valentová, marketingová manažerka Westfield Chodov.

Zkratka URW odkazuje na společnost Unibail Rodamco Westfield, která centrum ležící na jihovýchodě české metropole hned u výpadovky na brněnskou D1 od loňského roku vlastní.

Nová certifikace se podle Valentové týká všech evropských center skupiny URW. „Certifikací projdou nejpozději do konce října 2020 všechna evropská centra skupiny. V tuto chvíli ji mají hotovou všechna evropská centra, která nesou značku Westfield.“ Skupina vlastní a provozuje 90 nákupních center. V Česku pak kromě Chodova provozuje také Metropoli Zličín a Centrum Černý Most.

Bureau Veritas, se kterou spolupracuje skupina URW už od roku 2012, pro Seznam Zprávy potvrdila, že chodovské obchodní centrum dostalo certifikát jako poslední z nich. Podle Simona Palupčíka, výkonného ředitele společnosti Bureau Veritas, trval audit déle, protože hodnocené prostory jsou větší.

Šéfka Westfield Chodov Marcela Hrdličková zdůraznila, že certifikát jde daleko za současná koronavirová doporučení.

Z čeho se skládá audit

1. Kvalita vody

2. Kvalita vzduchu

3. Bezpečnost

4. Hygiena

5. Požární zabezpečení

Zdroj: Westfield Chodov

Kolik doklad o tom, že prostory centra procházejí zostřeným úklidem, stojí, nechtěly zástupkyně Westfield Chodov sdělit. Podle Valentové cena není veřejná. Společnost Bureau Veritas, která potvrzení udělila, alespoň naznačila, že může jít o částku více než sto tisíc korun za jedno obchodní centum.

Přitom návštěvník na první pohled vůbec nepozná, že Chodov takový certifikát má. „Pro zákazníka jde o ujištění, že vynakládáme maximální úsilí k tomu, aby se v našich centrech cítil bezpečně. Certifikace bude dále v centru vystavena,“ dodala Valentová.

Pokud by však zákazník unikl pozornosti bezpečnostní služby a zůstal by v centru i po zavírací hodině, mohl by narazit například na autonomního UV robota společnosti BetaRobotics. Ten dezinfikuje prostory pomocí UV záření a s nástupem koronaviru se poptávka po podobných zařízeních raketově zvedla.

UV dezinfekce funguje na bázi osvitu UV-C složkou světelného záření, které narušuje strukturu DNA mikroorganismů a nejrůznějších patogenů. Nejde tedy o klasickou dezinfekci, je mnohem ekologičtější i levnější, nezatěžuje životní prostředí a nepoškozuje ošetřené povrchy a zboží.

Jeho výhodou je to, že jakmile je trasa jeho dezinfekce správně naprogramovaná, nemůže se stát, že by na něco zapomněl nebo nestihl. Zároveň by v budoucnu robot mohl zvládat i další úkony, například měřit zaměstnancům teplotu nebo fungovat jako pojízdný reklamní poutač. Utopií není ani jeho provázání s informačním systémem, zákazníkům by tak robot mohl ukázat cestu ke konkrétnímu obchodu nebo je k němu dokonce dovést.

Takto se robot pohyboval v obchodním centru Chodov.

Reklama

Doporučované