Hlavní obsah

Manažer silničářů končí ve funkci. Jeho otec dostal zakázky za 250 milionů

Foto: Getty Images

Středočeské silnice patří k nejhorším v zemi. Podle kritiků proto, že zakázky na jejich opravy jsou neprůhledné.

Reklama

Marek Svoboda kontroloval práce, které pro správu silnic dělal jeho otec. A sám měl projekční firmu, která také získávala miliony na zakázkách.

Článek

Když Lukáš Svoboda na jaře uslyšel otázku na zakázky pro firmu jeho otce, raději rychle ukončil hovor. „Já vám k tomu nic neřeknu,“ prohlásil do telefonu.

Stavební inženýr Lukáš Svoboda pracuje už několik let ve vysoké funkci u Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje, na starosti má plánování silniční sítě a získávání peněz na opravy.

A jak v květnu upozornily Seznam Zprávy, jeho otec Marek Svoboda vlastní společnost Pragoprojekt, která za poslední roky získala od krajských silničářů zakázky téměř za čtvrt miliardy.

Lukáš Svoboda nyní ve správě silnic končí. Podle mluvčí silničářů Petry Kučerové bude v organizaci pracovat už jen do začátku září. Na otázku, jestli Svoboda odchází dobrovolně, nebo dostal výpověď, reagovala mluvčí stručně: „Po dohodě.“

Svoboda se dostal do funkce za bývalého ředitele správy Zdeňka Dvořáka, který je dnes stíhaný pro korupci a manipulaci se zakázkami. Předtím byl Svoboda obchodním ředitelem právě v Pragoprojektu.

Když Seznam Zprávy v březnu poprvé napsaly o propojení Svobody a firmy Pragoprojekt jeho otce, která se zabývá projektováním nebo poskytováním služeb dozoru na stavbách, reakce politiků byly většinou jasné: Jedná se o střet zájmů, který je nutné prověřit.

A to i přesto, že Lukáš Svoboda neměl na soutěže, v nichž vítězila společnost jeho otce, oficiálně žádný vliv. „Pokud pracuje stejná osoba nebo její blízcí rodinní příslušníci na obou stranách zakázky, vidím to jako problém,“ řekla tehdy hejtmanka Petra Pecková (STAN).

K téhle situaci opravdu docházelo: Na některých smlouvách byl uvedený Lukáš Svoboda jako člověk zodpovědný za kontrolu, aby firma Pragoprojekt řádně zakázku splnila. A jeho otec Marek Svoboda zase na straně dodavatele.

Podle člena dozorčí rady, krajského zastupitele a dlouhodobého kritika poměrů na správě silnic Michaela Pánka (ODS) případ Pragoprojektu potvrzuje, že je potřeba ve správě silnic provést takzvaný vyšetřovací audit, který rozpitvá konkrétní zakázky a toky peněz. „A zároveň tento případ oznámit policii,“ řekl Pánek.

Audit ani trestní oznámení ale kraj v téhle souvislosti nechystá.

Lukáš Svoboda je navíc sám spoluvlastníkem projekční společnosti, která také pracovala pro středočeské silničáře. Podle registru smluv dostala zakázky za 22 milionů.

Různá podezření, že je hospodaření silničářů neprůhledné, mapují Seznam Zprávy už čtvrtým rokem. Podrobně například popsaly zakázku za víc než 40 milionů na nákup a instalaci reflexních pásků na svodidla. Rozbor cen ukázal, že silničáři tento jeden kus svítivého plechu nakupovali o několik set korun dráž, než byla běžná cena. A podmínky soutěže mohla splnit jen jediná firma.

Zkraje roku detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu obvinili v souvislosti se středočeskými silnicemi osm lidí, kromě ředitele Dvořáka například i podnikatele Otto Zacha z Kladna.

Policisté také už dva roky vyšetřují zakázku za 900 tisíc na ořezání stromů kolem silnic na Kutnohorsku a Kolínsku. Práce měla provést firma šéfkuchaře luxusního hotelu, kamaráda ředitele silničářů Dvořáka.

Znalecký posudek ovšem odhalil, že se ořez neuskutečnil.

Zatímco hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) vedení silničářů roky hájila, nová koalice STAN, ODS, Pirátů a TOP 09 po loňských volbách ředitele Dvořáka odvolala.

Reklama

Doporučované