Hlavní obsah

Máš elektroauto, trávíš hodiny u nabíječky. Už to neplatí

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Reklama

Nabíjení elektromobilů bude brzy tak rychlé jako tankování. Izraelský start-up StoreDot vyvinul baterii, kterou lze nabít za pět minut. A nejde o laboratorní hříčku, v Číně už ji sériově vyrábějí.

Článek

Už asi nikdo nepochybuje o tom, že spalovací motor odchází a nahradí ho elektřina. Jenže to na notoricky známých nedostatcích elektromobilů nic nemění – a jedním z nich je zdlouhavé nabíjení, což většinu potenciálních majitelů vozů odrazovalo.

Nyní se zdá, že si tento problém můžeme odškrtnout jako vyřešený a že nabíjení bude trvat stejně dlouho jako klasické tankování. Uvedl to britský server Guardian.

Izraelská společnost StoreDot přišla se zprávou, že ve spolupráci se svým čínským partnerem Eve Energy již první „rychlodobíjecí“ baterie sériově vyrobila a brzy by se mohly objevit v nových modelech vozů. Ve svých lithium-iontových bateriích začali používat elektrody z polovodičových nanočástic na bázi germania místo dnes běžného grafitu. Díky tomu zvládnou mnohem rychlejší nabíjení a ještě jsou ekologičtější.

Další zlepšení vlastností má pak přinést výměna materiálu za křemík, se kterým již pracují Tesla, Enevate a Sila.

Problém bude u nabíječek

Jedinou nevýhodou nových baterií jsou podle všeho dobíjecí stanice. Ty zatím nejsou stavěné tak, aby mohly baterii za zmiňovaných pět minut dobít. I proto společnost StoreDot začala spolupracovat s dalšími firmami a dumají nad tím, jak stanice vylepšit i pro nové podmínky.

V Česku lze aktuálně využívat přes 450 dobíjecích stanic a jejich počet neustále roste. V českých městech mohou řidiči parkovat zdarma i ve zpoplatněných zónách, nemusí platit dálniční známku a mají nejnižší sazbu povinného ručení. A řidiči na to slyší, protože prodeje nových elektrovozů v Česku loni rostly, vzhledem k nízké základně o 331 procent na 3262 aut.

V pondělí generální ředitel Tesly Elon Musk tweetl, že velmi zásadním problémem je výroba bateriových článků, zpomaluje dle jeho slov budoucnost udržitelné energie. Drhne nejen výroba, ale také vývoj – vědcům a inženýrům se zatím nepodařilo přijít s revolucí, kterou by byla baterie dodávající dost energie, a tedy dojezd, jako plná nádrž benzinu.

Reklama

Doporučované