Hlavní obsah

Mattel představil novou panenku Barbie. Tentokrát v roli soudkyně

Panenka Barbie v soudcovském taláru.Video: Karolína Štuková, Reuters, Youtube.com

 

Reklama

Firma se tak snaží reagovat na fakt, že v některých oborech stále výrazně dominují muži.

Článek

Výrobce nejslavnější panenky na světě se rozhodl „změnit svět k lepšímu“ a naučit dívky správně se rozhodovat a hlavně – vůbec se rozhodovat.

„Od roku 1959 prošla panenka už více než 200 profesemi, v letošním roce to bude soudkyně,” napsala společnost v příspěvku na svém twitterovém účtu. „Panenka Barbie soudkyně má motivovat mladé dívky k rozhodování.”

Společnost vybrala legendární panence profesi soudkyně pro rok 2019 poté, co zjistila, že na amerických soudech pracuje v roli soudce jen třetina žen, řekla viceprezidentka a globální manažerka značky Barbie, Lisa McKnightová pro USA Today.

V Česku by se mohlo zdát, že se Mattel prolamuje do otevřených dveří. V soudcovských talárech u nás sedí o třetinu více žen než mužů. Problémem ale je, že soudí více na soudech nižších stupňů. Například mezi 14 ústavními soudci jsou ženy pouze dvě.

Hračku zákazník může pořídit ve všech odstínech kůže i s různými účesy. Oblečena je v obvyklých černých šatech s krajkovým límcem. Žádné z nich také nechybí kladívko a kulaté razítko. V amerických nákupních řetězcích stojí 13 dolarů. V přepočtu přibližně 300 Kč.

Společnost navíc pracuje na projektu „GoFundMe”, jehož cílem je získat peníze pro tři neziskové organizace, které podporují posílení postavení žen ve společnosti.

Dream Gap, reklamní spot, odkazuje na výzkum, ze kterého vyplývá, že už v pěti letech dívky uvažují o svém budoucím povolání a cítí se ve výběru omezeny kvůli svému pohlaví.

Barbie soudkyně přichází poté, co společnost Mattel vydala řadu panenek pro může i ženy z řady „Kreativní svět”. V této sérii si děti mohou panenku přizpůsobit tak, aby vytvořila hračku, které nejsou diktovány žádné genderové normy.

Barbie se už objevila v několika desítkách profesí. Mattel například ve spolupráci s magazínem National Geographic přišel s Barbie astrofyzičkou. Hlavní myšlenkou bylo nabourat genderové stereotypy. Panenka se ale ve vědecké laboratoři neobjevila poprvé. Společnost už představila například astroložku, entomoložku nebo polární výzkumnici.

Firma se tak snaží reagovat na fakt, že v některých oborech stále výrazně dominují muži.

Na adresu výrobce hraček ale míří také kritika. Například časopis Forbes upozornil na existující studie, které ukazují negativní vliv panenek na budoucí kariérní úspěch dívek.

K tomu se připojuje také editorka deníků The Guardian. Ta navíc nesouhlasí s tím, že Barbie entomoložka chodí do přírody módně oblečená, nalíčená a navíc jen sbírat motýly.

Reklama

Související témata:

Doporučované