Hlavní obsah

Maxy nejsou Titanic. Teď o tom aerolinky musí přesvědčit i pasažéry

Jak vrátit důvěru letounům 737 Max? Rozhovor s expertkou na letectví Kateřinou Urbanovou.Video: Silvie Friedmannová

 

Reklama

Letouny Boeing 737 Max se postupně vracejí na oblohu. Boeing i jednotlivé letecké společnosti teď však s obavami čekají, jak se k nim postaví cestující.

Článek

„Je to dobrá zpráva pro všechny, troufám si říct, že je to v tuto chvíli nejbezpečnější a nejprověřenější stroj, který na obloze bude létat,“ hodnotí zprávy o návratu letadel do komerčního provozu Kateřina Urbanová, šéfredaktorka Aerospace Central Europe. Jak řekla ve studiu SZ Byznys, budou muset Boeing i aerolinky přesvědčit cestující o tom, že létat v Maxech je bezpečné.

Letecký nízkonákladový dopravce Ryanair před pár dny oznámil, že navyšuje objednávku a bude mít ve své flotile 200 upravených letounů typu 737 Max.

Zpočátku si lidé u Ryanairu budou moci typ letounu vybírat. „To znamená, že si zarezervujete letenku, a pak zjistíte, že byste měli letět Maxem a nebude vám tento pocit z jakéhokoli důvodu komfortní, tak budete moci tuto letenku přebookovat,“ popsala expertka na letectví Kateřina Urbanová.

Je však také možné, že aerolinky sáhnou i k jinému „druhu“ přesvědčování a letenky do Maxů budou za nižší ceny, alespoň zpočátku.

Boeing hraje o všechno

Pro Boeing je bezproblémový návrat strojů klíčový. Poté, co Americká agentura pro dohled nad civilním letectvím FAA povolila jejich návrat do vzduchu, přicházejí i další větší objednávky.

Aerolinkám přinese návrat těchto strojů nižší náklady se zaškolením nebo přeškolením pilotů, s pozemním personálem i se servisem strojů.

Řada letounů typu 737 je na obloze už od roku 1967 a až do jara 2019 a dvou tragických nehod v Indonésii a Etiopii, při nichž zahynulo 346 lidí, byla i jednoznačně nejprodávanější.

Boeingu přineslo uzemnění strojů vyšetřování americkým Kongresem, pošramocenou pověst i ztráty přesahující 20 miliard dolarů, a to vše ještě před vypuknutím pandemie covidu-19 a největšího omezení leteckého provozu od druhé světové války. Nyní jsou podle odhadů ztráty amerického výrobce dvojnásobné.

Reklama

Doporučované