Hlavní obsah

Médium vlastněné politikem filtruje informace, myslí si většina Čechů. Podle třetiny negativně

Většina Čechů si myslí, že vlastník médií má vliv i na obsah.

 

Reklama

Vyplývá to z průzkumu, který provedla agentura Nielsen Admosphere.

Článek

Podle nejnovější studie společnosti Nielsen Admosphere si 83 % Čechů  z 1063 dotázaných myslí, že pokud je majitelem média vlivná osobnost (například politik nebo podnikatel), ovlivňuje to výběr informací, které médium zveřejňuje.

Skoro polovina si není jista, zda jde o vliv pozitivní, či negativní. Naopak více než třetina, což je 360 lidí ze zkoumaného vzorku, si myslí, že to má negativní vliv.

Sledovat tato média přestala téměř polovina z nich. Naopak pětina z lidí je sleduje dál, přestože si myslí, že majitel negativně ovlivňuje kvalitu zpravodajství. Doplňuje je však informacemi z jiných médií.

Mezi možné negativní aspekty uvedli dotázaní zkreslování informací, manipulaci, neobjektivitu či cenzuru. Nejčastěji se objevily obavy ze zkreslování informací, které má téměř čtvrtina z dotazovaných.

Ve svých doplňujících komentářích dotazovaní lidé, kteří vnímají vliv vlastníků jako negativní, často zmiňovali ministra financí a majitele vydavatelství MAFRA, a. s. Andreje Babiše, jenž MAFRU koupil v roce 2013 - tedy až rok poté, co zaregistroval iniciativu ANO 2011, která je v současné době jednou z nejsilnějších parlamentních stran, jako politické hnutí.

Autor: Nielsen Admosphere.

Není však jediný, koho se obavy z ovlivňování médií týkají, řeč je i o dalších jménech z žebříčku 10 nejbohatších Čechů - o majiteli vydavatelství Economia Zdeňkovi Bakalovi a šéfovi vydavatelství Czech News Center (vydává deník Blesk, Sport či magazín Reflex) Danielovi Křetínském.

Více než čtyři sta lidí si raději pustí zprávy v televizi, než aby navštívili zpravodajský server. Takovou možnost si vybraly spíše ženy, nejčastěji respondenti ve věku padesáti pěti a více let a lidé se základním vzděláním. Preference zpráv v TV je také výraznější u těch, kteří preferují bulvární zpravodajství.

Reklama

Související témata:

Doporučované